کاهش صادرات نفت | اقتصاد روسیه به بن بست رسید؟
کاهش صادرات نفت | اقتصاد روسیه به بن بست رسید؟

آمار نشان می دهد حجم صادرات نفت روسیه با کاهش همراه شده است.

روسیه یکی از صادرکننده های بزرگ نفت جهان بود که اکنون، صادرات نفت این کشور وارد روند کاهش حجم شده است.

درآمد حاصل از صادرات نفت روسیه در ژوئن در بحبوحه حجم کمتر فروش خارجی، به پایین‌ترین رکورد در چهار ماه گذشته نزول کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد درآمد روسیه از صادرات نفت در ژوئن، حدود ۱۶.۷ میلیارد دلار بود که ۱.۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشت. درآمد حاصل از صادرات نفت پس از اینکه در فوریه به رکورد حدود ۱۹ میلیارد دلار رسید، روند رو به کاهشی داشته است. با این حال، درآمد این کشور از صادرات نفت بر مبنای سالانه، حدود ۲۳ درصد افزایش داشت.

این کاهش درآمد، با کاهش حجم صادرات نفت همزمان شد که از ۷.۷ میلیون بشکه در روز در مه، به ۷.۶ میلیون بشکه در روز در ژوئن رسید.

حجم عمده نفت روسیه همچنان بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار گروه هفت معامله می‌شود که در دسامبر سال ۲۰۲۲ در واکنش به جنگ اوکراین، وضع شد. این مکانیزم که با هدف محدودیت کردن درآمد روسیه از فروش نفت، به اجرا گذاشته شد، در ابتدا موفقیت آمیز بود اما روسیه بعدا موفق شد با استفاده از ناوگان نفتکش‌های بدون بیمه معروف به «ناوگان شبح»، آن را دور بزند. میانگین قیمت هر بشکه نفت روسیه در ژوئن به ۷۰ دلار و ۳۹ سنت در مقایسه با ۷۰ دلار و ۵ سنت در ماه مه رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کاهش درآمد صادرات نفت روسیه لزوما به معنای آن است که پول نفتی کمتری به سمت دولت روسیه سرازیر می‌شود. درآمدهای نفتی از ماهی به ماه دیگر می‌تواند نوسان قابل توجهی داشته باشد که تا حدودی منعکس‌کننده برنامه برای برخی پرداخت‌های مالی است.مالیات نفتی روسیه ۶.۷ میلیارد دلار برای کرملین به ارمغان آورد که تقریبا ۵۰ درصد بالاتر از مدت مشابه در سال گذشته بود.

اوکراین برای ضربه زدن به منبع اصلی تامین مالی مسکو در این جنگ، با حملات پهپادی، صنعت نفت روسیه را هدف گرفته است. این حملات در مارس، بین ۱۲ تا ۱۴ درصد از ظرفیت پالایش نفت روسیه را مختل کرد.

بر اساس گزارش یاهو فاینانس، این حملات، انتقاد مقامات آمریکایی را در آوریل به دنبال داشت. واشنگتن با اشاره به ریسک مختل شدن بازار انرژی جهانی، اعلام کرد از حملات اوکراین به پالایشگاه‌های نفت حمایت نمی‌کند.

چندی پیش، شبکه خبری بلومبرگ با استناد به داده‌های ردیابی کشتی‌ها گزارش داد که ده‌ها نفت‌کش که قبلا نفت خام روسیه را حمل می‌کردند، در حال حاضر پس از تحریم‌های غرب در سواحل روسیه، چین و ترکیه خالی و بیکار مانده‌اند.
  شبکه خبری بلومبرگ روز چهارشنبه با استناد به داده‌های ردیابی کشتی‌ها گزارش داد که ده‌ها نفتکش که قبلا نفت خام روسیه را حمل می‌کردند، در حال حاضر پس از تحریم های غرب در سواحل روسیه، چین و ترکیه خالی و بیکار مانده‌اند.
برخی از این نفت‌کش‌ها که به ۵۳ فروند می‌رسند، به دلیل نقض محدودیت سقف قیمت تعیین شده از سوی گروه ۷ در صادرات نفت روسیه هدف قرار گرفتند، در حالی که برخی دیگر به دلیل تعلق به شرکت نفتکش دولتی روسیه “سوفکامفلوت” Sovcomflot هدف تحریم قرار گرفته‌اند.
بر اساس این گزارش، برخی از این نفت‌کش‌ها نیز به دلیل خطرات زیست محیطی مورد تحریم قرار گرفتند.
در ماه فوریه، ایالات متحده شرکت  سوفکامفلوت و بیش از دوازده کشتی وابسته به این شرکت دولتی را هدف تحریم‌های خود قرار داد.
این داده‌ها نشان می‌دهد که تقریباً تمام نفت‌کش‌هایی که از ماه اکتبر به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا تحریم شده‌اند، از آن زمان تاکنون قادر به حمل هیچ محموله‌ای نبوده‌اند.
گزارش شده است که تنها سه فروند از آنها بارگیری شده‌اند و متعاقباً فرستنده‌های ناوبری خود را خاموش کرده‌اند تا فعالیت‌های بعدی خود را پنهان کنند.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]