بازگشت قیمت‌های جهانی مسکن به روند صعودی؛ اقتصاددانان نقطه عطف قیمت را پیش بینی کردند
بازگشت قیمت‌های جهانی مسکن به روند صعودی؛ اقتصاددانان نقطه عطف قیمت را پیش بینی کردند

اکوایران: تحلیلی از داده‌های OECD نشان می‌دهد که کاهش قیمت مسکن در اقتصادهای پیشرفته جهان ناشی از افزایش نرخ‌های بهره به نقطه بازگشت رسیده است.

به گزارش اکوایران، تحلیلهای فایننشیال تایمز از داده‌­های OECD نشان می‌دهد کاهش قیمت مسکن که اقتصادهای پیشرفته را تحت تاثیر قرار داد تاحد زیادی ضعیف شده است، و اقتصاددانان را به سمت این پیش بینی سوق داده است که بزرگ‌ترین رکود املاک در طول دهه گذشته به نقطه عطف خود رسیده است.

در ۳۷ کشور صنعتی OECD، قیمت­‌های اسمی مسکن در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ حدود ۲٫۱ درصد افزایش داشته‌اند، این درحالی است که در ابتدای سال گذشته قیمت‌ها ثابت بوده است.

براساس تجزینه و تحلیل FT، تنها حدود یک‌سوم این کشورها کاهش قیمت فصلی را گزارش کرده‌اند، این درحالی است که در ابتدای سال گذشته بیش از نیمی از کشورها کاهش قیمت فصلی مسکن را تجربه کرده بودند.

به گفته یک اقتصاددان ارشد مسکن، داده­‌های جدید نشان می‌دهند که کاهش قیمت مسکن اکنون در اکثر کشورها به پایین‌­ترین میزان خود رسیده است؛ بنابراین به نظر می­‌رسد اصلاح قیمتی تا حد زیادی به پایان رسیده است.

قیمت‌­های مسکن در اواخر ۲۰۲۲ پس از آن کاهش یافت که بانک­‌های مرکزی در اغلب اقتصادها با هدف محدودکردن تورم، نرخ‌­های بهره را با بالاترین سرعت درطول دهه­‌های گذشته افزایش دادند. در کشورهای OECD، قیمت­‌های مسکن در پایان ۲۰۲۲ تنها ۰٫۶ درصد به طور فصلی افزایش داشت، که کم‌ترین نرخ اسمی از ۲۰۱۲ بود.

بااینحال، آن کاهش قیمت در بسیاری از اقتصادها یا بسیار کاهش یافته یا حتی برعکس شده است، چراکه انتظارها مبنی بر کاهش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی در سال جاری به کاهش نرخ‌­های وام مسکن کمک کرده است. کمبود املاک برای فروش به افزایش قیمت کمک کرده است و قیمت‌های واقعی در سراسر OECD در سه ماهه سوم ۲۰۲۳ به مسیر صعودی بازگشته است.

به گفته اقتصاددان ارشد مسکن، قیمت­‌های مسکن در بیشتر اقتصادهای پیشرفته درحال افزایش بوده یا پایدار هستند، درحالی که باقی کشورها کاهش قیمت با نرخی پایین­‌تر را تجربه می‌­کنند. قیمت‌ها احتمالا در برخی کشورها چون آلمان، دانمارک و سوئد که بازار اجاره بزرگ‌تری دارند کاهش بیشتری خواهد یافت، ولی حتی این کشورها نیز بیشتر کاهش قیمت را پشت سر گذاشته‌­اند.

خانوارها همچنان با هزینه‌­های بالاتری برای وام مسکن مواجه خواهند بود، چراکه از نرخ‌­های وام با نرخ ثابت جدا می‌شوند، ولی بسیاری نیز شرایط بهتری نسبت به سال قبل خواهند داشت. باوجودی که نرخ‌­های وام مسکن در انگلستان و ایالات متحده در ماه فوریه افزایش یافت، همچنان پایین­‌تر از اوج آنها در ۲۰۲۳ هستند.

قیمت مسکن در ایالات متحده آمریکا در سطح بالایی حفظ شده است؛ جایی که رشد قوی اقتصاد و اشتغال به افزایش سالانه ۵٫۲ درصدی قیمت‌­های اسمی مسکن در ماه نوامبر کمک کرد.

در مقابل آن اما آلمان قرار دارد که مشکلات اقتصادی، ارزش گذاری بیش از اندازه املاک و یک بازار اجاره بزرگ بر این بخش اثرگذار است، به طوری که سال گذشته شاهد کاهش قیمت ۱۰٫۲ درصدی بود، که به استثنای لوکزامبورگ، در میان اقتصادهای اتحادیه اروپا بیشترین کاهش بوده است.

از منظر تحلیلگران FT، کاهش قیمت مسکن جهان در حالت کلی خفیف‌­تر از انتظارات بوده است. فیچ تخمین می‌زند که قیمت اسمی مسکن در ایالات متحده ۶ درصد در سال گذشته افزایش داشته است، درحالی که قبلا کاهش ۵ درصدی را پیش بینی کرده بود. کاهش قیمت انگلستان در ۲۰۲۳ نیز ۲ درصد تخمین زده شده است درحالی که پیش بینی قبلی فیچ کاهش ۷ درصدی بوده است. این تجدیدنظرها تاحدی به دلیل است که تورم بالا، مقیاس کاهش را پنهان کرده بود.

در برخی از اقتصادها از جمله آمریکا، استرالیا و انگلستان، بازار تاب آوری بسیار بالایی نشان داده است و اصلاح قیمت مسکن نتوانسته است افزایش قیمت در طول دوران همه گیری کرونا، چه اسمی و چه واقعی را از بین ببرد.

با اینحال، در برخی کشورهای خارج از OECD تصویر متفاوت است. در چین، که رکود حاد مسکن را تجربه می‌کند، طبق پیش بینی فیچ کاهش قیمت مسکن تا دوسال دیگر ادامه خواهد داشت، و هشدار داد که تقاضای سرمایه گذاری به دنبال کاهش ۷ درصدی قیمت در دوسال گذشته تاحد زیادی ناپدید شده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]