نرخ اجاره بهای تهران منتظر تایید استاندار/ آغاز جلسات کمیته تعیین سقف اجاره بها در وزارت کشور
نرخ اجاره بهای تهران منتظر تایید استاندار/ آغاز جلسات کمیته تعیین سقف اجاره بها در وزارت کشور

در حالی کمیته تعیین سقف اجاره بها در وزارت کشور تشکیل و جلساتی نیز در این خصوص برگزار شده است که این کمیته، سقف اجاره بهای تهران را تعیین و به استاندار ارائه کرده است. حال سوال این است این عدد به نرخ تورم نزدیک است؟

به گزارش خبرنگار «اقتصاد آنلاین»؛ شورای مسکن استان تهران در حالی به سقف اجاره بها برای شهر تهران ورود و آنرا تهیه کرده است که این شورا مقرر کرده است کمیته ای متشکل از معاونت عمرانی وزارت کشور و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای نهایی کردن سقف اجاره بها به یک جمع بندی نهایی برسند.
بنابراین گزارش، امسال و بر خلاف سال های گذشته که سقف اجاره بها یک نرخ مشخص و یکسان برای تمام شهرها بود، تعیین سقف اجاره‌بها در هر شهر و استان براساس نرخ تورم همان منطقه تعیین خواهد شد.
در قانون جدید بحث چالشی که موافقان و مخالفان زیادی داشت تعیین دامنه قیمت اجاره بود که این موضوع یکی از بحث‌های جدی قانون است.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین سقف اجاره بها برای شهرها بر اساس نرخ تورم گفت: در بحث ارایه دامنه قیمت‌ها بحث اول این بود که دولت یک عدد و درصد ثابت را اعلام کند که در اجرای این اقدام با توجه به تجربه‌های سال‌های گذشته، دیدیم که دولت در اجرای آن موفق نبود. به طوریکه اعلام سقف قیمت در برخی از استان‌ها و شهرها و مناطق خود عامل افزایش قیمت اجاره‌بها شد و این اعداد ثابت کلی برای تمام استان‌ها در شهرهای کوچک که به افزایش سرسام آور نرخ اجاره مبتلا نبودند هم به اجرا رسید و برای مثال سقف ۲۰ درصدی که به طور رسمی از سوی دولت اعلام شد منجر به افزایش نرخ اجاره‌بها شد حال اینکه همین عدد در شهرهای بزرگ کارایی نداشت.
اعداد برای تمام کشور به طور مطلق نسبت به فراخور استان یا هر شهر متفاوت باشد
وی گفت: در قانون جدید به شورای عالی مسکن این اختیار داده شد که به برخی از استان‌ها ورود کند و نسبت به نرخ تورم آن استان و شهر نسبت به تعیین سقف اجاره‌بها اقدام کند و اعداد برای تمام کشور به طور مطلق نسبت به فراخور استان یا هر شهر متفاوت باشد. اگر نرخ رشد بالاتر از نرخ تورم و نرخ‌های بازار غیرمتعارف بود شورای عالی مسکن باید به بازار مسکن آن شهر یا استان ورود کند و دامنه قیمت مشخص کند.

حال گزارش ها از کمیته تعیین سقف اجاره بها در تهران حاکی از این است که سقف اجاره بها در تهران نیز در حد نرخ تورم است. اما اینکه کمیته تعیین سقف اجاره بها که در وزارت کشور تشکیل شده است چه عدد و نرخی را بر اساس تورم عمومی استخراج و اعلام خواهد کرد.
معاون عمرانی وزارت کشور و معاون مسکن وزیر راه عضو اصلی کمیته تعیین سقف اجاره بها برای تهران
محمد غراوی معاون عمرانی وزارت کشور و هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی عضو اصلی کمیته تعیین سقف اجاره بها برای تهران قرار است طی امروز و فردا نرخ سقف اجاره بها برای تهران را تعیین و برای اجرا و ابلاغ به استانداری تهران ارائه و سپس از سوی شورای مسکن اعلام عمومی شود.
اما آنچه که مشخص است این است که دخالت دولت در تعیین سقف اجاره بها اگر چه موافقان و مخالفان زیادی دارد اما دولت امسال بی توجه به هر گونه نظرات کارشناسی تصمیم خود را گرفته و به بازار اجاره بهای مسکن ورود خواهد کرد.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی معتقد است که پیش از این هیچ ابزاری برای کنترل بازار اجاره مسکن نداشتیم که خوشبختانه با قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها می‌توانیم از قشر مستاجران حمایت‌های خوبی را داشته باشیم.
این هفته سقف اجاره بها برای کشور و تهران تعیین و نهایی شود
بذرپاش در پاسخ به این پرسش خبرنگار «اقتصاد آنلاین» مبنی بر اینکه آیا با توجه به اینکه نرخ تورم در تهران بالاتر از ۳۰ درصد است سقف اجاره بها برای تهران نیز نهایی و تعیین شده است؟ گفت: تهران هنوز گزارش تعیین سقف خود را ارائه نداده است. اما به شورای مسکن استان تهران اعلام کرده ام که این هفته سقف اجاره بها برای کشور و تهران تعیین و نهایی شود.
برای تهران و برای کاهش التهاب بازار مسکن، سقف اجاره بها تعیین خواهد شد
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «اقتصاد آنلاین» که پرسید نرخ تورم در تهران بالاتر از ۳۰ درصد است آیا سقف اجاره بها برای تهران تعیین می شود؟ خاطر نشان کرد: آنچه که مشخص است این است که برای تهران و برای کاهش التهاب بازار مسکن، سقف اجاره بها تعیین خواهد شد.
نکته‌ای که امسال بازار مسکن را نسبت به سال‌های قبل متمایز ساخته است این است که دولت برای اولین بار در بازار مسکن به صورت مستقیم دخالت خواهد کرد.
کارشناسان بر این باور هستند که طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن تعیین سقف اجاره برای مناطقی که نرخ تورم آن‌ها بیش از ۳۰ درصد باشد امکان‌پذیر است. به همین منظور به نظر می رسد در برخی استان ها تعیین سقف اجاره بها منتفی باشد.
اما برخی کارشناسان و فعالان بازار مسکن می‌گویند که طبق قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، نرخ گذاری بازار اجاره باید از قیمت گذاری تبعیت کند. این اظهارات نشان می‌دهد که وقتی قیمت ملک و نهاده های تولید مسکن روند رو به رشدی دارد باید به افزایش نرخ اجاره بها تن داد. اما این افزایش اجاره بها نباید بیشتر از تورم موجود و عمومی باشد.
به هر سوی تعداد زیادی از استان های کشور سقف اجاره بهای خود را به شورای عالی مسکن اراده کرده اند و شورای مسکن بزودی و در هفته جاری تعیین سقف اجاره بهای استان ها و تهران را برای اجرا ابلاغ خواهد کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]