انتقاد از حراج سکه توسط دولت / حباب قیمتی بزرگتر شد؟
انتقاد از حراج سکه توسط دولت / حباب قیمتی بزرگتر شد؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر توضیحاتی درباره علل گرانی سکه در بازار ارائه داد.

نادر بذرافشان در گفت‌وگویی به سؤالی درباره زمان اجرای اولین حراج سکه پاسخ داد و توضیحاتی درباره دلایل گرانی سکه در بازار ارائه کرد. وی اظهار کرد که در آن زمان، کارشناسان معتقد بودند سکه‌ها با قیمتی بالای ۹۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شوند، اما این تصور به نوعی یک حباب بود. به عبارت دیگر، عرضه سکه در بازار برای تخلیه آن حباب، پیش‌بینی نشده بود. اگر سکه‌ها با قیمت پایین‌تری به بازار عرضه شده بودند، بازار اشباع می‌شد و قیمت‌ها کاهش می‌یافت.

نادر بذرافشان توضیح داد که این حباب از سال‌های قبل وجود داشته است و اضافه کرد: محاسبات مردم درست است؛ هر سکه به ارزش یک ربع، نیم یا تمام، با قیمت ۹۲ هزار تومانی عرضه می‌شود. اما قیمت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای یک ربع‌سکه حاکی از وجود حبابی است که اقتصادی توجیه ندارد. چرا باید یک سکه که هزینه تولید آن تنها ۱۵۰ هزار تومان است، قیمتی بالغ بر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشته باشد؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: این حباب از حدود ۲ سال پیش شروع شده و هست. این‌طور نبوده که یک‌باره اتفاق افتاده باشد. دولت می‌تواند با کاهش ۲، ۳ میلیون تومانی قیمت، سکه را حراج کند. پس مشخص است که دولت و بانک مرکزی خیلی نمی‌خواهند شرایط را به سمتی ببرند که مردم با عرضه سکه، شرایط اقتصادی‌شان بهتر شود.

بذرافشان عنوان کرد: به نظر من فقط دنبال این بودند که حراج را انجام دهند و نیز دولت فروش سکه را انجام دهد و سودی برای خود بانک باشد. در صورتی که این رویکرد، عملکرد خوبی نداشت و حتی منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار شد.

وی متذکر کرد: در حال حاضر قیمت نیم‌سکه به حدود ۱۴ میلیون تومان رسیده است. چرا قیمت سکه در طول یک هفته چند میلیون تومان باید افزایش قیمت داشته باشد؟ این نشان می‌دهد که حالا یا سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایشان درست نیست و یا این‌که اصلا بانک مرکزی با یک برنامه حساب‌شده نسبت به عرضه سکه ورود کرده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان کرد: به نظر من شرایط خوبی ایجاد نشد و این باعث شد التهاب و افزایش قیمت هم در پی داشته باشد.

عوامل موثر بر قیمت سکه

قیمت سکه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. برخی از عوامل موثر بر قیمت سکه عبارتند از:

۱. عرضه و تقاضا: نسبت بین عرضه و تقاضا بر روی قیمت سکه تأثیر دارد. اگر تقاضا برای سکه بیشتر از عرضه باشد، قیمت معمولاً افزایش می‌یابد و بالعکس.

۲. وضعیت اقتصادی: وضعیت اقتصادی کشور و عواملی مانند تورم، رشد اقتصادی، نرخ بهره و سیاست‌های پولی تأثیرگذاری می‌کنند. هر چه وضعیت اقتصادی بهتر باشد، قیمت سکه ممکن است افزایش یابد.

۳. نرخ ارز: قیمت سکه به نرخ تبدیل به ارز محلی نیز وابسته است. اگر ارز محلی نسبت به ارز خارجی کاهش یابد، قیمت سکه ممکن است افزایش یابد.

۴. تغییرات سیاسی و جهانی: تغییرات سیاسی داخلی و جهانی، تنش‌های بین‌المللی و عوامل امنیتی می‌توانند بر قیمت سکه تأثیرگذار باشند.

۵. طلبه‌ها و سرمایه‌گذاران: علاقه طلبه‌ها و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در سکه نیز می‌تواند قیمت سکه را تحت تأثیر قرار دهد.

۶. تغییرات مالیاتی: تغییرات در سیاست‌های مالیاتی مانند مالیات بر سود سرمایه‌گذاری‌ها و مالیات بر خرید سکه نیز می‌تواند قیمت سکه را تحت تأثیر قرار دهد.

توجه: تحلیل و پیش‌بینی قیمت سکه معمولاً به تخصص و تجربه تحلیلگران ارتباط دارد و ممکن است به عوامل دیگری همچون عوامل روانشناختی و شایعات نیز وابسته باشد.

منبع:

خبر آنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]