شرکت‌های تراکتور سازی ایران، نقش مهمی در توسعه صنعت کشاورزی و ساخت تجهیزات کشاورزی در کشور دارند. چندین شرکت در ایران به تولید تراکتورها و ماشین‌آلات کشاورزی می‌پردازند. شرکت‌های عمران سیرجان، داروانا، دراج رفسنجان، هپکو، دیزل موتورباختر، دراین صنعت فعال هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت تراکتورسازی ایران با نماد “تایرا” یکی از بزرگترین شرکت های این صنعت است که علاوه بر فروش در بازارهای داخلی، حدود یک درصد از محصولات خود را به‌ کشورهایی مانند افغانستان، عراق، ترکیه، ونزوئلا، ایتالیا و آلمان صادر می‌کند.
وضعیت بنیادی سهم مطلوب بوده و پتانسیل رشد دارد. لذا در این گزارش تایرا را به عنوان یک شرکت مستعد رشد برای سرمایه گذاری میان‏مدت و بلند‏مدت انتخاب نموده و به معرفی، مرور عملکرد و سناریوی شمارش امواج سهم برای پیش بینی روند آتی پرداختیم.

معرفی شرکت:
شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۴۷ به‌صورت سهامی خاص با مشارکت شرکت رومانی با هدف تولید انواع تراکتور و ماشین‌آلات صنعتی در شهرستان تبریز تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت با ظرفیت اسمی ۳۰٬۰۰۰ دستگاه در سال به تولید انواع تراکتور از رنج ۳۸ تا ۱۵۰ اسب بخار شامل تراکتورهای سبک، سنگین و نیمه‌سنگین مشغول است. شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۷۵ با نماد تایرا در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.
با در نظر گرفتن اهداف استراتژیک شرکت در زمینه خودکفایی کشور به انواع تراکتورهای مورد نیاز در ایران، توسعه سبد محصولات تولیدی، تصاحب حداکثری سهم بازار فروش تراکتور در داخل کشور و همچنین جلوگیری از واردات، تراکتورهای غیر شالیزاری به نام تراکتور شالیزاری توسط وارد کنندگان و دلالان، پروژه تولید تراکتور شالیزاری آغاز شده است که طراحی و تولید نمونه آن به اتمام رسیده و امسال بهره برداری می‎شود. تولید کشنده ۱۱ تنی توسط شرکت دیزلی آذربایجان و نیز تولید تراکتورهای شالیزاری، اثر مطلوبی در وضعیت شرکت دارد.

محصولات شرکت اصلی (شرکت تراکتورسازی ایران) شامل انواع تراکتورهای سنگین و متوسط، تراکتورهای سبک و باغی، بکهو لودر است.
موضوع فعالیت شرکت تراکتورسازی ایران طراحی، ساخت، تولید و فروش انواع تراکتورها، ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی، ادوات کشاورزی، کامیونت و همچنین توسعه و ایجاد صنایع وابسته و مشارکت با سایر صنایع و سرمایه‌گذاری در آن‌ها است.
گروه صنعتی تراکتورسازی ایران مشتمل بر سه شرکت تولیدکننده تراکتور در تبریز، ارومیه و کردستان در زمینه تولید و عرضه محصولات صنعتی است. تایرا قطعات مورد نیاز برای ساخت تراکتور را از شرکت مهندسی تولید و تامین قطعات تراکتورسازی تبریز تهیه کرده و از این قطعات برای ساخت تراکتور تبریز استفاده می‌کند و مابقی قطعات را می‌فروشد.

عملکرد خوب سالیانه و سه ماهه فصل بهار در تایرا:
تایرا در ۱۲ماهه تلفیقی حسابرسی شده به سود ۳۰۳۶ ریالی رسیده است در سود اصلی ۱۷۰۲ ریال محقق کرده است. این شرکت در فروردین‌ماه نیز با فروش ۱۲۷۲ میلیاردتومان مواجه شده بوده و اردیبهشت ماه، این عدد به ۲۶۳۱ میلیاردتومان رسیده است.
حال در آخرین گزارش عملکرد، تایرا موفق به فروش ۲۴۱۰٫۵۲ میلیارد‏تومانی در خرداد ماه ۱۴۰۳ شد که نسبت به مشابه سال قبل ۳۳٫۵۴ درصد افزایش داشت. فروش صادراتی شرکت نیز ۲۱۹٫۱۸ میلیارد‏تومان بوده است.
فروش کل شرکت در سال ۱۴۰۳به رقم ۶۳۱۴٫۳۶ میلیارد رسید که نسبت به مشابه سال قبل۵۸٫۴۳ درصد افزایش یافت و صادرات این سه ماه سال ۱۴۰۳به رقم ۴۷۱٫۶۱ میلیارد تومان رسیده است.
عملکرد مقایسه ای شرکت‎های صنعت ماشین‎آلات در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ :
این شرکت ‏ها در اردیبهشت ماه امسال موفق به فروش ۶۵۱۰٫۸۴ میلیارد‎تومان شدند که نسبت به مشابه سال قبل ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است. فروش صادراتی نیز ۳۰۹ میلیارد تومان که نسبت به سال مشابه قبل ۱۶۸ درصد افزایش یافته به طوری که رکورد فروش صادراتی شکسته شده است.
در این بین شرکت تایرا با ۲۳۲ میلیارد تومان بیشترین میزان صادرات را ثبت نموده و با ثبت ۲۶۳۲ میلیارد تومان بیشترین میزان فروش را نیز در ببین شرکت ها داشه است.

شرکت های زیر در اردیبهشت ۱۴۰۳ به ترتیب بالاترین میزان رشد نسبت به مشابه سال قبل را ثبت کردند:
لسرما ۵۸۶%
تکشا ۳۱۷%
گلدیرا ۱۳۹%
تایرا ۱۱۲%
تکمبا ۵۴%
لخزر ۳۹%
انتخاب ۱۰%
لبوتان ۳%
تکنو ۲%

تحلیل تکنیکال و سناریوی شمارش امواج:
نمودار لگاریتمی و تعدیلی سهم را مشاهده می نمایید.
از نیمه سال ۹۹ شاهد شروع الگوی ریزشی و اصلاحی سهم بودیم که می تواند در دو سناریوی فلت و مثلث این اصلاح چندین ساله را دنبال نمود. اگر سناریوی قرمزرنگ فلت باشد اصلاحی در انتهای موج C با ریزش از حوالی ۱۰۰۰ تومان تا ۳۱۵ تومان در نیمه سال ۱۴۰۱ تمام شد و سپس A با رشدی شارپ تا محدوده ۱۲۵۰ تومان همه آن اصلاح را یک ساله پس گرفت و نهایتا اردیبهشت‎ماه ۱۴۰۲ پیک تاریخی شکل گرفته وارد موج زمانبر B از الگوی صعودی شدیم. این موج یک سال بیشتر طول کشیده و مثلث شکل گرفته است.
در سناریوی دیگر کل حرکت ۹۹ تاکنون یک مثلث است و حال انتهای لگ E هستیم که به نظر شروع موج صعودی بعدی رقم خورده است. حمایت قوی ۸۶۰ تومان حد ضرر سهامداری باشد و هدف های مقاومتی مهم شکست ۱۰۰۰-۱۱۰۰ تومان و سپس محدوده ۱۵۰۰ برای بررسی عرضه و تقاضا دنبال گردد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]