بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل/ اوجی:  وزارت نفت ۲ بار مورد حمله سایبری قرار گرفت
بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل/ اوجی:  وزارت نفت ۲ بار مورد حمله سایبری قرار گرفت

اکوایران: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به بررسی آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در سطح کشور با حضور وزیر نفت پرداختند.

به گزارش اکوایران، جواد اوجی در جلسه علنی امروز(چهارشنبه، ۳۰ خرداد) مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل به نمایندگان گفت: بنده در ابتدا خلاصه‌ای از وضعیت صنعت نفت‌وگاز در ابتدای شروع دولت سیزدهم عرض می‌کنم؛ ناترازی سوخت در ابتدای کار دولت مردمی گریبانگیر وزارت نفت بود.

در ادامه بخشی از سخنان وی آمده است:

 حدود ۸۷ میلیون بشکه نفت روی آب داشتیم که ۳۰ میلیون آن نفت سنگین و فوق سنگین بود. ما هیچ فروشی در بحث نفت سنگین و فوق سنگین در ابتدای شروع دولت سیزدهم نداشتیم. طرح‌های نیمه تمام کلان بلاتکلیف مانده بودند. از طرفی از ظرفیت شرکت‌های توانمند داخلی استفاده نمی‌شد چرا که اعتقادی به داخل نداشتند. ما در مشکل با تامین سوخت روبه‌رو بودیم همانطور که در زمستان سال ۹۹ خاموشی نیروگاه‌ها را تجربه کردیم.

طرح‌های ذخیره سازی گاز رها شده بود طرح‌های توسعه‌ای میادین مشترک مغفول مانده بود. در بدنه صنعت نفت نیروها بی‌انگیزه و سرخورده شده بودند در این شرایط دولت مردمی و وزارت نفت در شهریورماه سال ۱۴۰۰ کار خود را شروع کرد.

اوجی: به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه نزدیک شده‌ایم

بنده به عنوان وزیر نفت اعلام می‌کنم که در حال رسیدن به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه بوده و به آن نزدیک شده‌ایم. مشکلی در وصول مطالبات خود نیز نداریم. میزان صادرات نفت ما نسبت به ابتدای دولت سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است.

با اقداماتی که در دولت مردمی در حوزه صنعت نفت انجام شده است و ریل گذاری که در حوزه صادرات نفت و محصولات کشاورزی صورت گرفته است، باید اعلام کنم که هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت جمهوری اسلامی ایران شود.

رشد اقتصادی گروه نفت و گاز از همه بخش‌های اقتصادی بالاتر است

 این اقدامات سبب شده که در سه سال متوالی رشد اقتصادی گروه نفت و گاز از همه بخش‌های اقتصادی بالاتر باشد. براساس گزارش مرکز آمار در سال گذشته رشد اقتصادی گروه نفت و گاز به میزان ۲۰ درصد بوده است. با تکمیل و بهره‌برداری از ۱۵۵ پروژه نیمه تمام طی دو سال گذشته با توجه به توان داخلی به این نقطه رسیده‌ایم.

ما شاهد بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بودیم که ۲۰ سال قرارداد آن دست به دست می‌شد اما در طی این سه سال محقق شد. با شرکت توتال بالغ بر ۴.۵ میلیارد دلار در دولت قبلی قرارداد بستند تا فاز ۱۱ پارس جنوبی را تکمیل کنند اما با شروع تحریم‌ها این شرکت ایران را ترک کرد در طول سه سال گذشته با تکیه بر توان داخلی توانستیم فاز ۱۱ پارس جنوبی را به سرانجام برسانیم.

 از سوی دیگر شاهد بهره‌برداری از پالایشگاه آبادان بودیم که در سال ۱۳۹۴ دولت وقت اعلام کرد که حاضر است به صورت رایگان آن را واگذار کند. امروز فاز دوم این پالایشگاه به بهره‌برداری رسیده و ۲۱۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید افزوده است.

ما در طی این سه سال فقط در حوزه توسعه میادین مشترک و مستقل ۲۳ میلیارد دلار قرارداد امضاء کردیم که دو برابر قراردادهایی است که در دهه ۹۰ منعقد شده است.

 وزارت نفت ۲ بار مورد حمله سایبری قرار گرفت

افزایش ظرفیت فرآورده‌های پالایشگاهی و میعانات با اقدامات وزارت نفت رقم خورده است. در طی دوره دولت مردمی وزارت نفت ۲ بار مورد حمله سایبری قرار گرفت، ۴۰۴۰ جایگاه ما را در یک لحظه از کار انداختند و هدفشان مختل کردن زندگی مردم بود، اما در کوتاه‌ترین زمان جایگاه‌ها به مدار تولید برگشتند. در زمستان سال گذشته عملیات خرابکارانه‌ای با انفجار خطوط لوله رقم زدند اما با همت همکاران نگذاشتیم خللی در تامین گاز کشور در فصل زمستان رخ دهد.

اهداف برنامه ششم توسعه و زمینه سرمایه‌ گذاری تحقق نیافته بود و همه چیز را به رفع تحریم‌ها گره زده بودند. در شرایطی وزارت نفت را تحویل گرفتیم که تولید روزانه ما به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده بود و صادرات نفت ما به پایین‌ترین نرخ در یک دهه اخیر خود رسیده بود. وضعیت وصول درآمدهای نفتی نیز بحرانی بود. در تامین منابع هدفمندی یارانه‌ها و منابع عمومی دولت بالغ بر ۴۰۰ همت کسری داشتیم.

 هیچ میدان مشترک نفتی بلاتکلیف نداریم

 به فضل الهی هیچ میدان مشترک نفتی بلاتکلیف نداریم. ۲۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان مشترک نفتی بسته‌ایم.

 امروز میزان برداشتمان از پارس جنوبی بیشتر از قطر است. درحالی که آنان با شرکت‌های بزرگ دنیا قرارداد بستند اما من این قرارداد را با پیمانکارهای داخلی منعقد کردم.

 شهید رئیسی اعتقاد داشت که باید به توان داخلی اکتفا کنیم، به فضل الهی هیچ میدان مشترک نفتی بلاتکلیف نداریم. ۲۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان مشترک نفتی بسته‌ایم، همچنین از ظرفیت توان مالی کشور استفاده کرده‌ایم؛ به لطف دیپلماسی انرژی و سفرهای خارجی شهید رئیسی، صادرات نفت و جذب سرمایه خارجی اتفاق افتاد.

در این دولت بیش از هفت میدان مشترک نفتی با روسیه داشته‌ایم. هم در جذب سرمایه گذاری داخل و هم در جذب سرمایه گذاری خارج موفق عمل کرده‌ایم. هر سفری که شهید رئیسی و امیرعبداللهیان می‌رفتند، فضای خوب برای صادرات نفتی فراهم می‌شد. ریل گذاری خوبی در وزارت نفت دولت سیزدهم برای ناکارآمدی تحریم ها انجام شد و در این مسیر ریل گذاری مهمی انجام شد. بالاترین رقم صادرات نفت از سال ۹۷ تا امروز را در حال تجربه هستیم.

۳۰۰ هزار خودروی بنزینی را دوگانه سوز کردیم

 افزایش تولید بنزین و احداث پتروپالایشگاه ها در دولت سیزدهم انجام گرفت. ۹ پالایشگاه نفت کمی سازی و کیفی سازی شدند و بیش از ۴ میلیون دلار در این باره قرارداد بسته‌ایم. امروز بعد از سه سال سه پالایشگاه در فاز اجرا قرار گرفته است. قرار بود چهارمین پالایشگاه نیز در تبریز افتتاح شود که آیت‌الله رئیسی قبل آن به شهادت رسیدند.

۳۰۰ هزار خودروی بنزینی را دوگانه سوز کردیم. از طرفی بیش از ۴۵ منطقه در بحث تولید نفت، فرآورده‌های نفتی و توزیع آن شناسایی شده است. ایجاد سامانه برخط نیز در این دولت انجام گرفت. با همکاری وزارت راه در مقابل سوخت قاچاق ایستادگی کردیم. امروز بیش از ۷۰ درصد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها توسط کارت‌های خودروها انجام می‌شود.

 تا امروز ۴۶۰ کیلومتر خط لوله فرآورده داشته‌ایم. این گونه مقابل قاچاق سوخت و جابجایی خودورهای سوخت‌بر را می‌گیریم. بیش از ۴۴ همت و ۶ هزار پروژه عام‌المنفعه در تمامی استان‌های کشور داشته ایم. این پروژه‌ها شامل پروژه‌های بهداشتی، آب رسانی، راه سازی و … بوده است. همین پروژه ها برکت کار وزارت نفت شد. در سه سال گذشته صادرات گاز دوبرابر شده است.

 تامین گاز صنایع نیز افزایش یافته است و در سال گذشته نسبت به شروع دولت دوبرابر بیشتر گاز به صنایع تحویل داده‌ایم.

 در طول این سه سال تامین امنیت انرژی کشور به دست وزارت نفت بوده است. در این سه سال قطعی گاز در بخش خانگی یا کمبود سوخت نداشته‌ایم. با وجود این که بارها به سامانه سوخت حمله شد و حتی به لوله انتقال گاز کشور نیز حمله شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]