ارزیابی و شمارش امواج یک شرکت سرمایه‌گذاری/ “وبانک”
ارزیابی و شمارش امواج یک شرکت سرمایه‌گذاری/ “وبانک”

بانک ملی ایران در نظر دارد ۶۳٫۹۴ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی را از طریق بازار اول بورس اوراق بهادار تهران عرضه نماید. آیا این سهم برای خرید مناسب است؟

به گزارش اقتصادآنلاین، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با نماد وبانک با ارزش بازار ۳۴۰ هزار میلیارد ریال و قیمت تابلوی ۱۲۴۹۰ ریال در بازار بورس داد و ستد می‌شود که به تازگی مجوز افزایش سرمایه ۸۴ درصدی وبانک از محل سایر اندوخته‌ها، صادر شده است. در این صورت دو مجمع خواهد داشت و احتمال تقسیم سود بالا در مجمع دوم که سالانه است، بیشتر می‌شود. بخش عمده سهام این شرکت متعلق به بانک ملی است. بخش عمده پرتفوی غیر بورسی مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بین‌المللی ساختمان و صنعت ملی و توسعه کشت و صنعت ملی است. در این بخش ۱۰۰ درصد سهام بین‌المللی کشت و صنعت ملی و ۹۷ درصد از توسعه کشت و صنعت ملی در اختیار وبانک قرار دارد. وبانک در بخش پرتفوی بورسی خود ۸۷ درصد از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع، ۴۶ درصد از توسعه صنایع بهشهر، ۳۳ درصد از ایران ترانسفو، ۳۱ درصد از گروه صنعتی بارز، ۵۸ درصد از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی و ۳۴ درصدی از شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری را جای داده است.
این روزها شاهد هستیم که تقاضا برای سهم رو به افزایش است که دلیل اصلی آن تمرکز سهم بر فروش دارائی‌ها به ویژه در شاراک و افزایش سرمایه و مجمع و تقسیم سود می‌تواند باشد. در ادامه به معرفی و بررسی عملکرد و موج شماری سهم می‌پردازیم.

معرفی وبانک:
شــرکت سـرمـایه‌گذاری گروه توسعه ملی در بیستم بهمن سال ۱۳۷۰ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس و در ۲۵ فروردین ماه سال ۱۳۷۱،به ثبت رسیده است.
در ادامه، نام این شرکت در سال ۱۳۸۹ از «سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران» به «شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی» تغییر کرد و اکنون، گروه توسعه ملی با در دست داشتن سهم بسزایی از اقتصاد ملی در صنایع مختلف، تلاش نموده تا همواره بر مسیر رشد و بالندگی گام بردارد.

موضوع اصلی فعالیت

فعالیت این شرکت در موضوعاتی نظیر سرمایه‌گذاری در سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، سهم‌الشرکه و یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های با فعالیت‌های تهیه زمین، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ آهن است. این نماد از همان ابتدای عرضه به دلیل زیرمجموعه‌های شناخته‌شده و پرسودی که دارد، نظر بسیاری از سهامداران را به خود جلب کرد. درواقع، یک سهام زمانی ارزشمند است که سوددهی بالایی داشته باشد و ارزش ذاتی آن از قیمت فعلی بالاتر برود.

سهامداران:
از جمله مهم‌ترین سهامداران این شرکت، بانک ملی است که بیش از ۶۳ درصد از سهام شرکت را دراختیار دارد. صندوق بازنشستگی بانک‌ها نیز در ردیف دوم قرار دارد و ۱۰٫۲۳ درصد در این شرکت سهم دارد. از دیگر سهامداران بالای یک درصد وبانک می‌توان به بیمه مرکزی با ۲٫۸۲ درصد سهم، الماس شهراد شرق با ۲٫۱۶ درصد سهم و بیمه ایران با ۱٫۱۰ درصد سهم اشاره کرد.

عرضه عمده سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی؛ بزودی در بورس تهران
بانک ملی ایران در نظر دارد ۶۳٫۹۴ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی را از طریق بازار اول بورس اوراق بهادار تهران عرضه نماید.

عملکرد وبانک:
تحلیلگران به EPS تحلیلی ۱۳۱ تومان و ttm P/E 4.6 برای سهم رسیده‌اند. مهمترین شرکت‌های بورسی آن عبارتند از:شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان – ایران ترانسفو – گروه صنعتی بارز و توسعه صنایع بهشهر. سهم P/NAV حدود ۵۰ درصد را دارد لذا پتانسیل رشد خواهد داشت.
مدیرعامل پالایش نفت تهران در گفت و گو با نفت ما تاکید کرد:خرید سهام پتروشیمی شازند اراک کاملا قانونی و شفاف بوده است
مدیر عامل شتران اعلام کرد: خرید ۵۱.۳ درصد سهام پتروشیمی شازند از گروه توسعه ملی توسط این پالایشگاه و تبدیل شدن آن به پتروپالایشگاه رخ داده است. خرید سهام پتروشیمی شازند اراک را از بین پتروشیمی های کشور انتخاب کردیم، زیرا در حال حاضر بخشی از خوراک پتروشیمی شازند از پالایش نفت تهران تامین می‌شود و در آینده هم با اجرای طرح‌های بهبود کیفیت نفت کوره، مجددا محصولاتی تولید خواهد شد که خوراک واحدهای پتروشیمی شازند اراک خواهد بود. به همین منظور در سند استراتژیک ما خرید پتروشیمی اراک مصوب شد که خوشبختانه ۵۱٫۷ درصد از سهام پتروشیمی اراک را از مجموعه بانک ملی خریداری کردیم و کنترل و مدیریت این پتروشیمی را در آینده نزدیک بر عهده خواهیم گرفت. ایران زاد در مورد حاشیه هایی که در خصوص خرید سهام پتروشیمی شازند توسط پالایش نفت تهران مبنی بر خرید زیر قیمت و بازگرداندن آن به وبانک به وجود آمده است، تصریح کرد: خرید سهام پتروشیمی شازند اراک کاملا قانونی و در قالب دستورالعملهای سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و در یک فرآیند کاملا شفاف خریداری کرده‌ایم و اعتقادی به این ندارم که اتفاق خاصی افتاده باشد. البته اگر دستگاه‌های نظارتی بررسی بکنند، حتما تایید خواهند کرد که خرید ما به طور کاملا شفاف و طبق مصوبات جاری سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اتفاق افتاده است.
سازمان بورس و وبانک تاییدیه خرید سهام شاراک به شتران را صادر کرده‌اند. در این صورت وبانک نیز از این فروش دارایی منتفع خواهد شد. ایران زاد در مورد تاثیر خرید پتروشیمی شازند بر سودآوری شتران و شاراک اعلام کرد: الان در پورتفوی پالایشگاه تهران، این خرید سهام قابل رویت است و اگر به پورتفوی پتروشیمی شازند اراک هم مراجعه کنیم این سهام را مشاهده می‌کنیم. لذا تاییدیه خرید هم از سازمان بورس اخذ شده و حتی فروشنده که وابسته به بانک ملی است تاییدیه را هم به ما داده است.

تحلیل تکنیکال وبانک:
برای این سهم یک حمایت قوی در قیمت ۱۱۶۰ تومان وجود دارد. شکست دو محدوده مقاومتی ۱۲۶۰ و ۱۳۷۰ مهم است.
از سال ۱۴۰۰ در حال تکمیل یک دیامتریک صعودی هستیم که در لگ اخر G است. لگ G که از آبان ۱۴۰۲ شروع شده، خود دیامتریکی است که فعلا تکمیل نشده و انتظار داریم نوسانی و رو به بالا پیش رود.
لذا لگ d از آن تمام شده و در شروع لگ e هستیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]