بازگشت به روزهای اوج| تمایل ابوظبی برای توسعه روابط تجاری با ایران
بازگشت به روزهای اوج| تمایل ابوظبی برای توسعه روابط تجاری با ایران

کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات، می‌تواند زمینه را برای رشد و توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایجاد نماید.

سمیه شوریابی؛ بازار: فرشید فرزانگان فعال اقتصادی در بازار امارات درباره تشکیل کمیسیون اقتصادی میان ایران و امارات که در راس آن وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده ایران با هیات همراه برگزار شده درگفتگوی با خبرنگار بازار گفت: تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک پس از۱۰ سال به تنهایی از لحاظ سیاسی دستاورد بزرگی است و می تواند مقدمات توسعه همکاری های بیشتر را در زمینه سرماایه گذاری های مشترک در داخل کشور و گشوده شدن بازارهای جدید مفید فایده قرار گیرد.

وی در تحلیل دستاوردهایی که از این جلسه منتشر شده، گفت: توافقات بسیار خوب و پربار بوده که قرار است در کمیته های مختلف تدوین و عملیاتی شود.
وی گفت: در چارچوب همکاری ها بررسی شده چشم انداز رسیدن سطح تجارت دو کشور به ۳۰ میلیارد دلاری دست یافتنی است زیرا هم اکنون میزان تجارت رسمی ۲۷ میلیارد دلار می باشد ولی آمار غیر رسمی با توجه به اینکه تجار اماراتی و تجار مناطق جنوبی ایران به شکل سنتی یک حجم تجارت قابل توجهی دارند بیش از اینها می تواند باشد. لذا از دید ما این چشم انداز ۳۰ میلیارد دلاری که جناب بذرپاش وزیر راه و شهرسازی بدان اشاره داشته اند، کاملاً قابل انجام است و چنانچه محدودیت هایی بوده، محدودیت هایی می باشد که خود سیاست گذار و حکمران اقتصادی در ایران ایجاد می‌کند که بخشی در تعاملات اقتصادی – سیاسی قابل رفع شدن است و بخشی از آن در تفاهم نامه ها و کنوانسیون ها و بخشی دیگر در اصلاح و ایجاد زیر ساخت ها.
این فعال اقتصادی نکته قابل تامل دیگر این کمیسیون را توجه به شرکت‌های اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و افزود: امارات در این حوزه ها بسیار قوی عمل می نماید مخصوصاً در حوزه ای تی و هوش مصنوعی و در در واقع یک هاب خوب منطقه ای تشکیل داده که بسیاری از شرکت های دانش بنیان جهانی و استارتاپ های مهم منطقه را به سوی خود کشانده است.

در صورت عملیاتی شدن دستور کار این کمیسیون می توان امیدوار بود که شرکت ها و نیروی انسانی داخل کشور در قالب همکاری های بیشتر صدور خدمات فنی و مهندسی را در حوزه های دانش بنیان و اقتصاد دیجیتا رونق ببخشند بی آن که مهاجرت های بیشتری رخ دهد

فرزانگان با تأکید بر اینکه در این ضیافت به چشم انداز و نگاه جدید و همچنین نگاه تکنولوژی محور ابوظبی پرداخته شد، بیان کرد: بسیاری از متخصصین ایرانی در این حوزه ها در طی این مدت به امارات مهاجرت کردند و از طریق سرمایه‌گذاران جهانی و بین المللی جذب شدند اما در صورت عملیاتی شدن دستور کار این کمیسیون می توان امیدوار بود که شرکت ها و نیروی انسانی داخل کشور در قالب همکاری های بیشتر صدور خدمات فنی و مهندسی را در حوزه های دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال رونق ببخشند بی آن که مهاجرت های بیشتری رخ دهد.
به گفته وی، امارات سرمایه‌گذارهای آمریکایی، اروپایی و … را به هر نحوی به دبی آورده و متخصصین و نخبه های این حوزه را نیز از اقصی نقاط جهان جذب کرده و محیط کارآفرینی استارتاپی را در محل های مختلف همچون سیلیکون اوسیس (SILICON OASIS) شکل داده که به نظر می آید این توافق نامه موجب فعالیت و رونق بیشتر این بخش گردد.
وی گفت: کارآفرینانی که در حوزه استارتاپی، امارات یا دبی را خانه خود قرار می دهد در واقع یک حرکت پیوسته با کشور خود باید داشته باشد و خارج از فضای تحریم که عمل می کنند حداقل در رونق اقتصادی کشور و همچنین در تولید ناخالص ملی ( GMP) مؤثر هستند.
گفتنی است شرکت های استارتاپی که در امارات شکل می‌گیرند و بر روی طرح های نو، هوش مصنوعی و دیتا بانک ها فعالیت می کنند که می‌توانند برای آینده نیز همکاری مؤثری با ایران داشته باشند.

موضوع ایجاد همکاری بین صندوق‌های ضمانت صادرات دو کشور را از دیگر محورهای گفت‌وگو با مقامات اماراتی دانست که در صورت اجرایی شدن، زمینه را برای افزایش امنیت فعالیت تجار دو کشور فراهم می‌کند

این کارشناس تجارت ایران و امارات با اشاره به اینکه جلسه برگزار شده در امارات به همت شبکه تجاری موندو (Mundo) شکل گرفت، افزود: شبکه تجاری موندو مشتمل بر تجار اقتصادی، فعالین اقتصادی، تولیدکننده هایی است که سال‌ها در امارات هستند و همچنین تولیدکنندگان معظم ایرانی که در امارات نمایشگاه، امکانات و دفتر فراهم کرده اند، می باشد.
فرزانگان همچنین موضوع ایجاد همکاری بین صندوق‌های ضمانت صادرات دو کشور را از دیگر محورهای گفت‌وگو با مقامات اماراتی دانست که در صورت اجرایی شدن، زمینه را برای افزایش امنیت فعالیت تجار دو کشور فراهم می‌کند.
ایجاد کنسرسیوم‌های مشترک اجرایی بین شرکت‌های بزرگ مهندسی دو کشور برای اجرای مشترک پروژه‌های عمرانی داخلی و بین المللی به صورت دو یا چند جانبه با توجه به شهرت شرکت‌های ایرانی در کشورهای منطقه و پتانسیل‌های فراوان کشور در زمینه‌های فنی و مهندسی به ویژه در حوزه عمران و سرمایه‌گذاری مستقیم کشور امارات در حوزه‌های مختلف نیز بخشی دیگر از این گفت‌وگوها را به خود اختصاص داده بود.
رئیس پیشین اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در ادامه گفت: تشکیل این کنسرسیوم مسایل دیگری را نیز شامل می شود، باید همدلی بین تجاری که معرفی شد ایجاد گردد تا منافع خود را در کنار هم بدست بیاورند کما اینکه در بسیاری از بخش ها صنعت ساختمان در کنار صنعت تبدیلی غذا، به بلوغ رسیده است کالاهای ایرانی به ویژه در سنگ و سرامیک، شیرالات، صنایع روشنایی، لوله و اتصالات، لوله های پلی اتیلن و سوپرپایپ، به خاطر منابع و نیروی انسانی متخصصی که دارند رشد و توسعه پیدا کرده اند و قابلیت صدور نیز دارند، البته که رقابت جهانی است و بحث قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش می باشد.

امارات شتاب دهنده موفق استارتاپ ها در منطقه
فرزانگان همچنین با اشاره به چرخش سیاسی در امارات، بیان کرد: امارات به عنوان یک تاجر و یک شتابدهنده استارتاپ ها در بخش های جدید اقتصادی و تجارت پنجاه و چند ساله بسیار موفق در حوزه حکمرانی اقتصادی عمل کرده و توانسته در جهت منافع اش از فضای تحریم ایران نیز استفاده کرده است.
وی افزود: نکته قابل توجه این است که فعالین اقتصادی بین دو کشور متوجه شده اند که باید یک همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند زیرا امنیت این منطقه از جهت حجم سرمایه گذاری ها اگر به خطر افتد گویی که این سرمایه گذاری ها به بهره‌برداری نخواهد رسید.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: دبی قبلاً نقش همزیستی نزدیک را بین ایران و امارات بازی می‌کرد و در حال حاضر شاهد هستیم یک فضای مستقل تری را دنبال می کند و اکنون که ابوظبی به ایران نزدیک شده است دبی سعی بر آن دارد که منافع بزرگ خود را پیدا نماید که علت آن را می‌توان در چند عامل بررسی کرد؛
دبی به علت سیاست گذاری صحیح و حکمرانی دقیقی که داشته است در طول این سال‌ها کاملاً توانسته از آمریکا، کانادا، کشوهای اروپایی، انگلیس، آلمان و بقیه کشورها جذب سرمایه داشته باشد به طوری که دبی در بین عمارت های امارات جلوتر از بقیه است، حتی شاهد هستیم ارتباط با مقامات دبی سخت تر از قبل شده و می توان گفت حجم تبادلات بین دبی و کشورهای عددهای بزرگ میلیارد دلاری است، عموماً عمارت های دیگر که به رهبری ابوظبی همکاری می کنند به این توسعه یافتگی نیستند و در تلاش و تکاپو هستند که سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایرانی را جذب نمایند و از راهی که دبی سال ها پیش رفته عقب نمانند، لذا عمارت های دیگر با ابوظبی هماهنگ تر هستند و فضا برای ایران بیشتر می‌شود و ارتباطات راحت تر است، عامل دیگر اینکه احتمالاً دبی فکر می‌کند نقش مستقل تری را از جهت این ارتباط داشته باشه که بتواند منافع بلوک غرب را بیشتر کسب کند. به نوعی در یک موقعیت و ژست مستقل برای کسب منافع بیشتر در حال شکل گیری است.
فرزانگان در نهایت با بیان اینکه در سطح روابط ابوظبی و تهران اتفاقات خوبی در حال وقوع است، گفت: اگرچه این فضا در ابوظبی شکل می گیرد ولی ظرفیت های سایر عمارت های امارات را برای بهره‌ برداری بیشتر تولیدکنندگان و تجار ایرانی فراهم خواهد کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]