ادعای رسانه آمریکایی در مورد مذاکرات صلح غزه با حضور سه کشور
ادعای رسانه آمریکایی در مورد مذاکرات صلح غزه با حضور سه کشور

وال استریت ژورنال مدعی شد که کشورهای آمریکا، قطر و مصر به عنوان میانجی جنگ غزه سعی در فشار آوردن به حماس و رژیم اسرائیل برای پایان جنگ و آزادی همه گروگان‌ها دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این روزنامه آمریکایی در گزارش خود آورده است: گفته می‌شود کشورهای آمریکا، مصر و قطر در اقدامی مشترک قصد دارند اسرائیل و حماس را برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک و پایان جنگ تحت فشار قرار دهند که نقطه شروع آن آزادی اسرای اسرائیلی نزد حماس است.
بر اساس این گزارش، قرار است مذاکراتی برای خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه انجام شود ولی تا کنون هیچ یک از طرفین با شرایط پیشنهادی موافقت نکرده است.
طاهر النونو، مشاور رسانه ای حماس، گفته است که هیچ پیشرفت واقعی وجود ندارد چون اسرائیلی‌ها پیشنهادهای ممکن را برای صلح را نمی‌پذیرند. ولی افراد نزدیک به این مذاکرات می‌گویند که اسرائیل و حماس به مذاکره تمایل نشان داده‌اند.
این گزارش می افزاید: مذاکرات جدید با حمایت واشنگتن، قاهره و دوحه با یک رویکرد نوین با هدف آزادسازی گروگان‌ها و یک توافق جامع است که می‌تواند به پایان دادن به خصومت‌ها منجر شود.
ماه نوامبر سال گذشته، درگیری‌ها یک هفته به منظور مبادله ۱۰۰ اسیر اسرائیلی و ۳۰۰ اسیر فلسطینی متوقف شده بود. البته مقامات مصری می‌گویند که طرف اسرائیلی در حال حاضر تمایلی برای آتش‌بس دائمی ندارد.
از طرف دیگر حماس به دنبال کسب حداکثر امتیاز در رابطه با تبادل اسرا و آتش بس دائمی است چون اسرائیلی‌ها آزادی اسرای خود را در اولویت قرار می‌دهند.
آمریکا، مصر و قطر شروع یک مذاکره دیگر با هدف آزادی گروگان‌ها کلید توقف طولانی مدت جنگ می‌دانند. مقامات مصری می‌گویند هرچند مقامات اسرائیلی موضع سازش ناپذیری دارند، ولی در کابینه دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اختلافاتی وجود دارد و برخی خواستار اولویت بندی به آزادی گروگان‌ها هستند.
گادی آیزنکوت، ژنرال سابق که اکنون یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل است، در مصاحبه‌ای نادر با تلویزیون اسرائیل گفت: با شجاعت باید بگوییم که امکان بازگرداندن گروگان‌ها در آینده نزدیک بدون توافق وجود ندارد.
دیگر رهبران ارشد اسرائیل با این نظر مخالف هستند و می‌گویند که تنها ادامه فشار نظامی بر حماس این گروه را مجبور به بازگرداندن اسرا می‌کند.
مقامات مصری گفتند که مذاکره کنندگان اسرائیلی روز سه شنبه در قاهره پیشنهاد متقابل دیگری در مورد گروگان ها ارائه کردند که شامل راهی برای پایان دادن به جنگ نبود. آنها گفتند که عباس کامل مذاکره کننده ارشد و رئیس اطلاعات مصر، تیم اسرائیل را متهم به جدی نبودن در مذاکرات کرد.
در همین حال، حماس به مقامات مصری و قطری گفته است که توافق قبلی و کوتاه‌مدت گروگان‌ها رضایت‌بخش نبود و کمک‌های کمتر از آنچه وعده داده شده بود به غزه رسید و بسیاری از زندانیان آزاد شده آن بعدها دوباره دستگیر شدند.
یک مقام قطری گفت: کشورش به عنوان میانجیگر اصلی مذاکرات صلح با هر دو طرف ارتباط مستمری دارد و سعی دارد با هدف آزادی گروگان‌ها و تضمین امنیت غیرنظامیان، صلح را در منطقه برقرار کند.
قطر و دیگر کشورهای میانجی صلح، طرحی ۹۰ روزه را پیشنهاد کرده‌اند که طی چند مرحله اول آن حماس و اسرائیل همه گروگان‌ها را آزاد و اسرائیلی‌ها نیروهای خود را از نوار غزه خارج می‌کنند.
مصری‌ها همچنین از طرحی برای تشکیل صندوق بین المللی برای بازسازی غزه و تضمین امنیتی برای رهبران سیاسی حماس خبر دادند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]