تجارت ۵۰ میلیارد دلاری نفت و گاز
تجارت ۵۰ میلیارد دلاری نفت و گاز

اکوایران: ظرفیت پالایشی کشور ظرفیت پالایش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته که با وارد مدار شدن پالایشگاه آبادان ۱۸ میلیون لیتر به تولید بنزین و ۸ میلیون لیتر به تولید گازوئیل افزوده شده است.

 به گزارش اکوایران؛ وزیر نفت با اشاره به  افزایش ۱۸ میلیون لیتری تولید بنزین و ۸ میلیون لیتری تولید گازوئیل اعلام کرد: ظرفیت پالایشی کشور به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گفته جواد اوجی، تولید گاز ال پی جی از ۳.۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۶.۵ میلیون تن در سال جاری افزایش داشته که همه جای دنیا هم در اروپا و هم آسیا برای آن تقاضا وجود دارد.

وی با اعلام اینکه ۳۲ میلیون مترمکعب گازهای مشعل در سال آینده جمع‌آوری خواهد شد، ادامه داد: جمع‌آوری گازهای مشعل از ۰.۴ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۹ به ۱۱.۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۲ رسیده است که طبق برنامه‌ریزی‌های در سال ۱۴۰۴ به ۶۴ میلیون مترمکعب می‌رسد.

اوجی از افزایش تولید محصولات پتروشیمی از ۶۵ به ۷۵ میلیون تن طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ خبر داد و اعلام کرد: افزایش وزنی صادرات محصولات پتروشیمی نیز از ۲۹ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۲۴.۴ در سال ۱۴۰۲ رسیده که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

روند صادرات نفت و گاز

وی با بیان اینکه حجم و ارزش تجارت نفت، پتروشیمی و گاز در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اظهار کرد: ۱۲ میلیارد دلار مربوط به بخش پتروشیمی بوده و حدود ۵ میلیارد دلار سهم ال پی جی است.

وزیر نفت تصریح کرد: همچنین ۳۵ میلیارد دلار صادرات نفت انجام شده و تجارت در بخش پالایشی هم ۸ میلیارد دلار بوده که حدود ۵۰ میلیارد دلار تجارت نفت و گاز در سال جاری است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]