مراقب باشید سرتان کلاه نرود! / توصیه های جدی برای خریداران سکه
مراقب باشید سرتان کلاه نرود! / توصیه های جدی برای خریداران سکه

کاووسی گفت: سرمایه گذاری در حوزه سکه از دیرباز خطرات خود را داشته است. چناچه شاهد بودیم که سکه هایی را می خریدند و تقلبی از آب در می آمد. اما با اینهمه هنوز هم سرمایه گذاری در حوزه سکه از مطمئن ترین روش ها برای حفظ سرمایه است.

سرمایه گذاری در حوزه خرید سکه یکی از روش‌های متداول برای ایجاد و نگهداری ارزش سرمایه است. بررسی بازار سکه‌ شامل تحلیل قیمت‌ ها، تاریخچه قیمتی، روند بازار و عوامل دیگر در سرمایه گذاری سکه تأثیرگذار است. همانند هر سرمایه گذاری دیگر، سرمایه گذاری در سکه نیز ریسک‌ هایی را در بر دارد.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی به بررسی عوامل موثر بر سرمایه گذاری در حوزه سکه پرداخته است که در ادامه این مطلب می خوانیم.

ریسک های رایج در خرید سکه

یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: سرمایه گذاری در حوزه سکه از دیرباز خطرات خود را داشته است. چناچه شاهد بودیم که سکه هایی را می خریدند و تقلبی از آب در می آمد. حتی در برخی از سکه های تقلبی مارک یک صرافی معتبر زده می شد. حتی ممکن بود آن صرافی معتبر یا سکه فروش معتبر نیز، مرتکب تخلف شود و یا ممکن بود یک نفر آن مارک معتبر را در سکه های تقلبی استفاده کند.

وی افزود: حتی امکان دارد برخی از سودجویان، آدرس، تلفن یا برند صرافی معتبری را در سکه های تقلبی به کار ببرند تا اگر به مشکلی برخوردند آن صرافی را دچار مشکل کنند. البته بیشتر صراف ها یک شگرد خاصی برای خودشان دارند، یک علامت خیلی نامرئی برای خودشان دارند تا کالای مربوط به خودشان قابل شناسایی باشد. یا اگر سکه در جای دیگری باز شده باشد، می گویند فیلم مربوط به آن را بدهید تا معلوم شود این سکه مربوط به این صرافی بوده است یا خیر.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: حتی در برخی از موارد ممکن است فروشنده ای سکه سالم را بیرون آورده باشد و سکه مشکل دار خود را جایگزین کرده باشد و بخواهد آن را به عنوان سکه مشکل دار به سکه فروشی یا صرافی برگرداند. بنابراین از این قبیل مشکل ها در مورد سکه وجود دارد اما همواره توصیه می شود برای خرید به مراکز معتبر مراجعه شود.

نیاز به ایجاد یک مرکز معتبر از سمت بانک مرکزی وجود دارد

کاووسی در ادامه گفت: اگر بانک مرکزی خود یک مرکزی را ایجاد می کرد و این سکه ها به تایید بانک مرکزی می رسید و بعد در اختیار مردم قرار می گرفت، این اقدام می توانست به نفع مردم تمام شود.

وی افزود: در طی سالیان گذشته مشاهده کردیم که سکه های ربع یا سکه های نیم بیرون از بانک ضرب شده اند و به این ها، سکه های غیربانکی گفته می شد. این سکه ها اغلب در اصفهان و در جاهایی که کارهای طلا و نقره می کنند، ضرب می شود. بسیاری از سکه های پارسیان نیز در این مناطق ضرب می شود و مشخص هم نیست بر چه اساسی این کار را انجام می دهند چون ضرب سکه تخصص خاص خود را می طلبد و باید روند کار را بشناسید و ویژگی های خاص آن را تشخیص دهید.

کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر با وضعی که پیش آمده است، اگر قرار باشد بانک مرکزی سکه های بدون تاریخ به بازار تزریق کند، یک بازار دلالی سنگینی برای سکه های پایین تر از سال ۸۶ و بعد از آن ایجاد می شود و منجر به زیان مردم می شود. البته ممکن است، حاکمیت نقش داشته باشد در ایجاد شبه و این اتفاق ۲ هدف می تواند داشته باشد، اول اینکه مردم سکه های حفظ شده را بیرون بیاورند و بفروشند و ثانیا این سکه ها با قیمت پایین تری بفروش برسد و این طور القا شود که سود در این سرمایه گذاری نیست.

توصیه به مردم در مورد خرید سکه

کاووسی در پایان به خبرنگار گسترش نیوپز گفت: سرمایه گذاری در حوزه سکه اگر از جایگاه مطمئنی خریداری شود، مطمئن ترین روش است به نسبت تخلفاتی که در طلای آب شده یا طلای بی اجرت وجود دارد. همچنین ریسکی که همواره در سرمایه گذاری دلار وجود دارد مثل خرید دلارهای تقلبی یا تاریخ گذشته یا دلارهای زیر ۲۰۰۰ که در کشورهای دیگر مبادله نمی شود، این قبیل موارد در حوزه سکه دیده نمی شود. در مجموع می توان گفت مردم ما بسیار تحت فشار هستند تا ارزش سرمایه و پول خود را حفظ کنند، در کشورهای دیگر عملا این اتفاق صورت نمی گیرد و ما به خاطر کاهش ارزش پول ملی خود دست به این سرمایه گذاری ها می زنیم تا سرمایه ی اندک خود را برای بهره بردن در سال های آتی حفظ نماییم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]