دریافت شیر خشک یارانه‌ای / شرایط جدید اعلام شد
دریافت شیر خشک یارانه‌ای / شرایط جدید اعلام شد

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص شرایط دریافت شیر خشک یارانه‌ای توضیحات جدیدی را ارائه داد.

در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران، دکتر حیدر محمدی درباره فراهمی شیرخشک برای کودکان بدون شناسنامه، بیان کرد: حتی به صورت آنلاین نیز ثبت احوال شناسنامه را صادر می‌کند و مسئله صدور شناسنامه دیگر وجود ندارد، اما مشکل اصلی این است که برخی از افراد ملیتی مشخص ندارند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت ساماندهی تولید و عرضه شیرخشک در کشور و اصلاحات ارزی صورت گرفته در این حوزه، افزود: در این راستا برای کودکان کشور و با ارائه کد ملی امکان خرید شیرخشک یارانه‌ای و با قیمت قبلی از داروخانه فراهم است. اتباع نیز باید از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی شناسه یکتا دریافت کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه در هر صورت برای دریافت شیر خشک یارانه‌ای، نیاز است که مشخص باشد محصول به چه کسانی ارایه شده؛ افزود: پیش از این به شیرخشک‌ ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گرفت؛ بنابراین به دلیل اختلاف قیمت موجود، احتمال خروج شیرخشک‌ها از زنجیره و قاچاق معکوس آن و یا استفاده در مصارف دیگر نظیر شیرینی‌ فروشی‌ها و … وجود داشت. به همین دلیل طرح اصلاح ارز ترجیحی شیرخشک پیگیری شد و با اجرای این طرح مقرر شد به کودکان زیر دو سال ماهانه ۱۰ قوطی شیرخشک و با همان قیمت قبلی ارایه شود. بر همین اساس هم عرضه شیرخشک با کد ملی نوزاد و ثبت در سامانه تی‌تک در داروخانه‌ها از ۲۰ مهرماه امسال الزام‌آور شد تا طول زنجیره تامین تا مصرف قابل رصد باشد.

وی درباره اتباع توضیح داد: در این خصوص با اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی که زیر مجموعه وزارت کشور است مذاکره‌ای داشتیم و ظاهرا سامانه‌ای را ایجاد کرده‌اند که تمام اتباع، خود را در این سامانه اظهار کنند و در صورتی که وزارت کشور تایید کرد بتوانند از سهمیه شیرخشک یارانه‌ای استفاده کنند.

محمدی گفت: بنابراین باتوجه به اصلاحات ارزی صورت گرفته، غیر از کودکان زیر دو سال، سایرین می‌توانند شیرخشک را با قیمت آزاد و غیریارانه‌ای خرید کنند.

 شیرخشک؛ یک معضل چند ضلعی در کشور

 شیرخشک به یک معضل چند ضلعی در کشور تبدیل شده است. شهروندانی که کودک دارند و این کودک برای حیات به شیرخشک نیاز دارد، آواره خیابان ها شده اند تا بتوانند در یک داروخانه شیرخشک و غذا فرزند خود را بیابند. از سوی دیگر تولید‌کنندگان شیرخشک و داروخانه‌داران نیز با شیرخشک در یک چالش جدی قرار گرفته‌اند که سخن هر کدام از این سه ضلع غم انگیز است و از سوی دیگر ناراحت کننده این است که حرف در مورد زندگی، غذا و سلامت کودکان است.

علیرضا سالم عضو رسمی شورای عالی داروخانه های ایران در خصوص اینکه چرا شیرخشک در داروخانه ها نیست و اگر هست چرا اینقدر گران است و از سوی دیگر آیا بیمه سلامت ما به التفاوت را به موقع پرداخت می کند یا خیر اینگونه توضیح داد: به هیج وجه ما به التفاوت بیمه به موقع پرداخت نمی شود.بیمه های همگانی قادر به پرداخت وظیفه خود در خصوص پرداخت معوقات بیمه نیستند. وقتی به بیمه مراجعه می کنند می گویند پرداخت این ما به التفاوت وظیفه سازمان هدفمندی یارانه است و برنامه و بودجه است.

وی تاکید داشت: داروخانه داران با ماجرای فروش شیرخشک وارد یک چالش شده اند.  فروش هر شیرخشک حداقل ۱۵ دقیقه زمان از داروخانه می گیرد زیرا باید مراحل مختلف ثبت نام و هویت سنجی خریدار را طی کند.

علیرضا سالم افزود: عملا یک سرمایه گذار داروخانه ، مدیر داروخانه یا یک داروساز برای یک سود ناچیز هر قوطی شیرخشک باید یک پروسه طولانی را طی کند در حالیکه در خصوص بازپرداخت معوقات هم ضمانت اجرایی وجود ندارد.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]