یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 64589
  • 06 ژانویه 2024 - 18:58
  • 33 بازدید
  • ۰ دیدگاه

عرضه خودروسازان با قیمت حاشیه بازار قانونی شد / شورای رقابت نمی تواند با فروش خودرو با قیمت آزاد مخالفت کند

عرضه خودروسازان با قیمت حاشیه بازار قانونی شد / شورای رقابت نمی تواند با فروش خودرو با قیمت آزاد مخالفت کند
عرضه خودروسازان با قیمت حاشیه بازار قانونی شد / شورای رقابت نمی تواند با فروش خودرو با قیمت آزاد مخالفت کند

اکو ایران : عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت های نزدیک به حاشیه بازار در حالی با مخالفت هایی روبرو شده که شورای رقابت در اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار خودرو که چند روز پیش مصوب کرد اجازه فروش خودرو با قیمت های جدید را به خودروسازان داده است.

به گزارش اکو ایران، وزارت صمت طی هماهنگی با خودروسازان زمینه را برای فروش بخشی از محصولات این شرکت ها با قیمت های نزدیک به قیمت های حاشیه بازار فراهم کرده است.

وزارت صمت به دنبال این است تا این امکان را فراهم کند که خودروسازان علاوه بر فروش محصولات مازاد خود خارج از چهارچوب سامانه یکپارچه و قیمت های دستوری، بخشی از تیراژ محصولاتی که بیشترین فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار را دارند را نیز به کمک شبکه نمایندگی خود به قیمت پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار بفروشند تا به کمک این شیوه فروش قیمت های بازاری خودروهای مورد نظر شکسته شود.

آن طور که مدیران صمت با خودروسازان توافق کردند حداقل باید ۶۰ هزار دستگاه از محصولاتی که بیشترین فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار دارند را به کمک این اهرم فروش که صمت در اختیارشان قرار داده، عرضه کنند.

بنابراین ایران خودرو و سایپا با هماهنگی سیاست گذار خودرویی باید در مجموع ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال به بازار عرضه کنند.

سخنگوی شورای رقابت با اشاره به دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری با هر گونه عرضه محصولات توسط ایران خودرو و سایپا مخالفت کرده است.

سپهر دادجوی توکلی گفت خودروسازان باید بر اساس دستور العمل تنظیم بازار خودروهای سواری که در بهمن سال گذشته مصوبه شده نسبت به عرضه محصولات خود اقدام کنند و تغییری در این مسیر اتفاق نیفتاده است.

صحبت های سخنگوی شورای رقابت در ابتدا مخالفت با عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری و همچنین محصولات مازاد شرکت های خودروساز در سامانه یکپارچه خودرو با قیمت های نزدیک به قیمت بازاری خودرو به نظر می رسد اما ماده هفت که در چند روز گذشته به دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری اضافه شده نشان می دهد عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو از سوی ایران خودرو و سایپا در چهارچوب دستور العمل  یاد شده است و خودروسازان اگر این عرضه را نهایی کنند، خلاف قانون عمل نکردند.

ماده هفت که در جلسه اصلاح دستور العمل تنظیم بازار خودروهای سواری با اکثریت آرا به تصویب اعضای شورای رقابت رسید، می گوید وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودروها از شمول ضابطه قیمتی بند ۳-۱ ماده ۳ و ماده ۴ این دستورالعمل با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه کند.

ضابطه قیمتی بند ۳-۱ ماده ۳ سازمان حمایت محاسبه قیمت خودروها را انجام می دهد. این قیمت ها در کارگروه خودرو شورای رقابت مطرح و نهایی می شود.

بنابراین بند ۳-۱ ماده ۳ به قیمت گذاری دستوری دلالت دارد و ماده هفت این امکان را می دهد تا وزارت صمت به شورای رقابت پیشنهاد دهد برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا با تعیین کف عرضه از شمول این بند ۳-۱ ماده ۳ خارج شوند.

ماده ۴ دستور العمل تنظیم بازار خودروهای سواری به محدودیت های در نظر گرفته شده برای طرف تقاضا اشاره دارد. براساس اصلاحیه دستور العمل تنظیم بازار خودروهای سواری وزارت صمت درباره کاهش این محدودیت ها نیز می تواند پیشنهادهای به شورای رقابت ارائه کند.

درست است که در اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری از لفظ پیشنهاد برای ارائه نظرات وزارت صمت استفاده شده اما به نظر می رسد این مساله بیشتر جنبه تشریفاتی داشته باشد و آنچه وزارت صمت پیشنهاد می دهد اعضای شورای رقابت پیش تر در جریانش قرار گرفته و با آن موافق هستند. با توجه به این مساله شورای رقابت نمی تواند با فروش محصولات ایران خودرو و سایپا با قیمت های حاشیه بازاری مخالفت کند.

بنابراین پیش بینی می شود آزادسازی قیمت برخی خودروها به زودی در دستورکار خودروسازان قرار گیرد و آنها بعد از ثبت رکوردهای جدید زیان دهی در صورت های مالی خود به سمت فروش محصولات خود با قیمت های حاشیه بازاری حرکت کنند.     

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی 28 آوریل 2024

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از طوفان خودروهای الکتریکی

اکوایران: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی به بررسی چشم‌انداز خودروهای الکتریکی پرداخته است. طبق این گزارش، تقریبا از هر ۳ اتومبیل در جاده‌های چین تا سال ۲۰۳۰ یک اتومبیل الکتریکی خواهد بود و این میزان در ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقریبا یک خودرو از هر ۵ اتومبیل خواهد بود.

تست باتری خودرو و تعویض آن 27 آوریل 2024
کیان باتری | خرید اینترنتی باتری ماشین | فروش باطری خودرو

تست باتری خودرو و تعویض آن

به طور متوسط باتری خودرو بین 3 تا 5 سال دوام می آورد. عادات رانندگی شما می تواند روی عمر باتری ماشین شما تأثیر بگذارد. عوامل متعددی می تواند بر عمر باتری خودرو تأثیر بگذارد مانند سرمای بیش از حد، لرزش، دینام و غیره. اگر مدت زیادی از عمر باتری شما می گذرد و قصد دارید به سفر خارج از شهر برودید قبل از استارت زدن خودرو، بهتر است ابتدا باتری را تست کنید.

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟ 26 آوریل 2024

ایده آرام کردن بازار خودرو به کما رفت/ قیمت خودرو با این خبر فاز افزایشی به خود می‌گیرد؟

اکو ایران: وزارت صمت قصد داشت تا به کمک اهرم واردات خودرو سر و سامانی به وضعیت بازار دهد اما به نظر می‌رسد با توجه به آمارهای منتشر شده از ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز این ایده عملیاتی نشده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم بانک اقتصاد منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.