چشم‌انداز صنعت خودرو و ساخت قطعات در سال ۱۴۰۳/ خودرویی‌ها تا کی درجا می‌زنند؟!
چشم‌انداز صنعت خودرو و ساخت قطعات در سال ۱۴۰۳/ خودرویی‌ها تا کی درجا می‌زنند؟!

اکوایران: شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران در سال گذشته ۵٫۱ درصد رشد تراز داشته است. درحال حاضر با توجه به بحران انباشت زیان خودروسازان، پایان درجا زدن شاخص این صنعت برای فعالان بازار سهام جای سوال دارد.

به گزارش اکوایران، صنعت خودرو و ساخت قطعات یکی از ۵۲ صنعت فعال بورس تهران است و در بین صنایع اصلی و بزرگ بازار سهام دسته بندی می‌شود. شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات بازار سهام در سال ۱۴۰۲ بازدهی ضعیفی داشت و در میان شاخص صنایع بورسی با افزایش ۵٫۱ درصدی به ثبت رساند. شاخص این صنعت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۵ درصد رشد کرده بود. صنعت خودرو و ساخت قطعات در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی داشت در حالی که در این مدت ۲۳ هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان از مالکیت حقیقی کل بازار کاسته شده است. این صنعت ۲۷٫۵ درصد از خروج پول ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده است.

صنعت سردمدار بازار سهام اسیر شد!

صنعت خودرو و ساخت قطعات بورس تهران یکی از سنگین‌ترین صنایع بازار سهام به شمار می‌رود. شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات در سال ۱۴۰۱ عملکرد متعادلی داشت و در حالی که شاخص کل بورس تهران بازدهی ۴۱ درصدی داشت؛ ۴۵ درصد رشد تراز داشت. سال ۱۴۰۲ برای شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات با نتایج خوبی همراه نبود. شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات در سال ۱۴۰۲ تنها ۵٫۱ درصد رشد تراز داشت؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران ۱۲ درصد افزایش تراز داشت.

چشم‌انداز صنعت سیمان در سال ۱۴۰۳/ آسیب سیمانی‌ها از محدودیت‌های برق و گاز!

صنعت خودرو و ساخت قطعات را قدیمی‌های بازار سهام به عنوان صنعت سردمدار شاخص کل می‌شناسند. روند نوسانات شاخص این صنعت در کنار نوسانات نسبت شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات به شاخص کل به خوبی همبستگی شاخص کل به تغییرات قیمت سهم‌های خودرویی را نشان می‌دهد. حال با تشدید انباشت زیان خودروسازان شاخص این صنعت حامی حقیقی مناسبی ندارد و با درجا زدن، شاخص کل را نیز اسیر خود کرده است.

به عنوان مثال ایران خودرو و سایپا تا انتهای آذر ماه امسال از مرز زیان انباشته ۱۵۰ همتی عبور کردند و ترازنامه این دو شرکت در حال حاضر ۱۰۴ هزار و ۴۳ میلیارد تومان زیان انباشته برای ایران خودرو و ۴۸ هزار و ۲۴۴ میلیارد تومان زیان انباشته برای سایپا در خود جای داده است. بحران اصلی فرآیند تولید خودرو کشور تداوم روند حاشیه سود منفی در جریان عملیاتی ساخت خودرو است. این درحالی است که عرضه خودرو در بورس کالا توانسته بود این حاشیه سود را مثبت کند اما این روند متوقف شد.

چشم‌انداز صنعت محصولات غذایی در سال ۱۴۰۳/ عقب ماندگی ۸۴ درصدی غذایی‌ها در سال گذشته!

نسبت ارزش معاملات صنعت خودرو و ساخت قطعات به کل بازار نیز نشان می‌دهد که این صنعت در روند صعودی ابتدای سال عملکرد قابل توجهی نسبت به روند بازار داشته است ولی در ابتدای تابستان با اصلاح شاخص کل وارد فاز رکودی شده و تا انتهای سال، ماه به ماه تأثیر کم‌رنگ‌تری بر معاملات بازار سهام داشته است.

چشم‌انداز صنعت فرآورده‌های نفتی در سال ۱۴۰۳/ بازدهی ۱۵ درصدی پالایشی‌ها در اسفندماه!

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]