با بازرسی به موقع دیگ بخار از شر خسارات در امان باشید
با بازرسی به موقع دیگ بخار از شر خسارات در امان باشید

دیگ بخار یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنعت است که کاربردهای فراوانی دارد.در نگهداری این تجهیزات و استفاده از آن‌ها همواره باید به برخی اصول و قواعد توجه کنید و با بازرسی‌های به‌موقع، جلوی هرگونه هزینه‌های گزاف یا حوادث را بگیرید. بازرسی دیگ بخار یک موضوع کاملا تخصصی است. اپراتور دیگ بخار و مسئولین HSE در کارخانجات نیاز دارند تا با اصول اولیه بازرسی‌های روزانه، هفتگی و ماهیانه دیگ بخار آشنا باشند.

دیگ بخار یکی از مهم‌ترین ابزارها در صنعت است که کاربردهای فراوانی دارد و وظیفه‌ی تبدیل آب به بخار را برعهده دارد. در نگهداری این تجهیزات و استفاده از آن‌ها همواره باید به برخی اصول و قواعد توجه کنید و با بازرسی‌های به‌موقع، جلوی هرگونه هزینه‌های گزاف یا حوادث را بگیرید. هرچند این روزها برای این تجهیزات، سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای درنظر گرفته می‌شود، اما همچنان نیاز به رعایت برخی نکات از سوی صنعتگران خواهد بود. 
 

با بازرسی به موقع دیگ بخار از شر خسارات در امان باشید

دیگ بخار چیست؟ 

دیگ‌های بخار دستگاه‌هایی کاربردی هستند که در آن‌ها مشعل‌هایی به‌منظور سوزاندن سوخت‌های مختلف مثل گازوئیل و گاز و…تعبیه شده‌اند. در این دیگ‌ها حرارت از طرف مشعل به‌واسطه‌ی دیواره‌ها، لوله‌ها و شبکه‌های جلو و عقب به آب منتقل می‌شود.در دیگ‌های بخار محفظه‌ای دیگری تعبیه شده‌است که در آنجا بخار جمع‌آوری شده و به‌منظور اهداف مختلف استفاده می‌شود. این دیگ‌ها انواع مختلف دارند که شامل فایرتیوب و واترتیوب هستند. در مدل‌های فایرتیوب آب به‌ واسطه‌ی گازهای داغ ناشی از احتراق تبدیل به بخار خواهد شد. در مدل‌های واترتیوب نیز لوله‌هایی از داخل آتش عبور کرده‌اند؛ آب نیز داخل این لوله‌ها است و به همین منوال دستگاه، آب را تبدیل به بخار می‌کند. دیگ بخار فایرتیوب به علل مختلفی عمومیت بیشتری دارد. این نوع دیگ بخار به تعداد زیادتری در کشور تولید و استفاده می‌شود.
با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری بویلرها باید از شرکت های بازرسی خواسته شود تا این تجهیز را بصورت منظم بازرسی کنند.در صورت بازرسی نکردن به موقع ممکن است آسیب ها و خسارات جانی و مالی زیادی به وجود آید.
 

با بازرسی به موقع دیگ بخار از شر خسارات در امان باشید

ایمنی دیگ بخار چگونه تامین می‌شود؟

بازرسی دیگ بخار یک موضوع کاملا تخصصی است. اپراتور دیگ بخار و مسئولین HSE در کارخانجات نیاز دارند تا با اصول اولیه بازرسی‌های روزانه، هفتگی و ماهیانه دیگ بخار آشنا باشند. این دانش اولیه در خصوص بازرسی دیگ بخار به کاهش نرخ حوادث دیگ بخار و نگهداری بهتر از آن کمک بسزایی می کند .بازرسی های ادواری  و منظم می توانند مشکلات و نواقص ایجاد شده در دیگ بخار را به موقع و قبل از ایجاد حادثه و یا ایجاد خسارت به دیگ بخار شناسایی نمایند.مدیران ایمنی بایستی از انجام مجموعه ای از اقدامات پیشگیرانه برای بازرسی دیگ بخار توسط پرسنل خود اطمینان حاصل نمایند.
اپراتورها باید:

•    به صورت متناوب از انطباق اطلاعات مندرج در پلاک دیگ بخار با شرایط کاری آن اطمینان حاصل نمایند.
•    تمامی نواقص ناشی از عملیات نصب دیگ بخار مانند نشتی ها را شناسایی و برطرف نمایند.
•    کلیه تجهیزات ایمنی را بررسی نموده و از عملکرد بی نقص آن ها اطمینان حاصل نمایند.
•    تمامی تجهیزات کنترلی دیگ بخار را در فشارهای مختلف کاری دیگ بخار تست کرده و از عملکرد صحیح آن ها مطمئن شوند.
•    از صحت عملکرد و بدون نشتی شیر های ورودی و خروجی بویلر بخار اطمینان حاصل نمایند.
•    تمامی لوله های سوخت رسان به مشعل باید به طور روزانه از لحاظ نشتی بررسی شوند.
•    اپراتورها همچنین موظفند سیستم بهسازی آب تغذیه دیگ بخار را نیز متناوباً بررسی نمایند. همه دیگ های بخار بایستی به سیستم جبران آب مجهز باشند.سیستم بهسازی آب تغذیه، ناخالصی ها و اکسیژن را از آب جدا کرده، سختی آن را کاهش می دهد و سپس آب را به دیگ پمپ می کند.

با وجود پیشرفت های چشمگیر در دیگ های بخار امروزی و سیستم های کنترلی مربوطه، حوادثی نیز که اغلب آن ها ناشی از استفاده و نگهداری ناصحیح دیگ بخار است،  کماکان اتفاق می افتند. اگر اپراتور دستگاه به هر علتی سیستم سوپاپ اطمینان و یا هشدار آن را از مدار خارج نماید، بهترین دیگ بخار با بهترین امکانات و تجهیزات ایمنی و کنترلی هرگز خالی از خطر نخواهد بود. اپراتور های دیگ بخار که آموزش صحیح ندیده اند و یا توسط افراد صلاحیت دار تحت آموزش قرار نگرفته اند هرگز به درستی به عواقب این قبیل اقدامات ناایمن آگاه نبوده و می توانند حوادث ناگواری بیافرینند.

با بازرسی به موقع دیگ بخار از شر خسارات در امان باشید

بازرسی و تست های ادواری دیگ بخار شامل چه اقداماتی است؟

بازرسی دیگ بخار شامل شش تست مختلف است. هر یک از این تست‌ها به صورت جداگانه توسط بازرسان متخصص شرکت های بازرسی انجام می‌پذیرد. در صورتی که نتایج همه تست‌ها مورد تایید باشد، گواهینامه سلامت دیگ بخار با اعتبار یک ساله طبق استاندارد صادر می‌گردد.تست ها عبارتند از :
۱٫    بازرسی ظاهری
۲٫    ضخامت سنجی
۳٫    هیدرواستاتیک
۴٫    تجهیزات کنترلی
۵٫    محفظه آبگیر
۶٫    داخل کوره
دیگ بخار قبل از شروع مراحل بازرسی، نیاز به آماده‌سازی دارد. اجرای دقیق این مراحل منجر به بازرسی دقیق‌تر و ایمن‌تر می‌شود.عملیات بازرسی ادواری دیگ بخار واترتیوب به علت فشار و دمای بالای تولیدی و پیچیدگی‌های طراحی، نیازمند دانش فنی و مهارت و تجربه در این امر است. دیگ بخار واترتیوب دستگاه بسیار گران‌قیمتی است. این امر اهمیت بازرسی صحیح و تضمین ایمنی آن را دوچندان می‌کند.

با بازرسی به موقع دیگ بخار از شر خسارات در امان باشید

جمع‌بندی

در این مطب به‌طور کامل درباره‌ی ضرورت بازرسی دیگ بخار پرداختیم. به همین منظور پیشنهاد می‌دهیم همواره اقدام به بررسی این قطعه‌ها کنید و از ایمنی دیگ بخار مطمئن شوید. در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌ها و بازرس‌های شرکت آستا نیز کمک بگیرید که به‌طور حرفه‌ای در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و به‌طور کاملاً تخصصی اقدام به بررسی بویلرهایتان خواهند کرد. شرکت بازرسی آستا به پشتوانه چندین سال تجربه بازرسی دیگ بخار در صنایع لاستیک‌سازی، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها آماده ارائه خدمات بازرسی ادواری و صدور گواهینامه برای مشتریان گرامی است. خدمات تخصصی بازرسی آستا در سراسر کشور و در سریع‌ترین زمان قابل ارائه است.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]