دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پ
  • شناسه خبر: 59385
  • 11 دسامبر 2023 - 22:49
  • 35 بازدید
  • ۰ دیدگاه

آذربایجان صادرات گاز به اروپا را ۲ برابر می‌کند

آذربایجان صادرات گاز به اروپا را ۲ برابر می‌کند
آذربایجان صادرات گاز به اروپا را ۲ برابر می‌کند

اکوایران: آذربایجان اعلام کرده قصد دارد صادرات گاز خود به اروپا را دو برابر کند،‌ اما نبود سرمایه‎‌گذاری‎‌های کافی برای افزایش ظرفیت تولید گاز این کشور، رسیدن به این هدف را دشوارتر کرده است.

به گزارش اکوایران، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، اعلام کرده این کشور می‌تواند هدف خود مبنی بر دو برابر کردن صادرات گاز به اروپا را محقق کند.

به نوشته بلومبرگ، رئیس‌جمهور آذربایجان در حالی این اظهار نظر را انجام داده که نسبت به تحقق این هدف خوش‌بین است، اما این کشور هنوز با چالش‌هایی نظیر به دست آوردن قراردادهای بلندمدت صادرات گاز روبه‌روست و این قراردادها برای انجام سرمایه‌گذاری در جهت افزایش ظرفیت تولید گاز آذربایجان ضروری است.

الهام علی‌اف در مراسم افتتاح خط لوله گاز ۱۷۰ کیلومتری که شهر نیس صربستان را به صوفیه – پایتخت بلغارستان – متصل می‌کند، اعلام کرد صادرات گاز آذربایجان به اروپا از ۸ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ به ۱۲ میلیارد متر مکعب در سال جاری میلادی افزایش پیدا می‌کند؛ موضوعی که نشان می‌دهد آذربایجان با اطمینان به سوی هدف خود حرکت می‌کند.

این کشور حاشیه دریای خزر، فروش گاز خود به قاره سبز را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد و طبق توافقی که با کمسیون اروپا نهایی کرد، قرار است طی پنج سال آینده صادرات گاز به این قاره را به ۲۰ میلیارد متر مکعب برساند.

از سوی دیگر، پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بیش از ۱۰ کشور اروپایی به آذربایجان رجوع کردند و خواستار گاز این کشور شدند، اما مذاکرات آن‌ها بی‌نتیجه باقی ماند.

رئیس‌جمهور آذربایجان همچنین اعلام کرده صربستان هفتمین کشور اروپایی خواهد بود که گاز این کشور را دریافت خواهد کرد. طبق توافق به عمل آمده، یکی از شرکت‌های آذربایجانی در سال آینده میلادی ۴۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به صربستان صادر خواهد کرد.

علی‎‌اف افزود: «صادرات به بلغارستان از ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال ۲۰۲۲ و ۲۷۰ میلیون متر مکعب در سال ۲۰۲۱، در سال جاری میلادی به ۱ میلیارد متر مکعب خواهد رسید».

در حال حاضر خریداران اروپایی نسبت به نهایی کردن قراردادهای بلندمدت سوخت‌های فسیلی بی‌میل هستند و همین امر چالش‌هایی را برای آذربایجان در مسیر دستیابی به صادرات دو برابری گاز به اروپا ایجاد کرده است. وجود گزینه‌های جایگزین مانند خرید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌‌جی) از قطر و آمریکا نیز می‌تواند رقابت آذربایجان برای موفقیت در بازار اروپا را دشوارتر کند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
کارت سوخت جایگاه‌داران جمع‌آوری نمی‌شود / سهمیه‌ها تغییر می‌کند؟ 13 آوریل 2024

کارت سوخت جایگاه‌داران جمع‌آوری نمی‌شود / سهمیه‌ها تغییر می‌کند؟

اکوایران: به گفته مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کارت‌های جایگاه‌داران کلا جمع‌آوری نمی‌شود.

بازار نفت تحت‌الشعاع چگونگی پاسخ ایران / طلا همچنان تخت گاز می‌رود 12 آوریل 2024

بازار نفت تحت‌الشعاع چگونگی پاسخ ایران / طلا همچنان تخت گاز می‌رود

اکوایران: تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه باعث شده قیمت نفت خام در سطوح بالا قرار داشته باشد و طلا نیز به رکوردشکنی خود ادامه دهد.

تأمین مالی ارزی طرح‌های وزارت نفت با همکاری بانک مرکزی 10 آوریل 2024

تأمین مالی ارزی طرح‌های وزارت نفت با همکاری بانک مرکزی

وزیر نفت اعلام کرد که با توجه به منابع ارزی مناسب، تأمین مالی ارزی طرح‌های وزارت نفت با همکاری بانک مرکزی در دستور کار قرار می‌گیرد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم بانک اقتصاد منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.