بزرگراه شریان توسعه اقتصادی پهناورترین استان کشور|  احداث ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه طی ۳ سال گذشته
بزرگراه شریان توسعه اقتصادی پهناورترین استان کشور|  احداث ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه طی ۳ سال گذشته

زاهدان- ساخت بزرگراه ها به عنوان شریان های اصلی اقتصادی و توسعه هر منطقه به ویژه در استان سیستان و بلوچستان می تواند رونق و آبادانی این خطه را به دنبال داشته باشد.

بازار؛ گروه استان ها: ساخت بزرگراه ها به عنوان شریان های اصلی اقتصادی و توسعه هر منطقه به ویژه در استان سیستان و بلوچستان می تواند رونق و آبادانی آن را به همراه داشته باشد.
استان سیستان و بلوچستان با موقعیت استراتژیک خود در جنوب شرق ایران و همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان، از مزیت ترانزیتی قابل توجهی برخوردار است؛ توسعه شبکه بزرگراهی در این استان، نقشی کلیدی در تسهیل حمل و نقل، افزایش سفر، توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه مردم ایفا می‌کند.
وجود بزرگراه‌ها، سفر به استان را برای گردشگران داخلی و خارجی آسان‌تر و جذاب‌تر می‌کند و این امر می‌تواند به رونق صنعت گردشگری، ایجاد شغل و افزایش درآمد مردم محلی کمک کند.
از دیگر مزیت‌های ساخت بزرگراه‌ها در این استان می‌توان به کاهش تصادفات و جلوگیری از هدر رفتن زمان و سوخت، صرفه جویی در هزینه‌ها و کمک به افزایش راندمان اقتصادی اشاره کرد.
دولت در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای روی توسعه زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان داشته و در این راستا بودجه‌های قابل توجهی به این استان اختصاص داده که البته یکی از این حوزه‌های زیرساختی توسعه راه‌ها و شبکه بزرگراهی بوده است.
با وجود مشکلات مالی و وضعیت بد آب و هوایی، اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی برای توسعه شبکه بزرگراهی استان انجام داده که یکی از مهمترین این تلاش‌ها شامل جذب اعتبارات ملی بوده است به نحوی که با پیگیری‌های انجام شده، اعتبارات قابل توجهی از ردیف‌های ملی برای ساخت بزرگراه‌ها در استان اختصاص یافته است.

بهره‌برداری از ۲۸۰ کیلومتر ‌پروژه بزرگراهی
در سه سال اخیر بیش از ۲۸۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در استان به بهره‌برداری رسیده است که به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سفر کمک شایانی کرده و نیز عملیات اجرایی چندین پروژه بزرگراهی جدید در استان آغاز شده که در آینده به توسعه شبکه بزرگراهی و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل در استان کمک خواهد کرد.
آنچه در سال‌های اخیر از سوی مدیران حوزه راه در سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفته تداوم نهضت راه‌سازی، چانه زنی برای گرفتن اعتبارات عمرانی بیشتر و ایجاد تحول در اعتبارات اندک و قطره چکانی است که نتیجه مثبت آن در توسعه شبکه بزرگراهی استان قابل مشاهده است.

راه‌های این خطه در تراز میزان ترانزیت هدف‌گذاری شده نیست
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان، اظهار داشت: هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب‌های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه‌های این خطه به ویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

راه‌های این خطه در تراز میزان ترانزیت هدف‌گذاری شده نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است

عطاءاله اکبری گفت: رویکرد این اداره کل در سه سال اخیر در تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی استان تغییر یافته است به طوری که با تلاش مستمر و مجدانه در پیگیری روزانه تامین اعتبار در سطح سازمان برنامه و بودجه کشور اقدامات گسترده ای در این خصوص در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این راستا عملیات اجرایی احداث بزرگراه از مرکز استان به تمام استان‌ها و شهرهای مجاور آغاز شد که نتایج ارزشمند آن در حال حاضر در زیر عبور بردن بیش از ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی قابل مشاهده است.

تکمیل پروژه‌های بزرگراهی نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار
وی با یادآوری عقب ماندگی سیستان و بلوچستان در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، افزود: تکمیل پروژه‌های بزرگراهی در شمال این استان نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است که تامین این اعتبارات به عنوان کاری دشوار نیازمند همکاری و مشارکت دولت و مجلس در سطح کلان ملی است.

هر سال می‌توانیم در صورت تامین اعتبار حداقل ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه به استان اضافه کنیم

مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان راه را یکی از مهمترین شاخصه های پیشرفت در یک منطقه قلمداد و تصریح کرد: برنامه این اداره‌کل توسعه بزرگراهی تمامی راه‌های شریانی شمال استان است و هر سال می‌توانیم در صورت تامین اعتبار حداقل بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان اضافه کنیم.
اکبری گفت: توسعه شبکه بزرگراهی این استان نیازمند حمایت تمامی دستگاه‌های اجرایی است تا با هم افزایی شاهد رفع هرچه سریعتر عقب ماندهای این بخش باشیم.
وی ادامه داد: یکی از نخستین و مهمترین اقدامات برای محرومیت‌زدایی، توسعه و گسترش خدمات عمومی در استان، اقدامات عمرانی به ویژه در حوزه‌های راه‌سازی و جاده‌سازی است که این مهم در این استان نیز همواره جزء اولویت‌های برنامه‌های توسعه‌ای قرار داشته است.

بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جاده‌ای و ارتباط تجاری- ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه با بهره‌برداری بزرگراه‌های متعدد در استان ضمن کاهش هزینه و زمان سفرهای بین شهری، مصرف سوخت و تلفات انسانی، شاهد شکوفایی در وضعیت کریدورهای ترانزیتی جنوب شرق کشور خواهیم بود، اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان طی چهار سال اخیر پروژه‌های مهمی را در این حوزه آغاز و به سرانجام رسانده است.
اکبری تاکید کرد: مدیریت جهادی طی سال‌های اخیر به ویژه در دولت سیزدهم ثابت کرده است که حمایت از توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان به صورت همه جانبه در حال انجام است حمایتی که اگر نبود امروز شاهد شکوفایی بزرگراه‌های این استان نبودیم؛ بزرگراه‌هایی که هر کدام از آنها نقش مهمی در مسیر اقتصادی جنوب شرق کشور و بهبود مناسبات تجاری با کشورهای همسایه دارند.

زیر عبور بردن بیش از ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی
منصور بیجار، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: رویکرد مجموعه راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان طی سه سال اخیر در تکمیل و توسعه شبکه بزرگراهی استان تغییر یافته است به طوری که با تلاش مستمر و مجدانه در پیگیری روزانه تامین اعتبار در سطح سازمان برنامه و بودجه کشور اقدامات گسترده‌ای در این خصوص در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در این راستا عملیات اجرایی احداث بزرگراه از مرکز استان به تمام استان‌ها و شهرهای مجاور آغاز شد که نتایج ارزشمند آن در حال حاضر در زیر عبور بردن بیش از ۲۸۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی قابل مشاهده است.
بیجار خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متعدد این استان با تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های مهم جاده‌ای، دستیابی به توسعه محقق می‌شود چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل و نقل است و این استان نیز از مزیت نسبی حمل و نقل و ترانزیت بین‌الملل برخوردار است.

در آستانه نوروز ۷۵ کیلومتر بزرگراه با اعتبار دو هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت

معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با تلاش مجموعه راه و شهرسازی در آستانه نوروز ۱۴۰۳ حدود ۷۵ کیلومتر بزرگراه با اعتبار هزینه شده دو هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

سرعت گرفتن روند احداث بزرگراه‌ها
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: روند توسعه شبکه بزرگراهی استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک مولفه کلیدی در آبادانی منطقه، در دولت سیزدهم بسیار سرعت گرفته است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه مرز میرجاوه به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه‌های مرزی بین ایران و پاکستان موقعیت طلایی را برای تجارت و مبادلات مرزی دو کشور فراهم کرده، از سال ۱۴۰۱ عملیات ساخت بزرگراه در مسیر زاهدان- میرجاوه آغاز شد به نحوی که سال ۱۴۰۱ حدود هفت کیلومتر و در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ در آستانه نوروز نیز ۱۱ کیلومتر آن با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان زیر بار ترافیک رفت.

تاکنون ۱۸ کیلومتر بزرگراه از مسیر ترانزیتی زاهدان میرجاوه زیر بار ترافیک رفته و ۲۰ کیلومتر دیگر امسال آغاز می‌شود

کرمی افزود: عملیات ساخت ۲۰ کیلومتر دیگر بزرگراه در این محور مهم ترانزیتی استان نیز امسال آغاز می‌شود تا علاوه بر کمک به توسعه مرز میرجاوه به عنوان دالان ترانزیتی محور شرق و کریدور شرق به غرب، راه دسترسی سریع به مناطق مختلف کشور پاکستان به ویژه بندر کراچی فراهم کند.

۸۰ کیلومتر از بزرگراه مسیر مهم زاهدان- زابل زیر ترافیک رفت
منصور بیجار، معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز از زیر بار ترافیک رفتن ۲۷ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان- زابل با ارزش روز هشت هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال و نیز با هدف تسهیل در تردد ایمن همزمان با تعطیلات نوروزی خبر داد.
وی تصریح کرد: بزرگراه زابل- زاهدان از مهمترین طرح‌های راهسازی استان است که با وجود مشکلات عدیده به همت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان و پشتیبانی دولت در سه سال اخیر بیش از ۸۰ کیلومتر بزرگراه به همراه پل‌های «نهراب و شیله» در این مسیر تکمیل و به منظور رفاه حال شهروندان زیر بار ترافیک رفت.

امید داریم با روند موجود سال آینده جشن تکمیل شبکه بزرگراهی محور مهم مواصلاتی و بین‌المللی زاهدان- زابل را برگزار کنیم

بیجار با اعلام این مطلب که باید ۲۳ کیلومتر باقیمانده بزرگراه زابل- زاهدان نیز در سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد، گفت: امید داریم با تلاش صورت گرفته و با همین شتابی که در این سه سال اخیر حرکت شده، سال آینده جشن تکمیل شبکه بزرگراهی این محور مهم مواصلاتی و بین‌المللی استان را با حضور مردم استان برگزار کنیم.

توسعه شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان کلید توسعه محور شرق
وی خاطرنشان کرد: توسعه شبکه بزرگراهی سیستان و بلوچستان کلید توسعه محور شرق است به طوری که با تکمیل طرح‌های این حوزه می‌توان در جهت تقویت زیربنای اقتصاد منطقه و یکی از اصلی‌ترین و استراتژیک‌ترین محورهای کریدور شمال- جنوب کشور گام برداشت.
معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: شبکه بزرگراهی آماده شده به طول حدود ۷۵ کیلومتر به همراه پل بزرگ «شیله» به ارزش حدود ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در سفر پیش روی دولت به استان افتتاح خواهد شد اما با تصمیم استاندار و با هدف تسهیل سفر و کاهش تلفات جاده‌ای در ایام نوروز ۱۴۰۴, مقرر شد تا تاریخ افتتاح رسمی این محورها بازگشایی شود.
عطاءاله اکبری مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به تلاش گسترده پیمانکاران طرف قرارداد با این اداره کل، بیان کرد: پیمانکاران حوزه راه این اداره کل با وجود طلب بیش از یک هزار میلیارد تومانی صحنه تلاش و همت را ترک نکردند و برای بالابردن ایمنی محورها و کاهش تلفات جاده‌ای و نیز تحقق توسعه استان در کنار تعهد این اداره‌کل ماندند که جای قدردانی دارد.
در مجموع با توجه به موقعیت جغرافیایی و وجود ظرفیت ها و توانمندی‌های متعدد این استان با تکمیل و راه اندازی پروژه های مهم جاده ای دستیابی به توسعه محقق می شود چرا که حیات اقتصادی منطقه وابسته به شبکه حمل و نقل است، و این استان نیز از مزیت نسبی حمل و نقل و ترانزیت بین الملل برخوردار است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]