نفت در مسیر کاهش قیمت | بازار انرژی ثبات کافی ندارد
نفت در مسیر کاهش قیمت | بازار انرژی ثبات کافی ندارد

قیمت نفت همچنان روند کاهشی خود را حفظ کرده است.

بازار نفت در معاملات امروز، تغییر چندانی نداشته و روند کاهش قیمت خود را حفظ کرده است. 

قیمت نفت پس از این که در معاملات روز گذشته به پایین‌ترین قیمت در یک ماه گذشته نزول کرد، روز چهارشنبه تغییر چندانی نداشت و گارد کاهشی خود را حفظ کرد.

بهای معاملات نفت برنت با چهار سنت کاهش، به ۸۳ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با چهار سنت کاهش، به ۸۰ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در معاملات روز سه شنبه کاهش پیدا کردند و نفت برنت تا رکورد اندک ۸۳ دلار و ۳۰ سنت معامله شد که پایین‌ترین قیمت از ۱۷ ژوئن بود.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت فیلیپ نووا، در این باره گفت: هر چند نگرانی‌ها نسبت به تقاضای چین، همچنان بر اعتماد سرمایه گذاران سنگینی می‌کند اما کاهش ذخایر آمریکا، عاملی بوده که کاهش قیمت نفت را محدود کرده است. و آمار خرده فروشی باثبات در آمریکا، نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور با وجود هزینه‌های بالاتر استقراض، همچنان در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد.

آمار رسمی نشان داد چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، رشد اقتصادی ۴.۷ درصدی را در سه ماهه دوم امسال تجربه کرد که کندترین رشد سه ماهه از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ است.

دنیل هاینس، تحلیلگر بانک ANZ در یادداشتی نوشت: دلار قوی‌تر هم در کاهش قیمت نفت، تاثیر داشت. شاخص دلار روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی اندکی بالا رفت و نفت را برای سرمایه گذاران دارنده ارزهای دیگر گران‌تر ساخت.

آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد در آمریکا که بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده نفت در جهان است، ذخایر نفت در هتفه منتهی به ۱۲ ژوئیه، به میزان ۴.۴ میلیون بشکه کاهش یافت.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، کاهش ذخایر نفت به میزان ۳۳ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند. آمار رسمی ذخایر نفت و سوخت آمریکا بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.

عاملی که از قیمت نفت پشتیبانی کرد، آمار خرده فروشی آمریکا بود که در ژوئن تغییری نداشت و منعکس کننده تاب آوری مصرف کننده بود که چشم انداز رشد اقتصادی برای سه ماهه دوم را ترسیم کرد.

به گفته تحلیلگران شرکت گرومارک انرژی، افزایش ریسک ژئوپلیتیکی هم مانع از کاهش قیمت نفت شده است. یک نفتکش با پرچم لیبریا در درای سرخ دچار حادثه امنیتی شد و اکنون سرگرم ارزیابی صدمات و تحقیقات درباره نشت احتمالی نفت است.

در این بین، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ و پس از آن به لطف کاهش تولید اوپک پلاس، متوازن خواهد شد.

اوپک پلاس در نشست دوم ژوئن خود توافق کرد کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز را تا پایان سپتامبر ادامه دهد و از اکتبر، آن را به تدریج حذف کند. اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود، کمبود عرضه نفت در ماه‌های آینده و سال ۲۰۲۵ را پیش بینی کرد.

بر اساس گزارش رویترز، نواک همچنین گفت: روسیه در صورت کمبود سوخت در بازار داخلی، ممکن است ممنوعیت صادرات بنزین را از اوت، دوباره احیا کند.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]