خسارت قطع برق به صنایع کشور | قطع برق  قیمت خودرو و لوازم خانگی را گران می کند؟
خسارت قطع برق به صنایع کشور | قطع برق  قیمت خودرو و لوازم خانگی را گران می کند؟

قطع برق در کشور، خسارات بسیار سنگینی را بر صنایع کشور وارد کرده است.

ناترازی برق، مشکل همیشگی کشور است و تاکنون راه حل های بسیاری برای جبران این ناترازی درنظر گرفته شده است. اما این حقیقت را نمی توان انکار کرد که هرچقدر تلاش کنیم، بازهم این ناترازی انرژی در کشور وجود دارد. بخش خانگی، تاحدودی، توانسته است، مصرف را مدیریت کند اما واقعا برای بخش صنعتی، این محدودیت ها خسارت های بسیار زیادی دارد. قطعی برق طی ماه های گذشته، خسارات بسیاری را به کارخانه های فولاد وارد کرده است که جبران ناپذیر بوده و صحبت از رقم های میلیارد دلاری است. بسیاری از کارخانه های فولاد سازی به علت این قطع برق، خسارت های ۸۰۰ میلیون دلاری داده اند که رقم بسیار بالایی است. می توان نتیجه گرفت که قطع برق، بخش صنایع را فلج کرده است.

خسارت ۸۰۰ میلیون دلاری قطع برق به فولاد

کیوان جعفری طهرانی، کارشناس فولاد و معدن در ارتباط با قطعی برق و خسارت به بخش صنعتی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قطعی برق خسارات جبران ناپذیری را به بخش فولاد کشور وارد می کند. برای مثال در ۳ سال گذشته، این قطعی برق سبب شده است تا فولاد خوزستان به علت کاهش تولید، خسارت ۸۰۰ میلیون دلاری ببیند و اگر در تابستان امسال، شاهد قطع برق باشیم، می توان این میزان خسارت را تا یک میلیون دلار براورد کرد.

طهرانی ادامه داد: شاهد آن هستیم که قطع برق امسال در ارتباط با فولاد مبارکه که بزرگ ترین تولیدکننده ورق گرم است و کلیه صنایع لوازم خانگی و خودرو به آن وابسته هستند، به علت قطعی برق، در تحویل ورق گرم با مشکل مواجه شده است و این کاهش تولید سبب کمبود این محصول در بازار خواهد شد و خود به خود باعث افزایش قیمت لوازم خانگی و خودرو خواهد شد. این موضوع یکی از مواردی است که دولت باید هرچه سریعتر نسبت به رفع آن فکری کرده و راه حلی پیدا کند.

وی افزود: فراموش نکنیم که ایران یکی از هشتمین تولیدکننده برق در جهان است اما شاهد آن هستیم که همچنان با مشکل قطع برق مواجه هستیم. شبکه برق ما و نیروگاه های ما بسیار قدیمی است و شبکه برق اتلاف انرژی زیادی دارد و برق هدر می رود. بسیاری معترض هستند که چرا ایران در این شرایط صادرکننده برق است. اما بنده بیش از این اعتراض، قصد دارم بگویم که اگر این سرمایه ۹ و نیم میلیارد دلاری اگر به درستی در زیرساخت های برق صرف می شد، تاثیر بسیار مثبتی در کاهش پرت انرژی و عدم قطع برق در صنایع مختلف ایجاد می کرد.

این کارشناس فولاد و معدن در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ایران درحال حاضر ۵۱ نیروگاه فعال دارد که ۵۷ هزار مگاوات برق از این نیروگاه ها تولید می شود. از این تعداد ۸ نیروگاه متعلق به بخش خصوصی است که ۵ هزار مگاوات در مجموع تولید برق دارند. می توان نتیجه گرفت که ۴۳ نیروگاه باقی مانده ۵۲ هزار مگاوات برق تولید می کنند. این آمار نشان می دهد که نیروگاه های خصوصی ۱۰ درصد تولید برق را برعهده دارند. حضور بخش خصوصی می تواند به دولت در جهت افزایش تولید برق کمک کند و این ۱۰ درصد را افزایش دهد. مشکل ما فقط تولید برق نیست بلکه جلوگیری از اتلاف انرژی است که باید سرمایه گذاری های مناسبی روی آن صورت گیرد.

طهرانی ادامه داد: در خرداد ماه مشکل قطع برق صنایع به ویژه فولادسازی جدی نبود اما این موضوع در تیرماه جدی شد و عرضه ورق گرم در تیرماه صورت نگرفت و این امکان وجود دارد تا در مرداد ماه هم عرضه نشود. همه این موارد خسارت بسیاری به فولادسازان کشور وارد می کند و هم می تواند باعث افزایش قیمت محصولات در بازار شود. نباید فراموش کرد که محصول تولیدی فولاد سازان، محصولات پایین دستی است و تاثیر بسیار بالایی بر قیمت تمام شده محصولات دارند.

وی در پایان گفت: صنایع فولادی تاثیر بالایی بر زندگی مردم دارد. به نظر بنده باید دولت و حاکمیت برنامه ریزی های بهتری را برای کاهش حجم قطع برق در صنایع فولادی اتخاذ کنند. اما برای مثال، کارخانه ای مانند سیمان، با زندگی روزمره مردم در ارتباط نیست و قطعی برق در این کارخانه، فقط به خود کارخانه آسیب خواهد زد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]