۶ راهکار سریع و کارآمد برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو در سال ۱۴۰۲
۶ راهکار سریع و کارآمد برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو در سال ۱۴۰۲
رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌ها با چالش‌های زیادی همراه است. گاهی رانندگان با نقض قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی مرتکب تخلف می‌شوند. این تخلفات گاهی برای سایر رانندگان نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند. آگاهی داشتن از قوانین رانندگی و جرایم مرتبط به شما کمک می‌کند تا از وقوع تخلفات جلوگیری کنید.

با توجه به اعلام نرخ جدید خلافی، قصد داریم در این مطلب تعریف دقیقی از خلافی خودرو به شما ارائه دهیم و در مورد روش‌های استعلام و پرداخت خلافی با شما صحبت کنیم. پس اگر شما نیز از رانندگی هستید که به ایمنی خود و سایرین اهمیت می‌دهد، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چرا رانندگان باید به خلافی خودرو توجه کنند؟

خلافی خودرو شامل تمام تخلفات و نقض قوانینی است که رانندگان در زمان استفاده از وسایل نقلیه خود انجام می‌دهند. تخلفات رانندگی توسط راهنمایی و رانندگی در پرونده خودرو شما ثبت می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به جریمه‌های نقدی یا توقیف خودرو شود. رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی یک موضوع حیاتی است که موجب جلوگیری از تخلف و ایمنی شما و سایرین می‌شود.

با پیشرفت فناوری، نیروهای پلیس نیز در ثبت و رصد دقیق ترافیک و جرایم رانندگی به شیوه موثرتری عمل می‌کنند. دوربین‌های کنترل سرعت به منظور افزایش ایمنی در جاده‌ها و کاهش تخلفات رانندگی در نقاط مختلف شهری و برون شهری نصب شده‌اند. اطلاعات تخلفات رانندگی در سیستم‌های راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شوند. برای استعلام و پرداخت جرایم مرتبط با تخلفات می‌توانید از روش‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کنید.

انواع جرایم تخلفات رانندگی

جرایم در نظر گرفته شده برای تخلفات رانندگی شامل موارد زیر است:

  • قبض جریمه یکی از انواع جرایم رانندگی است که به روش‌های الصاقی، دوبرگی، ثبت تخلف با دوربین، تسلیم به راننده و الصاق به خودرو، به رانندگان متخلف داده می‌شود.
  • ممکن است همزمان با جریمه رانندگی، نمره منفی گواهینامه نیز به رانندگان متخلف تعلق بگیرد. در صورتی که نمره منفی گواهینامه به حد خاصی برسد امکان توقیف سه ماه و شش ماهه گواهینامه یا باطل شدن آن وجود دارد.
  • در برخی موارد تخلفات رانندگی موجب توقیف خودرو می‌شود. در چنین شرایطی راننده متخلف علاوه بر پرداخت خلافی خودرو باید هزینه حمل، پارکینگ و خدمات مرتبط را نیز پرداخت نماید.

کدام جرایم موجب توقیف خودرو می‌شوند؟

در جدول زیر برخی از تخلفات رانندگی که موجب توقیف خودرو می‌شوند را مشاهده می‌کنید:

جرایمی که توقیف خودرو را به دنبال دارند

جریمه عبور از چراغ قرمز، حرکات نمایشی، سبقت غیر مجاز و… حرکت نمایشی مانند دور زدن درجا و با حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ
تجاوز از سرعت مجاز سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه
حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها رانندگی در حالت مستی یا مصرف داروهای روان‌گردان
عبور از محل ممنوع تجاوز به چپ از محور راه
عدم رعایت حق تقدم عبور و… عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

روش‌های استعلام خلافی خودرو

پرداخت خلافی خودرو با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10

پرداخت خلافی خودرو با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰

بر اساس ماده ۲۸ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، ناجا مکلف است امکان دسترسی رانندگان و مالکان به صورت وضعیت خلافی وسایل نقلیه آنها را فراهم کند. برای مواجه نشدن با مبالغ سنگین خلافی و مشکلات این چنینی، استعلام خلافی و پرداخت به موقع آن از اهمیت زیادی برخوردار است. لازم است بدانید در صورت عدم پرداخت جرایم ممکن است خودرو شما توسط پلیس متوقف شود. روش های رایگان برای استعلام جریمه های ماشین را در ادامه برای شما بیان می‌کنیم.

۱٫ استعلام خلافی خودرو از طریق مراجعه حضوری به مراکز پلیس +۱۰

یکی از روش‌های استعلام خلافی خودرو مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ است. در این روش با مراجعه حضوری و ارائه مدارک زیر می‌توانید خلافی وسیله نقلیه خود را دریافت نمایید:

  • اصل کارت شناسایی مالک خودرو
  • سند مالکیت خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو

از نظر قانونی خرید بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه زمینی اجباری است. این بیمه‌نامه خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث را در حوادث رانندگی جبران می‌کند. با خرید این بیمه‌نامه رانندگان نیز از پوشش حوادث جانی راننده مقصر برخوردار می‌شوند. شما می‌توانید بعد از استعلام و خرید بیمه شخص ثالث از سامانه سنهاب بیمه مرکزی استعلام اصالت بیمه‌نامه خود را دریافت نمایید.

به هر قیمتی بیمه نخر، به قیمت بیمه بخر

۲٫ دریافت استعلام خلافی خودرو از سایت راهور

تمامی دارندگان وسایل نقلیه می‌توانند از سایت راهور ۱۲۰ استعلام تخلفات رانندگی خود را دریافت نمایند. برای دریافت استعلام از سامانه پلیس راهور ۱۲۰ باید مراحل زیر را طی کنید:

  • به سامانه پلیس راهور ۱۲۰ وارد شوید.
  • گزینه استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب نمایید.
  • در سامانه سخا نام کاربری (کد ملی)، کلمه عبور و کد امنیتی را وارد نمایید.
  • شماره بارکد کارت خودرو را در کادر مربوطه وارد نمایید و گزینه استعلام را انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید در صورتی که در سامانه سخا ثبت نام نکرده باشید، ابتدا باید مراحل ثبت نام خود را در این سامانه تکمیل نمایید و سپس استعلام خلافی خود را دریافت کنید.

۳٫استعلام تخلفات رانندگی با استفاده از کد دستوری USSD

برای دریافت استعلام خلافی وسیله نقلیه با کد USSD باید کد *۱۱۰# را در تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید. سپس از میان گزینه‌های موجود استعلام خلافی خودرو را انتخاب نمایید. در نهایت با وارد کردن کد VIN کارت خودروی خود، استعلام تخلفات رانندگی خود را دریافت نمایید. توجه داشته باشید که بعد از مشاهده خلافی خودرو می‌توانید شناسه قبض یا شناسه پرداخت را نیز دریافت نمایید.

۴٫ دریافت خلافی خودرو از طریق تلفن

برای دریافت خلافی خودرو با تلفن می‌توانید شماره ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید. سپس با ارائه اطلاعات و مشخصاتی مانند پلاک خودرو، مبلغ خلافی خودرو برای شما ارسال خواهد شد.

۵٫ استعلام خلافی خودرو از طریق پیامک

دریافت خلافی خودرو با پیامک یکی از راحت‌ترین روش‌ها است. برای دریافت خلافی خودرو با پیامک باید کد ۱۷ رقمی VIN موجود روی سند یا کارت خودرو را به یکی از شماره‌های زیر ارسال نمایید:

  • ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  • ۳۰۰۰۵۱۵۱
  • ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

بعد از ارسال کد، خلافی خودرو و شناسه پرداخت برای شما پیامک می‌شود. سپس می‌توانید جرایم خود را از طریق درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، دستگاه‌های کارت‌خوان و کدهای USSD پرداخت نمایید.

۶٫ استعلام خلافی خودرو از طریق اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌های زیادی برای دریافت خلافی خودرو وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از این اپلیکیشن‌ها خلافی وسیله نقلیه خود را دریافت و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.

پرداخت تخلفات رانندگی در سریع‌ترین زمان

تخلفات رانندگی اجتناب‌ناپذیر هستند. اما شما می‌توانید با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، خرید بیمه شخص ثالث و رانندگی ایمن ریسک بروز تخلف را کاهش دهید. در این مقاله در مورد روش‌های دریافت خلافی خودرو با شما صحبت کردیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید استعلام خلافی خودرو خود را دریافت و به راحتی پرداخت نمایید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]