رشد ۱۸۰۰ درصدی استفاده از فیلترشکن در این کشور!
رشد ۱۸۰۰ درصدی استفاده از فیلترشکن در این کشور!

فیلترینگ ایکس که روز جمعه ۹ شهریور به دستور یکی از قضات دیوان‌ عالی برزیل انجام شد، دسترسی نزدیک به ۲۱ میلیون کاربر را به این پلتفرم محدود کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش سیتنا، شهروندان این کشور با وجود خطر جریمه مالی حدود ۹ هزار دلاری در صورت دور زدن این محدودیت، به شکلی گسترده به استفاده از برنامه‌های وی‌پی‌ان روی آورده‌اند.

آمار گردآوری شده از سوی شرکت «پروتون وی‌پی‌ان» نشان می‌دهد در روزهای گذشته استفاده از این فیلترشکن در برزیل جهشی برابر با هزار و ۸۴۰ درصد را تجربه کرده است.

وب‌سایت «وی‌پی‌ان منتور» نیز در گزارش مشابهی از رشد هزار و ۶۰۰ درصدی استفاده از خدمات خود در برزیل خبر داده است.

روز دوشنبه ۱۲ شهریور دادگاه عالی برزیل با تایید حکم دیوان عالی این کشور، ایلان ماسک، مالک ایکس را به نادیده گرفتن مکرر دستورات دادگاه متهم کرد.

ماسک نیز در واکنش به این موضوع با «دیکتاتور» خطاب کردن الکساندر دو مورائس، قاضی دیوان عالی برزیل که حکم اولیه مسدودسازی را صادر کرده، اقدام این کشور را غیرقانونی خواند.

اختلاف بین ماسک و مورائس هنگامی آغاز شد که این قاضی در ماه آوریل از قصد خود برای انجام تحقیقات قضایی علیه مالک ایکس به اتهام مانع‌تراشی در اجرای قانون خبر داد.

مدیران ایکس گفته‌اند قاضی مورائس تهدید کرده بود نماینده حقوقی این شرکت را در صورت عدم همکاری با سیستم قضایی برزیل بازداشت کند.

در ادامه این اختلافات، این قاضی برزیلی دستور داد به منظور ایجاد ضمانت مالی برای جریمه‌های صادر شده از سوی دادگاه، دارایی‌های تحت کنترل ماسک در این کشور مسدود شوند.

پس از آن استارلینک به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه اسپیس‌اکس (متعلق به ماسک) که خدمات اینترنت ماهواره‌ای در برزیل ارائه می‌دهد، از مسدودسازی دارایی‌هایش خبر داد.

مدیران استارلینک نیز در واکنش به این موضوع به نهاد تنظیم‌کننده مخابرات برزیل (آناتل) گفتند تا زمانی که حساب‌های بانکی این شرکت مسدود باقی بمانند، دستور فیلترینگ شبکه اجتماعی ایکس را به اجرا در نخواهند آورد.

آمارها نشان می‌دهند استارلینک در برزیل بیش از ۲۰۰ هزار کاربر فعال دارد.

پس از تصمیم اولیه دیوان عالی برزیل برای مسدودسازی ایکس، کارلوس مانوئل بایگوری، رییس سازمان ملی مخابرات برزیل، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت بیش از ۲۰ هزار ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در این کشور دستور فیلتر این شبکه اجتماعی را به اجرا درمی‌آورند.

او همچنین به نقل از قاضی مورائس اعلام کرد نهاد قضایی این کشور از اپل و گوگل خواسته تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از دسترسی کاربران برزیلی به اپلیکیشن ایکس در فروشگاه‌های اپ‌استور و گوگل‌پلی انجام دهند.

۲۲۷۲۲۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]