شرایط تاسیس شرکت تعاونی مسکن
شرایط تاسیس شرکت تعاونی مسکن

در طی سال های اخیر ثبت شرکت تعاونی مسکن به عنوان راه حلی موثر برای مقابله با چالش های مسکن در ایران مطرح شده است.

به گزارش بازار، در طی سال های اخیر ثبت شرکت تعاونی مسکن به عنوان راه حلی موثر برای مقابله با چالش های مسکن در ایران مطرح شده است. این شیوه امروزه یکی از مناسب ترین گزینه برای افرادی است که به دنبال رهایی از اجاره نشینی هستند.
مزیت اصلی تعاونی های مسکن قیمت پایین تر آن نسبت به بازار آزاد است. این روش مورد توجه کارمندان دولت، کارگران صنایع و کارکنان بانک ها بوده و بهره مندی از آن مزایای متعددی را به همراه دارد.
یکی از اولین و مهمترین مراحل تشکیل شرکت تعاونی مسکن مرحله ثبت قانونی آن است. اگر شما هم قصد ثبت و تاسیس شرکت تعاونی مسکن را دارید در این مطلب می توانید با تمامی نکات و قوانین مربوط به آن آشنا شوید.
شرکت تعاونی مسکن چیست؟

شرکت تعاونی شرکتی است که برای مدت نامحدود در جهت رفع نیازهای مشترک و به هدف بهبودی وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای آن، با همکاری اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می شود. شرکت تعاونی مسکن نیز یکی از انواع شرکت های تعاونی است که در زمینه عملیات ساختمانی و ساخت مسکن فعالیت می کند و به زبان ساده هدف آن تهیه یا تولید مسکن برای اعضای تعاونی می باشد.
موضوع فعالیت شرکت تعاونی مسکن
با تاسیس شرکت تعاونی مسکن می توانید در زمینه تهیه مسکن و انجام انواع عملیات ساختمانی فعالیت کنید. در واقع موضوع فعالیت این شرکت ها تولید مسکن است و با توجه به مکانیسم انبوه سازی و استفاده از پیش پرداخت و حق عضویت در این شرکت ها، قیمت تمام شده مسکن برای اعضای تعاونی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. نمونه واضح این موضوع پروژه های مسکن مهر است که همگی به کمک شرکت های تعاونی مسکن انجام گرفتند.
موضوع فعالیت یک شرکت تعاونی مسکن می تواند شامل موارد زیر باشد:

ساخت و ساز: از تهیه زمین تا احداث واحدهای مسکونی و مجتمع های آپارتمانی
توسعه شهری: ایجاد شهرک ها و مجموعه های مسکونی با امکانات رفاهی کامل، احداث فضاهای تجاری، اداری، آموزشی و سایر کاربری های شهری
خدمات فنی و مهندسی: طراحی و نقشه کشی و نظارت بر ساخت
تامین مسکن آماده: خرید واحدهای موجود یا نیمه تمام و تکمیل آنها به جهت اجاره دادن یا فروش
خدمات پس از ساخت: تعمیر، نگهداری و مدیریت ساختمان ها و تاسیسات

مزایای تاسیس شرکت تعاونی مسکن
به طور کلی ثبت شرکت تعاونی مزیت های فراوانی را به همراه دارد. برخی از مهم ترین این مزایا عبارتند از:

تسهیلات و حمایت های دولتی: دولت موظف است که بدون دخالت در اداره شرکت های تعاونی مسکن، تمامی امکانات و تسهیلات لازم را از طریق وزارتخانه های مربوطه فراهم کند. این حمایت شامل ارائه وام های بدون بهره با تضمین دولتی نیز می شود.
اولویت در پروژه ها: دولت و سازمان های وابسته به آن، در اجرای طرح ها و پروژه های خود و در شرایط مساوی، به بخش تعاونی اولویت می دهند.
کمک های مالی و منابع: شرکت ها و نهادهای عمومی مانند بانک ها، شهرداری ها، شوراهای اسلامی و بنیاد مستضعفان می توانند از طریق وام های بدون بهره، مشارکت، اجاره به شرط تملیک، فروش اقساطی و دیگر روش های قانونی به تامین و افزایش سرمایه شرکت های تعاونی مسکن کمک کنند.
دسترسی به اموال عمومی: دولت می تواند در شرایط خاص، واحدهای صنعتی، کشاورزی یا خدماتی که اموال عمومی هستند را در اختیار شرکت های تعاونی قرار دهد.
تسهیلات بانکی: بانک ها باید در تقویت سرمایه تعاونی ها نقش فعالی داشته باشند و وام و سایر تسهیلات را در اختیار آنها قرار دهند. همچنین در صورت عدم توانایی تعاونی در بازپرداخت وام، بانک ها می توانند مطالبات خود را از طریق فروش اموال تعاونی تسویه نمایند.
دسترس پذیری مسکن: تاسیس شرکت تعاونی مسکن به افراد با درآمد متوسط و پایین امکان دسترسی به مسکن مناسب و باکیفیت را فراهم می کند و به بهبود شرایط زندگی و ارزش های اجتماعی کمک می نماید.
حفظ منابع مالی و توسعه اقتصادی: ثبت شرکت تعاونی مسکن به حفظ منابع مالی و مسکن جامعه کمک کرده و منابع بیشتری را برای سرمایه گذاری در توسعه مسکن فراهم می کند. فعالیت این شرکت ها منجر به توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد شغل و رشد اقتصادی می گردد.

شرایط تاسیس شرکت تعاونی مسکن

حداقل تعداد اعضا برای تاسیس ۷ نفر است که می تواند شخصیت حقیقی یا حقوقی باشد. شخصیت حقوقی دولتی نمی تواند عضو شرکت تعاونی شود.
شرایط عضویت اعضا در شرکت تعاونی این است که اعضا تبعه ایران باشند، ممنوعیت قانونی و محجوریت نداشته باشند و از تجربه و صلاحیت لازم برای ثبت شرکت تعاونی مسکن برخوردار باشند.
اعضای شرکت نباید در تعاونی مشابه دیگری عضو باشند.
وجود مدرک تحصیلی الزامی نیست اما بهتر است حداقل یکی از موسسان مدرک تحصیلی مرتبط (حوزه های عمران و شهرسازی و یا مدیریت شهری) داشته باشند.
شرکت تعاونی می تواند در قالب شرکت سهامی یا مطابق موارد اساسنامه راه اندازی شود.
حداقل سرمایه برای ثبت شرکت یکصد میلیون ریال است.
ثبت شرکت تعاونی منوط به پرداخت حداقل یک سوم سرمایه است.
در شرکت تعاونی سرمایه به قطعات مساوی سهم تقسیم شده و بین اعضا تقسیم شود.
اعضای شرکت صرف نظر از میزان سهام خود، فقط حق یک رای در جلسات مجمع دارند. مسئولیت اعضا در سود و زیان، به اندازه سهمی است که خریداری کرده اند.
سرمایه شرکت تعاونی نامحدود بوده و سهام در آن با نام و غیر قابل تقسیم است.
اعضا برای عضویت در شرکت باید حداقل سهام قید شده در اساسنامه را خریداری کرده و تعهد کتبی رعایت مقررات اساسنامه را امضا کنند.
عضویت و خروج اعضا در شرکت تعاونی آزاد است، اما اگر خروج اعضا باعث خسارت شود، باید آن را جبران کنند.
مقررات مربوط به ارکان اصلی شرکت تعاونی، یعنی مجمع عمومی، هیئت مدیره و بازرسین رعایت شود.
تنظیم اساسنامه برای ثبت شرکت تعاونی الزامی است و در اساسنامه باید کلمه «تعاونی» قید شود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی

تنظیم و ارائه اساسنامه تصویب شده شرکت
دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی
صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی شامل تصویب اساسنامه، انتخاب اولین هیئت مدیره، انتخاب بازرس یا بازرسین، انتخاب رئیس و نائب رئیس و منشی هیئت مدیره، انتخاب مدیرعامل و اسامی و مشخصات صاحبان امضای شرکت
لیست اسامی و مشخصات هیئت موسس
لیست اسامی حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی به همراه امضای حاضرین
لیست اسامی اعضای اولین هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرس یا بازرسین به همراه مشخصات، نشانی محل سکونت و امضای هر یک
مدارک مربوط به پرداخت، تقویم و تسلیم وجوه لازم التادیه از سرمایه شرکت طبق اساسنامه
موافقت نامه کتبی اعضای اولین هیئت مدیره و بازرس یا بازرسین نسبت به انجام ماموریت خود

سامانه ثبت شرکت تعاونی مسکن

مراحل ثبت و تشکیل شرکت تعاونی مسکن همچون سایر شرکت های تجاری از طریق سامانه اینترنتی ثبت شرکتها به نشانی irsherkat.ssaa.ir امکان پذیر است. در حال حاضر می توانید پس از دریافت مجوز ثبت شرکت تعاونی از اداره کل تعاون، روند ثبت شرکت ارزان را در این سامانه اینترنتی دنبال کنید.
مراحل تاسیس شرکت تعاونی مسکن
نحوه ثبت شرکت تعاونی مسکن بدین گونه است که در وهله اول باید از وزارت تعاون برای دریافت مجوز اقدام کرد. برای دریافت مجوز ارائه طرح توجیهی و تقاضانامه الزامی است و اگر اداره تعاون طرح شما را تایید کند، موافقتنامه تشکیل را صادر خواهد کرد. در برخی از شهرها، اداره تعاون پیش از صدور مجوز ثبت با اداره مسکن و نوسازی هماهنگ می کند.
پس از موافقت اداره تعاون، لازم است مدارک لیست شده در بالا را جمع آوری کرده و به همراه موافقتنامه تشکیل اداره تعاون در سامانه اداره ثبت شرکتها بارگذاری کنید. در صورت تایید، ارسال نسخه فیزیکی مدارک به اداره ثبت شرکتها الزامی است.
در انتها با انتشار آگهی تاسیس شرکت در یک روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار، مراحل ثبت و تشکیل شرکت تعاونی مسکن تکمیل می گردد. نکته قابل توجه اینکه بعد از ثبت شرکت لازم است هیئت مدیره برای دریافت پروانه تاسیس اقدام کند که برای این کار ارائه مدارک زیر ضروری است:

کپی از مدارک ثبتی شرکت
تقاضانامه اخذ پروانه تاسیس از سوی اداره تعاون
یک نسخه از روزنامه رسمی حاوی آگهی ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت تعاونی
برخلاف سایر شرکت ها که برای ثبت آنها لازم است هزینه هایی نظیر حق الثبت، تمبر سهام و… پرداخت شود، تاسیس شرکت تعاونی مسکن معاف از هزینه حق الثبت، تمبر سهام و مالیات بر درآمد می باشد. بنابراین هزینه ثبت این نوع شرکت ها شامل هزینه های مرتبط با تنظیم اساسنامه و جمع آوری سایر مدارک به همراه هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار است و در کنار این موارد نرخ کارمزد موسسه ثبتی را نیز باید اضافه کرد.
شما برای اطلاع دقیق از ریز هزینه های ثبتی می توانید از طریق موسسات ثبتی اقدام به مشاوره ثبت شرکت کنید و تمامی هزینه های مربوط به سمت رسمی شرکت مطلع شوید.
مدت زمان لازم برای ثبت شرکت تعاونی
سرعت  و روند مراحل ثبت و تشکیل شرکت تعاونی مسکن به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها تنظیم اولیه اساسنامه و طرح توجیهی قوی است تا اداره تعاون موافقتنامه اولیه خود را برای ثبت شرکت صادر کند. در صورتی که مدارک را به درستی تنظیم و تهیه کرده باشید، تاسیس شرکت تعاونی در کمتر از یک ماه انجام خواهد شد.
مجوز تاسیس شرکت تعاونی مسکن
برای ثبت یک شرکت تعاونی، دریافت «مجوز ثبت» از وزارت تعاون ضروری است. برای این منظور اولین هیئت مدیره یا وکیل او باید مدارک مورد نیاز را به وزارت تعاون ارائه دهد و درخواست صدور مجوز کند. پس از بررسی و تایید مدارک توسط وزارت تعاون، مجوز ثبت صادر می شود. لازم به ذکر است که بدون دریافت این مجوز، ثبت شرکت ممکن نخواهد بود.
جمع بندی
تاسیس شرکت تعاونی مسکن نه تنها در جهت بهبود شرایط مسکن خانواده ها موثر است بلکه می تواند در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز تاثیرگذار باشد. در این مقاله توضیحات کاملی را در خصوص مراحل ثبت و تشکیل شرکت تعاونی مسکن ارائه نمودیم تا با ثبت این نوع شرکت ها بتوانید در جهت توسعه پایدار جامعه گام محکمی بردارید.
ثبت شرکت تعاونی مسکن به جز تاثیر مثبت در جامعه، مزایای بسیاری را برای موسسان آن به همراه دارد و امکان بهره مندی از انواع تسهیلات دولتی و حقوقی را فراهم می کند. اما فراموش نکنید برای ثبت این نوع شرکت حتما به سراغ موسسات معتبر ثبتی و حقوقی بروید تا بتوانید بدون هیچ گونه مانع قانونی، شرکت خود را به ثبت برسانید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]