پشت پرده کاهش قیمت بیت کوین
پشت پرده کاهش قیمت بیت کوین

در این گزارش به بررسی علت اصلی افت قیمت بیت کوین در بازار پرداختیم.

نزول سریع قیمت بیت کوین (BTC) در روز چهارشنبه، باعث یادآوری نوسانات منفی این دارایی برای سرمایه‌گذاران شد. ناظران بازار با سرعت این کاهش قیمت را به گزارشی مربوط به عدم تجارت صندوق‌های اسپات بیت کوین در بورس ایالات متحده و حتی نظرات جیم کرامر، مجری برنامه خبری CNBC، مرتبط دانستند.

با این حال، تحلیلگران به پایگاه کوین دسک گفتند خوش بینی و پیش بینی تداوم موج مثبت صعودی بیش از حد، شرایط را برای این اصلاح قیمتی بازار فراهم کرد.

داده‌های پایگاه کوین دسک نشان می‌دهد که در اوایل روز چهارشنبه، بیت کوین طی فقط چند ساعت از حدود ۴۵۰۰۰ دلار به پایین‌ترین حد خود یعنی ۴۰۸۰۰ دلار سقوط کرد. این اتفاق تقریباً زمانی رخ داد که شرکت دارایی دیجیتال سنگاپوری بنام ماتریکس پورت Matrixport گزارشی را منتشر کرد که توسط مارکوس تیلن نوشته شده بود و پیش بینی می کرد کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده همه درخواستهای راه اندازی ETF بیت کوین را رد کند . این در حالیست که همین پایگاه روز سه شنبه گزارشی مبنی بر تایید قریب الوقوع ETF و افزایش بیت کوین تا قیمت ۵۰۰۰۰ دلار منتشر کرده بود.

جیهان وو، یکی از بنیانگذاران ماتریکس پورت، گفت که بعید است این گزارش دلیل ریزش بازار بوده باشد و این اصلاح قیمت را به ضعف سهام مرتبط با ارزهای دیجیتال در روزهای گذشته نسبت داد که به طور بالقوه روند حرکتی دارایی‌های دیجیتال را متزلزل کردند.

وو روز چهارشنبه بعد از ظهر پستی را در راسنه اجتماعی X به اشتراک گذاشت و نوشت: “این غیرواقعی است که باور کنیم یک گزارش از سمت ماتریکس پورت Matrixport می‌تواند باعث سقوط یک بازار تریلیون دلاری شود.”

وو افزود: “در چندین روز معاملاتی اخیر، با کاهش غیرمنتظره قیمت سهام ارزهای دیجییتال مواجه بودیم، در حالی که قیمت بیت کوین ثابت ماند. به نظر می رسد که این رویدادها که مربوط به قبل از گزارش مارکوس تیلن هستند، تاثیر کمتری بر دیدگاه افراد داشته و کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.”

تحلیلگران استدلال مخالف ماتریکس پورت را رد کردند و گفتند هیچ مدرکی دال بر رد درخواست‌های راه اندازی ETF توسط قانون گذاران وجود ندارد و برعکس شانس بیشتری برای تایید نهایی وجود دارد. در نتیجه، قیمت بیت کوین پس از ریزش ناگهانی روز چهارشنبه تا حدود ۴۲۹۰۰ دلار افزایش یافت، اما همچنان در ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۵ درصد کاهش یافته است.

این کاهش سریع قیمت در عرض یک روز پس از اظهارات مثبت جیم کریمر، مجری شبکه خبری CNBC و مدیر سابق صندوق سرمایه گذاری، در مورد بیت کوین رخ داد که دیدگاه منفی خود که در اکتبر به اشتراک گذاشته بود را نقض کرد. در حالی که بعید به نظر می رسد این موضوع تاثیری بر قیمت داشته بوده باشد، اما ناظران بازار در نسبت دادن ریزش بازار به اظهار نظرات مثبت او کوتاهی نکردند. در واقع جیم کریمر یک الگوی رفتاری محبوب دارد، به این صورت که بازار همیشه واکنشی برعکس نسبت به پیش بینی های او نشان میدهد و نتایج معکوسی دارد. (به عنوان مثال، بیت کوین تقریباً ۶۰٪ از اظهارات از ماه اکتبر و پس از پیش بینی های منفی کریمر افزایش یافته است.)

دلیل افت قیمت بیتکوین چه بود؟

تحلیلگر ارشد پایگاه تحقیقاتی K۳۳ بنام وتله لوند (Vetle Lunde) گفت که بازار بیش از حد به تب و تاب افتاده و میزان اهرم استفاده شده در معاملات کاربران بیش از حد افزایش یافته بود و آن را به شدت در برابر ریزش قیمت آسیب پذیر کرده بود.

لوند در مصاحبه ای توضیح داد: “قبل از این سقوط ، قیمت اهرم استفاده شده در بازار بسیار بالا بود، به طوری که معاملات خرید (Long) بازار را ضعیف کرده بودند، و در همین راستا نرخ‌های سرمایه‌گذاری در بازار آتی بیت‌کوین فوق‌العاده بالا بودند و حق بیمه های آتی به نرخ های سالانه بالاتر از ۵۰٪ فشار می آوردند.” این امر بازار را به شدت در معرض نوسانات نزولی قرار داد.”

گزارش بحث برانگیز ماتریکس پورت به عنوان یک محرک مناسب برای ایجاد فشار فروش بر معاملات دارای اهرم بیش از حد زیاد و اصلاح شدید قیمت عمل کرد. داده‌های پایگاه CoinGlass نشان می‌دهد که تقریباً ۵۶۰ میلیون دلار از معاملات خرید (Long) اهرمی – شرط‌بندی روی قیمت‌های بالاتر با پول قرض‌شده – تا روز چهارشنبه لیکوئید شده است که بالاترین مقدار در حداقل سه ماه گذشته است.

لوند گفت: “این فاز لیکوئید شدن معاملات خرید(Long) چیز جدیدی نیست و قبلا هم با آن برخورد داشته ایم.”

شرکت تحقیقاتی دارایی‌های دیجیتال CryptoQuant نیز این کاهش را به نرخ‌های فوق‌العاده بالای سرمایه‌گذاری در بازار آتی بیت‌کوین نسبت داد و فشار فروش از سوی ماینرهای  بیت‌کوین و نرخ سود بالای معامله گران کوتاه‌مدت را به‌عنوان عوامل مؤثر افزایش داد.

تحلیلگران CryptoQuant هفته گذشته گفتند که ETF بیت کوین احتمالا تایید میشود و به طور بالقوه یک رویداد “خبر فروش” است که می تواند بیت کوین را به ۳۲۰۰۰ دلار برساند.

جوئل کروگر، استراتژیست پایگاه LMAX در یک ایمیل گفت که اتفاق نظر قاطع این است که تأیید ETF بیت کوین در ایالات متحده «مسئله زمان است، نه اگر».

لوند از  پایگاه K۳۳ نیز نظر مشابهی داشت و گفت که با توجه به پیروزی دادگاه گری اسکیل Grayscale و همچنین ارتباطات SEC با موسسات برای به روز رسانی درخواستهای راه اندازی ETF اسپات بیتکوین بسیار بعید به نظر می رسد که ETF بیتکوین تایید نشود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]