دومین اجلاس بین المللی ایران و افریقا؛  بستری برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی
دومین اجلاس بین المللی ایران و افریقا؛  بستری برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی

مدیرروابط عمومی سازمان توسعه و تجارت با اشاره به برگزاری دومین اجلاس ایران و افریقا گفت: این رویداد منجر به کشفیات جدیدی از ظرفیتهای تجاری و اقتصادی برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای افریقایی میشود.

بازار؛ گروه صنعت: دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا از هفتم تا دهم اریبهشت ماه با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشورهای آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی و همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران(ایران اکسپو۲۰۲۴) برگزار خواهد شد. این در شرایطی است که به گفته محمد رحیمی مدیر روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران افزایش شرکای تجاری همواره در دستور کار تصمیم گیرندگان و فعالان اقتصادی بوده است و به این ترتیب برگزاری دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا، می تواند زمینه ساز توسعه روابط تجاری این دو کشور باشد. وی به بازار می گوید: اگرچه تجارت ایران با قاره آفریقا بر صادرات چند کالا ویژه متمرکز است و از این‌ رو روند صادرات با کشورهای آفریقایی نوسان دارد، اما تردیدی نیست که ظرفیت تجارت دوجانبه می‌تواند به ده‌ ها میلیارد دلار برسد.

مدیر روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران: دومین اجلاس بین المللی ایران و افریقا تواند منجر به کشفیات جدیدی از ظرفیت های تجاری و اقتصادی برای توسعه مبادلات تجاری ایران و کشورهای افریقایی شود

وی همچنین می گوید: این رویداد می تواند منجر به کشفیات جدیدی از ظرفیت های تجاری و اقتصادی برای توسعه مبادلات تجاری ایران و کشورهای افریقایی شود. رحیمی افزود: نکته مهم اینکه ما باید در کنار بقیه رقبای تجاری تلاش کنیم سهم مناسبی از تجارت با این قاره پر اهمیت به خود اختصاص دهیم.

قاره آفریقا؛ آهنربایی برای بازارهای مصرف و محصولات در حال ظهور
نکته قابل تامل اینکه تحلیلگران و کارشناسان قاره آفریقا را مثابه یک آهنربا برای بازارهای مصرف و محصولات در حال ظهور می دانند که آن را به مقصدی جذاب برای زنجیره های تامین تبدیل می کند. مزیت نسبی دیگر قاره افریقا در واقع ذخایر عظیم مواد معدنی حیاتی این قاره، از جمله آلومینیوم، کبالت، مس، لیتیوم و منگنز است که برای محصولات با فناوری پیشرفته و سبز مانند گوشی‌های هوشمند و پنل‌های خورشیدی مورد نیاز است. نکته جالب توجه اینکه این قاره حداقل یک پنجم ذخایر جهان را در ۱۲ فلز حیاتی برای انتقال انرژی دارد آن هم در حالتی که با تشدید فشار جهانی برای انرژی پاک‌تر، تقاضا برای چنین فلزاتی افزایش می‌یابد. برای مثال، یک خودروی برقی تقریباً شش برابر بیشتر از یک وسیله نقلیه سنتی به مواد معدنی نیاز دارد.

فرصت منحصر به فرد ایران برای ورود به بازار کسب درآمد قاره آفریقا؛ تجارت یکهزار میلیارد دلاری آفریقا با جهان تجارت
بر اساس این گزارش علاوه بر دسترسی مستقیم به مواد خام، اقتصادهای آفریقایی می ‌توانند به تولیدکنندگان کمک کنند تا زنجیره‌ های تامین را کوتاه و ساده کرده و هزینه ‌های حمل و نقل را با پردازش محلی فلزات به محصولات میانی، مانند باتری‌ها یا صفحه نمایش، کاهش دهند. آفریقا همچنین با بهره گیری از پتانسیل هیدروژن سبز و منابع انرژی تجدیدپذیر، به ویژه خورشیدی، فرصت هایی را برای زنجیره های تامین سبز ارائه می دهد.
البته برای استفاده از این مزیت های نسبی، کشورهای آفریقایی نیاز به افزایش بهره وری از طریق پذیرش فناوری، بهبود لجستیک و قراردادهای تجاری اهرمی دارند. این در حالی است که به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی، قاره آفریقا یکی از فرصت‌های منحصر به فرد ایران برای ورود به بازار کسب درآمد است. طبق آمارها این قاره در سال‌های گذشته به ‌طور میانگین، یک‌هزار میلیارد دلار با جهان تجارت داشته که ۵۰ درصد آن شامل صادرات این قاره به سایر کشورها و ۵۰ درصد نیز واردات بوده است. رشد روزافزون فناوری در جهان و افزایش تعداد کشورهای در حال توسعه، به ورود اقتصادی و سیاسی کشورهای متعددی به قاره سیاه منجر شده تا هر یک از این کشورها به روشی بتوانند راه ورود به درون قاره را باز کنند.
در حالی که کشورهای آفریقایی مزیت های بسیاری برای تهاتر کالا با ایران دارد، منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا می تواند با کاهش تعرفه ها، تقویت سرمایه گذاری های زیرساختی و ایجاد پیوند بین شرکت ها و تامین کنندگان محلی، نقشی محوری در تسهیل تجارت بین آفریقایی و تقویت زنجیره های تامین منطقه ای در بخش های فناوری پیشرفته ایفا کند. با این حال، این قاره به سرمایه گذاری بیشتری برای تقویت تولید نیاز دارد. حتی با وجود افزایش سرمایه‌گذاری‌های تجدیدپذیر در آفریقا به‌طور میانگین سالانه ۹۶ درصد از سال ۲۰۰۰، این قاره تنها ۲ درصد از کل جهان را به خود جذب می ‌کند و لذا می توان گفت دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا همزمان با نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در اردیبهشت ماه جاری می تواند نویدبخش رقم خوردن تحولاتی شگرف در مبادلات و تعاملات اقتصادی و تجاری ایران با آفریقا باشد.

بزرگترین اقتصاد قاره آفریقا در سال ۲۰۲۳ متعلق به کدام کشورها است؟
گزارشات جهانی حاکی از این است که نیجریه دارای بزرگترین اقتصاد آفریقا با تولید ناخالص داخلی ۴۷۷.۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ است. در واقع نیجریه با جمعیتی بیش از ۲۲۵ میلیون نفر یک تولید کننده بزرگ نفت است. اقتصاد این کشور عمدتاً توسط صادرات نفت هدایت می شود و آن را به تغییرات قیمت جهانی نفت حساس می کند. با وجود این، نیجریه دارای صنعت خدمات پررونق، جمعیت جوان و امکانات متنوع است.
از سوی دیگر مصر با تولید ناخالص داخلی ۴۷۵.۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ دومین اقتصاد بزرگ آفریقا است. ضمن اینکه آفریقای جنوبی نیز با تولید ناخالص داخلی ۴۰۵.۷۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳، سومین اقتصاد بزرگ آفریقا است. این کشور دارای یک صنعت معدنی پر رونق، تولید و یک صنعت فن آوری رو به رشد است.
نکته قابل تامل اینکه بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، کنیا، ساحل عاج و رواندا از جمله اقتصادهای آفریقایی هستند که سریع ترین رشد را در سال ۲۰۲۳ داشته اند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]