تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی با فشار یک دکمه!
تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی با فشار یک دکمه!

تیمی از دانشمندان MIT دستگاه نمک زدایی ساخته اند که آب شور دریا را با فشار دادن یک دکمه به آب آشامیدنی تمیز تبدیل می کند.

به گزارش خبرآنلاین، این دستگاه می تواند برای افرادی که در مناطق ساحلی زندگی می کنند و با خشکسالی های ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه هستند مفید باشد.
به نقل از روزیاتو، دستگاه جدید نمک زدایی (اصطلاحی که برای توصیف ماشینی استفاده می شود که می تواند نمک را از آب دریا حذف کند) تقریباً به اندازه یک چمدان است. وزن آن کمتر از ۱۰ کیلوگرم است و انرژی کمتری نسبت به شارژر تلفن همراه مصرف می کند. با فشار یک دکمه، می توان به طور خودکار آب آشامیدنی تولید کرد که از استانداردهای کیفیت آب سازمان جهانی بهداشت فراتر می رود.
جونگیو یون، دانشمند تحقیقاتی در آزمایشگاه تحقیقاتی الکترونیک در MIT معتقد است که حتی یک کودک هم می تواند این دستگاه نمک زدایی را حمل کند و از آن استفاده کند. سهولت استفاده، یکی از انگیزه های اصلی ساخت این دستگاه است.

این دستگاه مانند دستگاه های نمک زدایی سنتی، به هیچ فیلتری متکی نیست. در عوض، آب را با جریان های الکتریکی زیر و رو می کند تا مواد معدنی مانند ذرات نمک را از آب حذف کند. به دلیل قابل حمل بودن و عدم وجود فیلترهایی که نیاز به تعویض دارند، کاربردهای گسترده ای خواهد داشت.
دستگاه تیم MIT بر فرآیندی به نام پلاریزاسیون غلظت یون (ICP) متکی است که از میدان الکتریکی ارسال شده از طریق غشاهای بالا و زیر جریان آب استفاده می‌کند. این میدان، ذرات باردار و آلاینده ها را به مسیر جداگانه ای از آب که دور ریخته می شود هدایت می کند.
اکنون محققان می‌خواهند دستگاه خود را به منظور بهبود میزان تولید و قابلیت های استفاده آن به تولید گسترده برسانند. هر چه دستگاه بتواند در یک زمان آب بیشتری تولید کند، افراد بیشتری می توانند به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته باشند.
از نظر فنی، با این دستگاه، امکان آن را داریم که طیف گسترده ای از آلاینده ها مانند سرب و باکتری ها را حذف کنیم. این گروه می خواهند در آینده، سیستم خود را برای حذف آلاینده های صنعتی مهندسی کنند.
۵۸۵۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]