بورس در انتظار یک تصمیم مهم / پیش‌بینی بازار سرمایه فردا ۲۰ آبان  ۱۴۰۲
بورس در انتظار یک تصمیم مهم / پیش‌بینی بازار سرمایه فردا ۲۰ آبان  ۱۴۰۲

کارشناسان بورسی پیش بینی می‌کنند، بازار فردا با رشد حدود ۱۵ هزار واحدی همراه باشد.

به نظر می رسد همه عوامل دست به دست هم داده اند تا رونق جدیدی در بورس ایجاد شود و هفته گذشته شاهد بازار خوب ۲.۵۵ میلیون واحدی بودیم.

ارزش خرده فروشی به ۴۵۰۰ میلیارد تومان، حجم خرده فروشی به ۴۵۰۰ میلیارد تن، نرخ سود وام بین بانکی کاهش، تنش سیاسی در منطقه کاهش یافته و احتمال آتش بس وجود دارد.

در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود. هر دو نماگر اصلی بورس؛ شاخص کل و شاخص هم وزن رشد کردند. 

در روز شنبه شاخص کل ۲۸ هزار و ۶۸۸ واحد بالا آمد و ۱۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد. روز یکشنبه شاخص ۱۷ هزار و ۵۳۷ واحد رشد کرد و ۲۵ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص ۱۴ هزار و ۱۴۳ واحد بالا آمد و ۹۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. سه‌شنبه نیز شاخص ۲۱ هزار و ۸۲۳ واحد رشد کرد و ورود پول به ۱۴۳ میلیون تومان رسید.

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل ۸۵ هزار و ۵۳۵ واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۴.۶ درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۳۸ هزار و ۵۱۵ واحد بالا‎‌تر ایستاد و بازدهی مثبت ۵.۸ درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته ۱۶۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی ۳۳ میلیارد تومان بود. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع صعودی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر ۴ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۷۵۵ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۱۸ درصدی داشته است. 

بنابراین دو اتفاق مهم بورس تهران در هفته اخیر، بهبود معاملات  و ورود پول حقیقی بود. اهمیت این دو فاکتور در این است که هفته‌های گذشته بازار با رکود معاملاتی و خروج سرمایه روبه‌رو بود. حال با بهبود نسبی معاملات و ورود سرمایه امید معامله گران برای رشد بازار افزایش یافته است. به ویژه اینکه شاخص کل در هفته اخیر به کانال ۲ میلیونی بازگشت که سیگنال روانی مهمی برای بازار است. بنابراین چشم انداز بازار در هفته پیش رو مثبت است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]