معرفی نرم‌افزار نت‌فاب اتودسک
معرفی نرم‌افزار نت‌فاب اتودسک
از آنجا که تکنولوژیهای جدید تولید افزایشی صنعتی میتواند قطعاتی با ویژگیهای خاص مانند ساختارهای مشبک داخلی و هندسه‌های پیچیده‌ تولید کند که با هیچ روش دیگری نمیتوان آنها را ساخت، به صنایع اجازه داده تا در اصول محدودکننده طراحی قطعات تجدید نظر نمایند.
فهرست خبر اقتصادی معرفی نرم‌افزار نت‌فاب اتودسک

با این حال، بسیاری از طراحی قطعاتی که امروزه بوسیله پرینترهای سه بعدی تولید میشوند، عمیقا برای این فرآیند بهینه‌سازی نشده اند، بلکه همچنان همان ساختارهای سنتی قالب‌گیری، ریخته‌گری، آهنگری یا ماشینکاری CNC را در طراحی خود به ارث برده‌اند. چاپ سه بعدی این فایلهای دیجیتال خوب است، اما اگر ویژگیهای الزامی منحصربفرد را به آنها اضافه نکنید، نمیتوانید بهره مناسبی از قطعۀ چاپی خود ببرید یا آنرا به بهترین شکل ممکن تولید کنید. اینجاست که برنامه نت‌فاب به شما امکان میدهد فایلهای دیجیتال موجود را بردارید و از طریق ابزارهای قدرتمندی مانند بهینه ساز خودکار یا سایر ابزارهای سفارشی بسیار پیشرفته، مدل سه بعدی آن قطعات را برای فرآیندهای تولید افزایشی بهینه کنید.

بی‌‌تردید، مزیت ویژۀ نت‌فاب نسبت به دیگر نرم‌افزارهای آنالیز و تعمیر در آنست که قادرید مدل سه بعدی خود را با اعمال ویژگیهای مخصوص تولید افزایشی صنعتی، از جمله بهینه‌سازی توپولوژی (شکل‌بندی)، بهبود ببخشید. برای نمونه، میتوانید قطعات را با حفظ بالاترین استحکام، توخالی کنید (کاهش وزن)؛ برخلاف روش سنتی قالب‌سازی که چنین گزینه‌ای را در اختیار شما قرار نمیدهد. میتوانید قطعاتی را با هم ادغام و یکپارچه پرینت کنید درحالیکه با ماشینکاری CNC باید بصورت جداگانه تولید و سپس در فرآیند وقت‌گیری مونتاژ شوند. میتوانید بافتی سطحی، مثلاً لوگوهای برجسته را به قطعات اضافه کنید، کاری که قبلاً باید در مرحله ای جداگانه پس از ساخت انجام میشد.

‌نت‌فاب میتواند فایل دیجیتال شما را بگیرد و نسخه‌های جدیدی از آن تولید کند که از لحاظ سختی و وزن، بسته به محدودیتهای مدل، بهینه‌سازی شده اند. هدف حفظ عملکرد ساختاری و در عین حال سبک کردن قطعه بدون نقض محدودیتهای طراحی یا چاپ است. ابزار بهینه‌سازی در نت‌فاب برای بهبود قطعات چاپ سه بعدی از دو رویکرد مختلف استفاده میکند: بهینه‌سازی شبکه و بهینه‌سازی توپولوژی (lattice optimization and topology optimization). ابزار بهینه‌سازی از Autodesk Nastran FEA پشتیبانی میکند، ابزاری تحلیلی که برای تجزیه و تحلیل تنشهای خطی و غیرخطی، دینامیک و ویژگیهای انتقال حرارت و ویژگیهای مکانیکی استفاده میشود.

برای تجزیه و تحلیل عملکرد کلی و بعبارت دیگر، برای آزمایش عملکرد طراحیِ بهینه شده، نت‌فاب دارای ابزار سیمولاتور داخلی Autodesk Nastran است. (Netfabb Simulation یک ابزار شبیه‌سازی مجزا و قویتر است که افزونه‌ای اختیاری بشمار میرود).

تعمیر و آماده سازی فایل چاپ در نرم‌افزار Netfabb Premium

تعمیر و آماده سازی فایل چاپ در نرم‌افزار Netfabb Premium

یکی از چیزهایی که نت‌فاب را از سایر برنامه‌های تعمیر فایل STL جدا می کند، توانایی آن در وارد کردن داده‌ها از تقریباً هر سیستم طراحی رایانه‌ای (CAD) مانند Solidworks، NX، Invertor ، همچنین تجزیه و تحلیل سریع قطعات برای تشخیص قابلیت چاپ، زمان چاپ، مصرف تخمینی متریال و هزینۀ احتمالی است.

اگر خطاهای موجود در مدل بر قابلیت پرینت تأثیر بگذارد، نت‌فاب منوی گزینه‌های تعمیر ارائه می‌دهد؛ شاید در بررسی‌های اینترنتی دیده باشید که برخی کاربران از پرداخت ماهانه ۳۰ دلار برای یک برنامۀ تعمیرکنندۀ فایل ناراضی هستند و شاید حق با آنها باشد، اما نت‌فاب چیزی فراتر از یک تعمیرکنندۀ فایل است.

یک مدل سه بعدی آماده شده برای دستگاه ۳DPrinter میتواند خطاهایی داشته باشد طوریکه اگر همان فایل به دستگاه فرز CNC ارسال شود، مشکل‌ساز نخواهند بود، اما این خطاها میتوانند مشکلاتی را برای چاپ سه بعدی رقم بزنند. فایل دیجیتال میتواند دارای سوراخهایی در مِش، حاشیه‌های غیرمتصل و خطاهایی در جهت‌دهی و سایر مسائل باشد. همچنین، ممکن است فایل شما نیاز به تعمیر داشته باشد تا با یک فناوری خاص (SLS، FDM و غیره) و بر روی چاپگرهای خاص (HP، Formlabs، Stratasys و غیره) سازگار شود.

راهنمای بهینه‌سازی مدل

الگوریتمهای هوشمند نرم‌افزار نت‌فاب، همۀ اینها را در نظر میگیرد و فایلهای دیجیتال را برای یافتن تمام خطاهای رایج تجزیه و تحلیل میکند و به شما اجازه میدهد که بصورت خودکار یا دستی مشکلات را برطرف کنید. برای صرفه‌جویی در زمان می‌توانید اسکریپتهایی ایجاد کنید تا در زمان بروز مشکلات رایج آنها را اعمال کنید، صدها قطعه را همزمان تعمیر و مش را برای چاپ دقیق‌ تنظیم نمایید.

autodesk-netfabb-premium-tutorial

زمانیکهAutodesk برنامه Netfabb قدیمی را تصاحب کرد، مشتریان سابق ویندوزی قادر بودند بصورت رایگان به آخرین نسخه بروزرسانی کنند (ورژن مک و لینوکس قدیمی توسط آتودسک پشتیبانی نمیشود). اما اکنون مشتریان جدید باید اشتراک نسخه‌های استاندارد، پرمیوم و نهایی را از طریق برنامه‌های سه ماهه، سالانه و چند ساله خریداری کنند.

github.com/3DprintFIT/netfabb-basic-download

کاربرد برنامه نتفب اتودسک

نرم افزار نت‌فاب پریمیوم در میان مهندسان هوافضا، صنایع سنگین، خودروسازی، پتروشیمی، ریخته‌گری، معماری و مراقبت‌های بهداشتی محبوب است و مجموعه‌ای از ابزارها را برای ساده‌سازی فرآیندهای ۳DPrint متریال رزین، فلز و پلیمر ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار با طیف گسترده‌ای از پرینترهای سه بعدی صنعتی برندهای مشهور جهان سازگار بوده و اساساً برنامه اریجینال آماده‌سازی و اسلایسینگ آن دستگاهها را تقویت یا جایگزین می‌کند. ویژگیهای تجزیه، تحلیل و شبیه‌سازی نت‌فاب بگونه‌ای طراحی شده است که قطعات نه تنها دقیقاً همانطور که انتظار میرود چاپ میشوند، بلکه مطابق با نیاز نیز کار می‌کنند.

کاربرد برنامه نتفب اتودسک

از ژانویۀ ۲۰۲۱، شرکت اتودسک ابزارهای نت‌فاب را به خانوادۀ Autodesk Fusion 360 اضافه کرده است. این بدان معناست که مشترکین نت‌فاب نه تنها به محصول فعلی دسترسی خواهند داشت، بلکه از مزایای Fusion 360 و تمام قابلیتهای آن در مدلسازی، ساخت، مستندسازی و موارد دیگر نیز برخوردار خواهند شد. این پلن برای مشترکین Fusion 360 with Netfabb Standard نامیده میشود. بسیاری از کاربران تجاری نت‌فاب میتوانند بدون پرداخت هزینۀ اضافی از گزینه‌های Additive Build Extension و Additive Simulation Extension که مربوط به Fusion 360 است بهره ببرند.

کاربرانی که بتازگی در کشورهای پیشرفته با Netfabb و Fusion 360 آشنا شده‌اند، میتوانند بستۀ اکانت Fusion 360 را همراه با Netfabb Premium به قیمت ۴۸۷۰ دلار خریداری کنند (ایران تحریم است و مجبورید توسط وی پی ان و کرک فعالسازی لایسنس با برنامه کار کنید). گزینۀ Fusion 360 همراه با Netfabb Ultimate است که شامل ویژگیهای اضافی مانند اسکریپت‌نویسی Lua اتوماتیک، مسیریابی ابزار پیشرفته، بهینه‌سازی شبکه‌ای و غیره میشود. همچنین، یک نسخۀ مستقل شبیه‌ساز نت‌فاب بنام Netfabb Local Simulation در دسترس است. این گزینه راهکارهایی را برای شبیه‌سازی در زمینۀ فناوریهای پرینت سه بعدی Direct Energy Deposition (DED) و Power Bed Fusion (PBF) ارائه میدهد.

در آپدیت جدید نت‌فب سال ۲۰۲۴، تمرکز شرکت اتودسک روی سه حوزه بوده است: آپدیت مشخصات پرینترهای سه بعدی جدید بازار، بهبود قابلیت استفادۀ عمومی، مسیریابی ابزار و شبیه‌سازی.

۳dprint.com

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]