پنجره‌ای جدید رو به اقتصاد مازندران| جهش تولیدات صادرات پایه
پنجره‌ای جدید رو به اقتصاد مازندران| جهش تولیدات صادرات پایه

ساری- تایید منطقه آزاد در سال قبل، پنجره جدیدی فراروی اقتصاد مازندران ایجاد کرد تا این استان با جهش به سمت تولید گام بردارد.

بازار؛ گروه استان ها: آرزوی بیش از دو دهه ای مازندران برای ایجاد منطقه آزاد سال قبل به واقعیت تبدیل شد و اکنون مردم استان منتظر آن هستند که چگونه از این پنجره جدید برای توسعه اقتصادی و جهش تولید در استان استفاده می شود.
سابقه مناطق آزاد در کشور به رغم همه توفیق ها و موفقیت ها، چندان روشن و خوش نیست و اغلب از این مناطق به عنوان محلی برای واردات خودروهای لوکس و یا انواع کالاها یاد می کنند و با این حال و اوضاع، متولیان و مجریان امر وعده داده اند تا منطقه ای جدید جدای از دیگر مناطق آزاد کشور در مازندران ترسیم و محقق شود.
شکل گیری سه لکه جدید برای اولین بار در تاریخ مناطق آزاد کشور، نوید منطقه جدید را در مازندران می دهد و مجلس و دولت با این نمونه جدید و تصویب سه لکه ای، سنت شکنی در زمینه مناطق آزاد انجام دادند.
با توجه به نامگذاری سال جاری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، نقش منطقه آزاد را در اجرایی شدن این شعار محوری و بهره گیری از ظرفیت های مختلف برای تحقق آن برجسته و مهم توصیف می کنند.

منطقه آزاد مثل تبدیل زمین کشاورزی به گلخانه است
حسین زحمتکش کارشناس اقتصادی در مازندران با اظهار این که برنامه های اقتصادی منطقه آزاد تکان دهنده و تحول زا است، افزود: منطقه آزاد به مثابه زمین کشاورزی است که وقتی تبدیل به گلخانه شود ارزش افزوده محصولاتش ۱۰ برابر می شود.

یک کارشناس اقتصادی: این طرح ها عواید و فوایدی دارد که ۷۰ درصد اقتصاد استان را در بر می گیرد و این اقتصاد بر پایه تولید صادرات محور کار می کند و دروازه وارادت پول های حاصل از سود ارزی صادرات است

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار ایجاد دهکده لجستیک و صندوق فرابورس در منطقه آزاد تجاری را از جمله برنامه های تحول زا برای توسعه اقتصاد استان بیان کرد و گفت: این طرح ها عواید و فوایدی دارد که ۷۰ درصد اقتصاد استان را در بر می گیرد و این اقتصاد بر پایه تولید صادرات محور کار می کند و دروازه وارادت پول های حاصل از سود ارزی صادرات است.
وی با بیان این که نکته ای که کمی نگران کننده است، این که چند درصد از صنایع مازندران قابلیت حضور در این عرصه را دارند، افزود: صنایعی که بتوانند تولید در کلاس جهانی و صادرات به کشورهای آسیای شمالی داشته باشند و باید در این زمینه برنامه ریزی شود.
مازندران در تلاش است تا با اجرایی شدن منطقه آزاد عقب ماندگی چند دهه ای را در حوزه های مختلف جبران کند و بیشتر تاکید متولیان امر بر این است که این منطقه به محلی برای صادرات باشد تا واردات.

منطقه آزاد مازندران محل صادرات محصولات باشد
حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اظهار این که مازندران در حوزه صادرات محصولات کشاوری و تامین نیازمندی ها جزو استان ها پیشرو است، از صادرات شش میلیارد دلاری انواع محصولات در سال قبل خبر داد و گفت: منطقه آزاد مازندران باید محلی برای صادرات محصولات و واردات کالاهای اساسی باشد.
وی در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مازندران با ایجاد منطقه آزاد در تلاش است تا عقب ماندگی های خود را در حوزه های مختلف جبران کند و این منطقه باید محلی برای جهش تولید محصولات صادرات پایه باشد از این رو منطقه آزاد استان نسبت به دیگر مناطق نگاه ویژه و متفاوتی دارد.
اگرچه تصویب سه لکه منطقه آزاد، مدل جدیدی را در اقتصاد این مناطق ایجاد کرده است اما برخی صاحبنظران نسبت به تامین مدل مالی و سخت افزار و نرم افزار آن دارای بحث هایی هستند.
سید مجتبی رضوی رییس خانه صمت مازندران با بیان این که باید از طریق افزایش صادرات و یا جذب سرمایه گذار خارجی و انتقال تکنولوژی از طریق مناطق آزاد به درون استان به توسعه و جهش تولید کمک کنیم، افزود: از سوی دیگر باید از نفوذ دستگاه های اداری در ساختار مناطق آزاد جلوگیری کنیم.

رییس خانه صمت مازندران: مناطق آزاد دارای مزیت های مختلفی است و مازندران تاکنون از آن محروم بوده است و باید برای رهایی از بیماری اقتصادی و تامین مدل مالی مناسب برای مدل خاص منطقه آزاد در استان برنامه ریزی شود

وی افزود: مناطق آزاد دارای مزیت های مختلفی است و مازندران تاکنون از آن محروم بوده است و باید برای رهایی از بیماری اقتصادی و تامین مدل مالی مناسب برای مدل خاص منطقه آزاد در استان برنامه ریزی شود.
حجت الاسلام مجیدرضا فولادی مدیر اجرایی منطقه آزاد مازندران نیز گفت: ما در منطقه آزاد مازندران به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم و می‌خواهیم مردم در منافع منطقه آزاد سهیم باشند.
مدیر اجرایی منطقه آزاد مازندران ادامه داد: ما در منطقه آزاد به دنبال تولید و اشتغال هزاران جوان جویای کار و به دنبال اتصال کریدور شمال به جنوب با راه اندازی دهکده لجستیک هستیم.
وی ادامه داد: در منطقه آزاد به دنبال ایجاد صندوق فرابورس برای منفعت عام مردم استان و دنبال رشد اقتصادی با محوریت ۱۰۰ درصدی صادرات هستیم.
وی تامین مدل مالی مناسب برای مدل خاص منطقه آزاد در استان را امری مهم بیان کرد.
به گزارش بازار، منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی مازندران؛ با رویکرد ترانزیت، صنایع های‌تک و گردشگری در افزایش ارتباط با حوزه کشورهای منطقه نقش مهمی دارد. بازار هدف این منطقه دراستان مازندران، بازار بزرگ کشورهای مشترک‌المنافع حوزه قفقاز و آسیای میانه است که توجه جدی به اقلام وارداتی آنها برای تولید در منطقه و صادرات به همان کشورها می‌تواند استان مازندران را به رشد اقتصادی قابل توجهی برساند. به ویژه که مازندران به مثابه قطب کشاورزی و صنعت کشور با برخورداری از سه بندر مهم امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی راهبردی و با توجه به دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در احیای کریدور شمال ـ جنوب می تواند رونق بخش تجارت به منزله دروازه صادرات کشور تبدیل شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]