بنگاه های واسطه به کمک اقتصاد خواهند آمد / عقب ماندگی نظام بانکی از اقتصاد جهان
بنگاه های واسطه به کمک اقتصاد خواهند آمد / عقب ماندگی نظام بانکی از اقتصاد جهان

اسلامیان گفت: سیستم های اعتباری عمدتا در کشورهایی مفید است که ثبات اقتصادی دارند.

کارت های بانکی از دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ انقلاب بزرگی در نظام بانکی ایجاد کردند و هر روز شاهد تحول جذاب کارت های بانکی هستیم. این کارت ها در انواع مختلف با کاربردهای گوناگون در اختیار مشتریان بانکی قرار می گرد. به طور مثال کردیت کارت، نوعی کارت پرداخت است که افراد می‌توانند از آن برای خرید، انتقال پول، پیش پرداخت نقدی یا پرداخت وام استفاده کنند. دبیت کارت یا پری پید (Pre paid )به حساب بانکی متصل نمی‌شوند و توسط شرکت‌های واسطه معتبر ارائه می‌شوند. به‌طور معمول بدون نیاز به انجام مراحل احراز هویت بانکی، این کارت ها می توانند از طریق نصب نرم‌افزارها و ولت‌های اختصاصی روی تلفن همراه مدیریت شوند و همچنین نسخۀ فیزیکی نیز هستند. علاوه بر این، امکان ارسال وجه به این حساب‌ها تا سقفی مشخص وجود دارد که با تأمین مدارک لازم، امکان افزایش این سقف نیز وجود دارد.

امنیت اقتصادی عرضه کننده تامین نیست

نظام بانکی ایران با تاخیر همسو با اقتصاد جهانی شد و انواع مختلف کارت بانکی را در کشور شاهد هستیم. در این خصوص خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با یکی از فعالان نظام بانکی داشت. در ادامه همراه ما باشید.

علی اسلامیان، کارشناس بانک و اقتصاد در خصوص وضعیت دبیت کارت ها و کردیت کارت‌ها به گسترش نیوز گفت: در داخل ایران دو نوع پرداخت الکترونیک وجود دارد. که یکسری از آنها کارت های پیش پرداخت پری پید  است که پول آن قبلا پرداخت شده است و نوع دوم هم کارت های دبیت که در اختیار همه ما است که با آن کارهای روزمره مثل خرید و انتقال وجه و… را انجام می دهیم. نوع دیگر از  کارت های بانکی  وجود دارند که به آنها کارتهای اعتباری نیز میگویند. نحوه عملکرد این کارتها به این صورت  است که عملا در داخل کارتها پولی وجود ندارد یعنی موجودی مثبتی نیست.

وی افزود: برای خرید به شما کارت اعتبار ۱۰ میلیون تومانی داده میشود که پس از خرید در زمانی که تمایل و توان بازپرداخت داشتید، آن را پرداخت می‌کنید. در کشورهای توسعه یافته، کارت های کردیت به دلایل مختلف خیلی بیشتر از کارت های پری پیر و کارت های نقدی رشد و پیشرفت بیشتری داشته است. این موضوع به رونق اقتصادی بیشتر منجر خواهد شد. مشتریان با این کارتها  خریدهای مختلفی انجام میدهند. این روش خرید و فروش  برای هر دو طرف سود و منفعت خوبی دارد.

این کارشناس اقتصادی در خصوص علت رشد نکردن این کارت ها در داخل ایران بیان کرد:  چند دلیل عمده وجود دارد که این  کردیت کارت ها در ایران خیلی رشد نکرده است. دلیل اصلی آن در کشور نیز تورم بالاست. سیستم های اعتباری عمدتا در کشورهایی خوب جواب می دهند که ثبات اقتصادی دارند؛ ولی در کشوری که ثبات اقتصادی وجود ندارد و توجیه اقتصادی برای بنگاه های اعتباردهی وجود ندارد، عرضه کنندگان کالا  ترجیح می دهند در مواضعی وارد شوند که منابع مالی شان کمتر درگیر شود.

اسلامیان در ادامه اظهار داشت: دلیل تعیین کننده دیگر نیز نبود نظام های اطلاعات اعتباری است. دلیل اینکه کارتهای اعتباری در کشورهای دیگر رشد می کنند این است که در آن کشور هر شخص حد اعتباری دارد و بانکها می توانند  به راحتی از  میزان اعتبارهر شخص آگاه شوند و میدانند که بدهی های آنها معوق نخواهد شد. در صورتی که خوش حسابی نداشته باشند فرد از حقوق شهروندی خود محروم می‌شود. ولی در ایران به دلیل اطلاعات ناکافی در نظام های اعتباری، عملا افراد خیلی مواقع هم در دریافت کارت اعتباری دچار مشکل می شوند و هم در صورت عدم پرداخت اقساط کارت موسسات اعتبار دچار چالش میگردند.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از موانع در روابط بین المللی، اعتباردهی است که در حال حاضر علاوه بر مسایل تحریم ها و سیاسی، سرویس دهی در ایران وجود ندارد. این موضوع باعث مشکل شده و ارتباط با صندوق اعتبار دهی بین المللی قطع شده است. در دنیا موسسات اعتباری با کردیت کارت خیلی از مشکلات را حل کرده اند، از جمله پرداخت اعتبارات خرد که ما در ایران همچنان بابت آن دچار چالش هستیم. کارتهای اعتباری جای وام های خرد را گرفته اند و در این موارد مشخص و واضح است که اعتبارات برای چه موضوعی به خرج می‌رود.

رشد بنگاه های تامین مالی راه حل خوبی خواهد بود

این کارشناس اقتصاد در پایان گفت: بهتر نظام ملی  توسعه یابد. همگی مردم ایران یک شناسه اعتباری داشته باشند و به نوعی این شناسه کد معرفی اعتبار این شخص باشد. همچنین بهتر است که بنگاه های تامین مالی ریز مقیاس و متوسط مقیاس توسعه یابند. تا مراجعات مردم در جهت دریافت وام ها خرد کاهش یافته و این گونه در قالب بسته های اعتباری به آنها کارت بانکی داده شود.

راهکاری برای خداحافظی با صف تسهیلات بانکی

نظام بانکی ما نیاز به تامین زیر ساخت های لازم برای دریافت اطلاعات افراد جامعه برای پرداخت اعتبار به صورت کارتی است. این طرح میتواند میزان بسیار زیادی از فسادهای مالی رخ داده در نظام بانکی را کاهش دهد و این گونه تسهیلات به کار گرفته شده کاملا مشخص و واضح برای خرید کالای مصرفی برای مشتری خرج می شود. همچنین صف های طولانی دریافت تسهیلات کاهش یافته است و افراد یک جامعه می توانند با حقوق شهروندی خود از خرید بی دغدغه لذت ببرند. در ادامه  نحوه دریافت اظهارنامه کردیت کارت را توضیح می دهیم.

کردیت کارت یا کارت اعتباری مشابه کارت های معمولی بانکی معمولی است. در حالی که کارت‌های بانکی معمولی (Debit Cards) مبلغ خرید را مستقیماً از حساب بانکی شما کسر می‌کنند، استفاده از کردیت کارت به معنای دریافت وام پول از ارائه دهنده کارت است. هر بار که خریدی انجام می‌دهید، مقدار مصرف شده به موجودی کارت شما اضافه می‌شود و شما بدهکار مبلغ خرج شده می‌شوید. هر ماه می‌توانید اظهارنامه کردیت کارت خود را ارائه کنید تا مشخص کنید آیا می‌خواهید بدهی خود را پرداخت کنید یا به صورت مرحله‌ای آن را تسویه کنید. در صورتی که تصمیم بگیرید مبلغ خرج شده را به صورت مرحله‌ای پرداخت کنید، سودی به مبلغ بدهی شما اعمال می‌شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]