فنر بورس فشرده شد | خبرهای مهم امروز در بازار سرمایه
فنر بورس فشرده شد | خبرهای مهم امروز در بازار سرمایه

بر اساس آمار معاملات روز ۱۳ شهریور ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران به ۲,۱۰۹,۳۰۰ واحد رسید که نشان‌دهنده کاهش بیش از ۱ هزار واحدی است. این کاهش نسبی در شاخص کل بورس باعث افت ارزش کل بازار سهام گردیده است. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۶۸,۷۹۶,۷۶۹.۰۷ میلیارد ریال در تابلو معاملات مشاهده شد.

در  ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ، معاملات بازار بورس با ریزش نسبی روبرو شد و اثر آن در شاخص کل ثبت شد و این شاخص با ریزش بالای ۱ هزار واحدی مواجه شد. بورس همچنان با دامنه نوسان محدودی به فعالیت خود ادامه داد. افت شاخص کل منجر به کاهش قیمت بسیاری از نمادهای معاملاتی شد و رنگ قرمز بر روی آن‌ها نمایان گردید، که نشان‌دهنده کاهش ارزش سهام نسبت به گذشته و در نتیجه، افت ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است. این وضعیت نامناسب بازار سرمایه در روز جاری به وضوح قابل مشاهده است.

این افت بازار ممکن است ناشی از نگرانی‌ها و فروش گسترده سهام توسط سرمایه‌گذاران در واکنش به اخبار و شرایط اقتصادی باشد. همچنین، تنزلات قیمتی در بورس می‌تواند تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی یا جهانی قرار گرفته باشد که بر بازار سرمایه تأثیرگذار هستند.معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، ریزش قابل توجهی رخ داد و شاخص کل نزدیک ۱ هزار واحدی ریخت. نمادهای بورسی مانند فولاد، فملی، شستا، تاپیکو، نوری، شبندر و شپنا تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس  ۱۳ شهریور ۱۴۰۳

نقشه-بازار

 
شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با ریزش نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند ریزش کاهشی شد تا با رشد محدود ۱۴۵۹ واحدی به ۶۵۹ هزار و ۷۱۲ واحدی رضایت دهد.
 
شاخص-کل
 

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بالای ۵ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۶۸,۷۹۶,۷۶۹.۰۷ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۴۳,۶۸۰.۶۸۹ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷.۲۶۷ میلیارد سهم است.

نمادهای-بورسی

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز تجلی، خاور، شاوان، آریا، خدیزل، نیان و وسپهر هستند.

خبرهای مهم بورسی در  ۱۳ شهریور ۱۴۰۳

شهباز حسن پور بیگلری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با کاهش تعداد نرخ‌های ارز، شرایط برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در حوزه‌های تولید، تجارت و بورس تسهیل و شفاف می‌شود. به طور قطع وزیر اقتصاد و تیم کارشناسی و فعال حاضر در بدنه اقتصاد برای تحقق این امر یعنی کاهش تعداد نرخ‌های ارز تلاش خواهند کرد تا این مباحث و مسائل را به سرانجام برسانند.

ضربه ۲ میلیارد دلاری به صنعت پالایش

 گزارش برنامه صنعت بهادار نشان می‌دهد؛ فرمول جدید نرخ‌گذاری فروش محصولات پالایشگاهی، سود شرکت‌های پالایشی را سالانه حدود ۱.۵ تا دو میلیارد دلار کاهش می‌دهد.  ابلاغیه دی ماه پارسال وزارت نفت مبنی بر تعیین فرمول جدید نرخ گذاری محصولات پالایشگاه‌ها و عطف به ماسبق شدن آن موجب شده بود شرکت‌ها زیان قابل توجهی را متحمل شوند اما در پی پیگیری‌های سازمان بورس، عطف بماسبق شدن ابلاغیه منتفی و قرار شد نرخ‌ گذاری فروش محصولات پالایشگاهی، از زمان ابلاغ فرمول جدید اجرایی شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]