قیمت نفت به این دلیل بالا می رود |  تنگه هرمز مسدود می شود؟
قیمت نفت به این دلیل بالا می رود |  تنگه هرمز مسدود می شود؟

خلیج فارس یکی از مهم ترین آبراه های صادرات انرژی است که یک چهارم انرژی جهان را به دنیا صادر می کند.

حمله اخیر انصارالله یمن به اسرائیل، مورد توجه تمام رسانه های جهان قرار گرفت. این حمله با هدف انتقام از جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه بود و گفته می شود یمن سلاح های دیگری هم دارد که تاکنون رو نکرده است.

هدف یمن شکستن محاصره غزه است

محمد پارسا نجفی، کارشناس خاورمیانه، در ارتباط با حملات یمن به اسرائیل و تاثیر آن بر بازار جهانی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: یمن از ۹ ماه قبل حمایت خود را از مردم فلسطین آغاز کرده بود و تلاش های بسیاری برای شکسته شدن محاصره باریکه غزه انجام داد. از همان زمان، یمنی ها تلاش کردند تا تنگه باب المندب را به روی رژیم صهیونیستی محدود کرده و حملات موشکی و پهپادی خود را به سمت بندر ایلات انجام دادند. هدف یمنی ها این بود که محاصره ملت فلسطین شکسته شود و رهبر انصارالله اعلام کرد که محاصره رژیم صهیونیستی تا زمان محاصره فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد.

نجفی ادامه داد: یمنی ها ۴ مرحله برای فشار به رژیم صهیونیستی طراحی کردند که ۳ مرحله از آن مرتبط با دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای مدیترانه بود. مرحله چهارم نیز، حمله به شهرهای ساحای رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه بود. طبیعاتا یمنی ها تاکنون هر وعده ای که دادند به آن عمل کردند و انصارالله از هیچ کاری برای نابودی رژیم صهیونیستی دریغ نکرد. همکاری های مشترکی هم میان انصارالله و مقاومت عراق برای تشدید فشار بر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

وی افزود: حملات بسیاری از سوی این ائتلاف به سمت بندرهای رژیم صهیونیستی شکل گرفت که موفقیت آمیز بود. حمله اخیری که توسط پهپاد صورت گرفت، اثبات می کند که یمنی ها برنامه فشار بر رژیم صهیونیستی را پیگیری می کنند. ایالات متحده و انگلیس که ائتلاف دریایی علیه یمن شکل دادند، در مقابل انصارالله یمن ناتوان ماندند. مصداق بارز این موضوع، فرار ناو هواپیمابر « آیزنهاور » آمریکایی بود که از حملات موشکی انصارالله فراری دادند. برای اولین بار بود که نیروی دریایی آمریکا در یک جنگ وارد شد و در آن جنگ با شکست مواجه شد. یمنی ها این قابلیت را دارند که تنگه باب المندب را به روی تمام کشتی ها ببندند اما فعلا فقط این مسیر به روی کشتی های رژیم صهیونیستی بسته است.

نجفی خاطرنشان کرد: حمله اخیر برای رژیم صهیونیستی گران تمام شد. پهپاد اخیر بعد از ۹ ساعت پرواز به اسرائیل رسید و هیچ سیستم هشداری در اسرائیل شنیده نشد. پهپاد ها توانسته اند به سامانه هایی دست پیدا کنند که رادار ها و سامانه های رژیم صهیونیستی را فریب دهند. زمانی که یک پهپاد بتواند این اقدام را انجام دهد، سایر پهپادها هم چنین قابلیتی خواهند داشت و فشار بسیاری را تحمل می کنند.

این کارشناس خاورمیانه در ادامه این گزارش به خبرنگار گسترش نیوز گفت: عامل اصلی نا امنی در منطقه را می توان رژیم صهیونیستی دانست که این موضوع بر اقتصاد منطقه غرب آسیا تاثیر خود را گذاشته است و کشتی های تجاری با مشکل مواجه شده اند. درحال حاضر، بعد از طوفان الاقصی، همه مردم جهان متوجه شدند که صهیونیست ها چه جنایت هایی را انجام می دهند. باتوجه به اقدامات انصارالله در باب المندب، فشار زیادی به اقتصاد کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به ویژه اروپا و آمریکا آمد که مجبور شدند تا ائتلافی تشکیل داده تا در برابر حملات انصارالله در امان باشند که چندان موفق نبودند. جهان اسلام هزینه حمایت غرب از رژیم صهیونیستی را بر اقتصاد کشورهای غربی افزایش داد و تحمیل کرد. طبیعاتا دست محور مقاومت در این مساله باز بوده و می تواند تنگه باب المندب و هرمز را مسدود کند و جلوی کشتی های تجاری غربی را بگیرد که این موضوع می تواند به کشورهای غربی حامی اسرائیل فشار اقتصادی بسیار زیادی را وارد کند.

وی افزود: صهیونیست ها توانایی نابود کردن محور مقاومت را ندارند و به هیچکدام از اهداف خود نرسیدند. صهیونیست ها در تمام اهداف خود شکست خوردند و توانایی مبارزه با محور مقاومت را ندارند. گروه های حماس، اسیرها را نزد خود نگهداشتند و همچنان در باریکه غزه حضور دارند. ارتش رژیم صهیونیستی به علت مسائل مهم مانند اقتصاد قادر به ادامه جنگ نیستند. حمله پهپادی اخیر یمن به تلاویوو نشان داد که محور مقاومت بسیار مجهز است و هنوز سلاح های راهبردی خود را رونمایی نکرده است. اگر محور مقاومت بخواهد می تواند فشار را بر اسرائیل افزایش دهد.

نجفی در پاسخ به این سوال که تاثیر آشوب های خاورمیانه بر بازار انرژی چه چیزهایی می تواند باشد گفت: انصارالله یمن در ابتدا فقط رژیم صهیونیستی و کشتی های حامل انرژی و تجاری را که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می کنند را مورد تحریم قرار داد. اگر این کشتی ها مبدا و مقصدشان، رژیم صهیونیستی بودند، مورد هدف موشک قرار می داد. بعد از حمله آمریکا و انگلیس به یمن و ایجاد ائتلاف دریایی، کشتی های تجاری آمریکا و انگلیس هم در لیست اهداف ارتش یمن قرار گرفتند و نفتکش های آمریکا و انگلیس و هلند شامل این حملات شدند. اگر انصارالله بخواهد، تنگه باب المندب را بسته و چنین چیزی به کابوس برای غربی ها تبدیل خواهد شد. این تنگه، مسیر زنجیره تولید را در اقتصاد جهانی پوشش می دهد. اقتصاد هند با آمریکا و اقتصاد چین با اروپا، فقط از طریق تنگه باب المندب میسر است و اگر به صورت کامل متوقف شود، زنجیره تولید نابود و هزینه های سنگینی اعمال خواهد شد.

این کارشناس خاورمینه ادامه داد: زمانی که در یک آبراه بین المللی، درگیری نظامی سنگین رخ دهد، طبیعاتا کشتی های تجاری، این مسیر را مناسب برای کشتیرانی نمی دانند. همانطور که درجریان هستید، اقتصاد به شدت خطر گریز است و شرکت های تجاری، اقتصادی و بیمه ای، حاضر نیستند دارایی های خود را در مسیری قرار دهند که احتمال غرق شدن و آسیب اندک وجود داشته باشد. بنابراین کشتی ها مجبور هستند مسیر دیگری را مانند آفریقا انتخاب کنند که هزینه های مالی بسیاری را برای کشتیرانی تحمیل می کند.

وی در پایان افزود: یک چهارم انرژی جهان از خلیج فارس به بازار جهانی منتقل می شود و اگر تنگه هرمز مسدود شود، طبیعاتا یک چهارم انرژی صادر شده به بازار جهانی، متوقف خواهد شد و باید شاهد جهش شدید قیمت نفت باشیم. تنگه هرمز در گذر انرژی برای اقتصاد جهانی یک مساله حیاتی محسوب می شود. اگر درگیری ها در خاورمیانه افزایش یابد باید شاهد مسدود شدن تنگه های مهم در منطقه باشیم. غربی ها بای هزینه جنگ طلبی در غرب آسیا را پرداخت کنند. آن ها مجبور می شوند در اقتصاد خود، هزینه های سنگین پرداخت کنند و در نتیجه این فشار مجبور می شوند دست از جنگ طلبی بردارند. وضعیت به این دلیل متفاوت شده است که محور مقاومت تبدیل به یک بازوی انتقام از کشورهای متجاوز شده است.  

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]