پیدا و پنهان ترور نافرجام «دونالد ترامپ»/ خونریزی در تاریخ آمریکا نشانه چیست؟
پیدا و پنهان ترور نافرجام «دونالد ترامپ»/ خونریزی در تاریخ آمریکا نشانه چیست؟

سوءقصد آشکار روز شنبه علیه دونالد ترامپ، شوکی برای نظام سیاسی آمریکا ایجاد می‌کند که از دوقطبی شدن فضا می‌کاهد و به صداهای میانه‌رو و عقلانی اجازه می‌دهد تا دوباره خود را در فضای سیاسی و اجتماعی تقویت کنند؛ هر چند با این حال بسیاری از اتفاقاتی که از زمان ظاهر شدن ترامپ در صحنه سیاسی در ایالات متحده رخ داده، آنقدر بی سابقه بوده است که حتی درس‌های تاریخ آمریکا ممکن است دیگر، راهنمای قابل اعتمادی ارائه نکنند.

اقتصاد آنلاین- آرش نصیری: آمریکا با خشونت سیاسی بیگانه نیست و سر و کله این پدیده زشت و تقریباً ترسناک در زمان‌های قطبی شدن شدید در طول تاریخ کشور پیدا شده است؛ اما در بیشتر موارد، حوادث ترور، یا اقدام به ترور، چنان شوکی را در طیف سیاسی ایجاد می‌کند که همه طرف‌ها از لبه پرتگاه عقب‌نشینی می‌کنند و دوقطبی‌ها فروکش خواهد کرد. حالا سوال اینجا است که آیا در سال ۲۰۲۴ چنین خواهد بود؟
پتیر اشپیگل، سردبیر فایننشال تایمز اعلام کرد: در حال حاضر دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان از عامل ترس برای ایجاد انگیزه در پایگاه‌های خود در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ استفاده کرده‌ و هر دو هشدار داده‌اند که پیروزی در ماه نوامبر توسط نامزد رقیب‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری، پایان آمریکا را به شکلی که ما می‌شناسیم، رقم خواهد زد.
هر چند این فضای مساعد برای بازگشت به وضعیت عادی انتخابات نیست؛ اما در طول عمر بسیاری از افراد درگیر در سیاست آمریکا، سابقه‌ای وجود دارد که در آن موجی از خونریزی‌های سیاسی در زمانی به همان اندازه قطبی شده فروکش کرد؛ نه به دلیل رهبری قوی مقامات دولتی ایالات متحده، بلکه به دلیل تاکید مجدد نیروهای اعتدالی در جامعه آمریکا که گفتگوی ملی را از افراط خارج کردند.
فهرست کردن مجموعه‌ای از تیراندازی‌ها و ترورهایی که در چهار سال از سال ۱۹۶۸ در صحنه سیاسی آمریکا رخ داده، هنوز هم تکان دهنده است؛ اما چهار دانشجوی معترض تنها دو سال بعد توسط گارد ملی اوهایو هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند و جورج والاس فرماندار آلاباما در سال ۱۹۷۲ توسط یک مرد مسلح مجروح شد.
در نگاه به گذشته، شگفت‌آور است که کشور کنترل خود را از دست نداد و از هم فرونپاشید. رادیکال‌های چپ دست به تظاهرات بزرگ و خشمگینانه علیه جنگ ویتنام می‌زدند و گروه های افراطی ضد جنگ مانند «ودرمن» بمب گذاری‌هایی را با هدف جرقه زدن انقلاب انجام می‌دادند. همینطور در جناح راست نیز، ترور لوتر کینگ مهم‌ترین مورد در یک دهه خشونت افسارگسیخته علیه آمریکایی‌های آفریقایی تبار و مدافعان حقوق مدنی بود.
اما در سال ۱۹۷۶، سیاست ملی دوباره خسته کننده شده بود. یک قهرمان سابق فوتبال شایسته و بدون کاریزما در جرالد فورد برای انتخاب مجدد در مقابل جیمی کارتر، یک مسیحی تازه متولد شده که قبلاً مزرعه بادام زمینی را اداره می‌کرد، نامزد شد. در سال ۱۹۸۱ یک مرد مسلح دیوانه سعی کرد به رونالد ریگان شلیک کند، اما نه به دلایل سیاسی.
ایالات متحده در گذشته یک جنگ داخلی خونین را در خاک خود تجربه کرد و به دنبال آن ترور تکان دهنده یک رئیس جمهور را پشت سر گذاشت؛ اما طی یک نسل به یک عصر طلایی پا گذاشت و تبدیل به مهمترین قدرت اقتصادی در جهان شد.
اگر گذشته مقدمه باشد، سوءقصد آشکار روز شنبه علیه دونالد ترامپ شوکی برای نظام سیاسی آمریکا ایجاد می‌کند و به صداهای میانه‌رو و عقلانیت اجازه می‌دهد تا دوباره خود را تقویت کنند؛ اما بسیاری از اتفاقاتی که از زمان ظاهر شدن ترامپ در صحنه سیاسی در ایالات متحده رخ داده است، آنقدر بی سابقه بوده است که حتی درس‌های تاریخ آمریکا ممکن است دیگر راهنمای قابل اعتمادی ارائه نکند.
بیایید امیدوار باشیم که صداهای میانه رو آمریکایی که در هر دو طرف طیف سیاسی تحت تأثیر افراط و تفریط قرار گرفته‌اند، از این به عنوان زمانی برای گام برداشتن به عرصه استفاده کنند. آینده کشور ممکن است به آن متکی باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]