وضعیت تولید برق کشور در نخستین هفته ۱۴۰۳
وضعیت تولید برق کشور در نخستین هفته ۱۴۰۳

در هفته اول سال جدید، دو رویداد مهم در حوزه نیروگاه‌ها رخ داد. ابتدا، واحد اول بلوک دوم نیروگاه گل گهر سیرجان با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شد. این اتصال به شبکه سبب افزایش قدرت تولید برق از نیروگاه گل گهر سیرجان شد و به تامین برق مورد نیاز مناطق مختلف کشور کمک کرد.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، اعلام کرد که یک واحد گازی با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در نیروگاه گل گهر سیرجان و واحد دوم گازی با ظرفیت ۳۰۷ مگاوات در نیروگاه فولاد مبارکه، به طور کلی با ظرفیت ۴۹۰ مگاوات، با شبکه برق کشور سینکرون شده‌اند.

این اتصالات سینکرون به معنای این است که واحدهای گازی مذکور با شبکه برق کشور هماهنگ و همزمان عمل می‌کنند. این اتصالات بهبود قدرت تولید و توزیع برق در کشور را به ارمغان می‌آورند و به تأمین نیازهای برقی مناطق مختلف کمک می‌کنند. با انجام این اتصالات سینکرون، ظرفیت کلی تولید برق کشور بهبود یافته است و توانایی تأمین برق بیشتری برای نیازهای مختلف افزایش یافته است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه براساس قانون مانع زدایی از صنعت برق، صنایع انرژی بر موظف به احداث نیروگاه جهت تامین برق مورد نیازشان هستند تصریح کرد: با ورود دو واحد نیروگاهی جدید، مجموع ظرفیت نیروگاهی احداث شده توسط صنایع به یکهزار و ۳۶۰ و مگاوات افزایش یافت .

وی افزود: تاکنون ۷واحد نیروگاهی احداث شده توسط صنایع وارد مدار شده است.

براساس این گزارش ، به دلیل ناترازی قابل ملاحظه تامین برق در ابتدای دولت سیزدهم، در مهرماه ۱۴۰۰ تفاهم نامه ای میان وزارتخانه های نیرو و صمت مبنی بر احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تامین از سوی صنایع به امضا رسید.

این تفاهم نامه شامل احداث حداقل ٩ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر است که در ماده ٤ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن نیز تدوین شد.

براین اساس تاکنون موافقت اصولی برای ٤٣ شرکت متقاضی احداث نیروگاه به ظرفیت حدود ١٧ هزار و ۵۰۰ هزار مگاوات صادر شده که در مراحل اولیه و اجرا قرار دارند.

نیروگاههای حرارتی ذکر شده از نوع سیکل ترکیبی و با راندمان حداقل ٥٥ درصد است که در ١٥ استان احداث می شوند.

تاکنون ٦ هزار مگاوات نیروگاه صنایع به مرحله اجرایی رسیده است که از این میزان تاکنون عملیات اجرایی ۷ واحد نیروگاهی شرکتهای فولاد مبارکه، چادرملو، آلومینیوم المهدی، شهید باکری سمنان و فولاد غرب آسیا در مجموع به ظرفیت حدود ۱۳۶۰ مگاوات به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل شده که با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی آنها، تا آغاز تابستان ۱۴۰۳ ظرفیت سنکرون‌ شده به شبکه سراسری نیروگاههای صنایع به حداقل ۱۷۰۰ مگاوات خواهد رسید.

در هفته ابتدایی فروردین ماه ۱۴۰۳، واحد اول بلوک دوم نیروگاه گل گهر سیرجان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شد و دومین واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی جنوب ۲ اصفهان نیز به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به بهره‌برداری رسید.

به این ترتیب در نخستین روزهای سال جدید، میزان ۴۹۰ مگاوات ظرفیت شبکه سراسری کشور افزایش یافت. همچنین با بهره‌برداری از دو پروژه نیروگاه گل گهر و نیروگاه جنوب اصفهان ۲ که با تلاش شبانه روزی کارکنان گروه مپنا و مشارکت دو شرکت  معدنی و صنعتی گل گهر و فولاد مبارکه اصفهان محقق شد، بخش قابل توجهی از برق این دو مجموعه بورسی تأمین و کمبود برق این صنایع برطرف می‌شود.

ابتدا واحد اول بلوک دوم نیروگاه گل گهر سیرجان ساعت ۴ و ۳۷ صبح روز سوم فروردین ۱۴۰۳ وارد مدار شد و سپس دومین واحد گازی نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی جنوب ۲ اصفهان، ساعت ۳۷ دقیقه بامداد روز یکشنبه پنجم فروردین ماه با شبکه برق سراسری سنکرون شد.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]