نفت همچنان در مسیر صعود / بازار جهانی ثبات پیدا می کند؟
نفت همچنان در مسیر صعود / بازار جهانی ثبات پیدا می کند؟

وضعیت بازار قیمت نفت برای دومین روز متوالی همچنان صعودی ماند.

قیمت جهانی نفت، برای دومین روز متوالی، در مدار صعود ماند و طبق گفته تحلیلگران، این امکان وجود دارد که همچنان، طلای سیاه در روند صعود بماند.

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا، برای دومین روز متوالی افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت با ۳۰ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۷۷ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۶ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۲ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید.

شاخص‌های بازار جهانی روز گذشته تحت تاثیر گزارش‌ها درباره اختلال عرضه لیبی و تداوم تنش‌های منطقه‌ای ناشی از جنگ غزه که نگرانی‌ها نسبت به وضعیت عرضه را تجدید کرد، با حدود دو درصد افزایش بسته شده بودند.

تحلیلگران هایتونگ فیوچرز با اشاره به سرمایه‌گذارانی که در انتظار افزایش قیمت‌ها، به خرید معاملات آتی مبادرت می‌کنند، اظهار کردند: قیمت نفت همچنان در محدوده پایینی قرار دارد، اما سرمایه‌گذارانی که دارای موقعیت خرید هستند، در حال حاضر بر فضای بازار مسلط هستند. همچنین کاهش ذخایر آمریکا در هفته گذشته ممکن است بیشتر یک تغییر فصلی موجودی ذخایر باشد، اما به کاهش فشار نزولی بر قیمت نفت کمک می‌کند.

منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم که روز سه شنبه منتشر شد، اعلام کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به پنجم ژانویه، ۵.۲ میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برآورد کرده بودند که این ذخایر، ۷۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است.

با این حال، ذخایر بنزین آمریکا ۴.۹ میلیون بشکه و ذخایر سوخت‌های دیگر، ۶.۹ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاتر از به ترتیب، افزایش ۲.۵ میلیون بشکه و ۲.۴ میلیون بشکه ای مورد پیش‌بینی تحلیلگران بود. آمار رسمی ذخایر نفت و سوخت آمریکا بعدازظهر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، این آژانس روز سه‌شنبه اعلام کرد انتظار دارد مصرف سوخت مایع در جهان در سال ۲۰۲۴، به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با رشد ۱.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳، افزایش پیدا کند. این رشد به دلیل ضعف اقتصاد چین، افزایش کارآمدی ناوگان خودروها و پایان رشد مرتبط به دوران پساکرونا در سال ۲۰۲۳، کمتر خواهد بود.

عربستان در روز دوشنبه به شدت قیمت نفت صادرات خود برای فروش در ماه فوریه را کاهش داد. با این حال قیمت نفت امروز افزایش یافت و به ۷۷.۲۴ دلار برای نفت برنت و ۷۱.۸۴ دلار برای نفت خام آمریکا رسید.

دریپاسکا در کانال تلگرامی خود نوشته است: «نفت ارزان‌تر که انتظار می‌رود امسال ۲۰ درصد در بازارهای جهانی افت کند، کمک خوبی برای مقابله با تورم است.»

سهام‌دار و سرمایه‌دار اصلی بزرگ‌ترین شرکت نیکل جهان، موریلسک به گزارش فایننشال تایمز اشاره کرده که گزارش داده بود رشد عرضه نفت از سوی کشورهای خارج از اوپک پلاس به ویژه آمریکا و بی‌ثباتی در چشم‌انداز اقتصادی جهان مانع از افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ می‌شود.

اتحادیه اروپا به همراه آمریکا و روسیه طی ۲ سال گذشته با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کنند. تورم بالا، بانک‌های مرکزی را بر آن داشته تا با افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ تورم را مهار کنند هرچند منطقه یورو در ماه دسامبر با افزایش تورم سالانه مواجه شده است.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]