لنت پراید چی بگیریم؟
لنت پراید چی بگیریم؟

استفاده از یک لنت ترمز باکیفیت برای رانندگی ایمن و همچنین سلامت خودرو ضروری است. برندهای مختلف داخلی و خارجی اقدام به تولید لنت مناسب برای پراید کرده‌اند که با توجه به بودجه و آگاهی از معیارهای لنت ترمز خوب می‌توانید خریدی مناسب داشته و اطمینان و راحتی را برای خود به ارمغان بیاورید.

به گزارش اقتصادآنلاین، لنت ترمز یکی از اجزای حیاتی هر خودرو است که فرسودگی یا بی‌کیفیت بودن آن علاوه بر خسارت به دیگر اجزای خودرو مانند دیسک ترمز و ایجاد هزینه اضافی، می‌تواند با اخلال در فرآیند ترمزگیری باعث حادثه شود. آگاهی از زمان تعویض لنت ترمز و همچنین خصوصیات لنت مناسب برای پراید نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی رانندگی شما دارد. در این مطلب ابتدا با ساختار و انواع لنت ترمز پراید آشنا می‌شویم، سپس ویژگی‌های لنت مناسب برای پراید را بررسی می‌کنیم و در انتها بهترین برند لنت پراید را معرفی خواهیم کرد.
ساختار و وظیفه لنت ترمز
لنت ترمز یکی از مهم‌ترین عناصر سیستم ترمز خودرو است. زمانی که راننده پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می‌دهد، لنت‌ ترمز بر روی دیسک ترمز که همراه با چرخ‌ها در حال چرخش است فشرده می‌شود و با استفاده از نیروی اصطحکاک انرژی جنبشی چرخ‌ها را گرفته و آن را به صورت انرژی گرمایی دفع می‌کند و به این ترتیب باعث توقف خودرو می‌شود.
لنت ترمز از یک صفحه فولادی و مواد زبر و اصطحکاکی متصل به آن تشکیل شده است. طی یک رانندگی معمول لنت ترمز بارها تحت اثر نیروی اصطحکاک قرار می‌گیرد که این امر به‌تدریج باعث فرسودگی و استهلاک رویه زبر آن می‌شود و عملکرد آن را تضعیف می‌کند.
 
طول عمر لنت ترمز پراید به عوامل گوناگونی مانند وزن و سرعت خودرو، شیب مسیر و جنس لنت بستگی دارد. اگر عادت به رانندگی با سرعت‌های بالا و گرفتن ترمزهای شدید دارید و یا اگر مسیر روزانه‌تان کوهستانی و شیب‌دار است، بهتر است توجه بیشتری به لنت‌ها داشته باشید و آن‌ها را در بازه‌های کوتاه‌تری تعویض کنید.
انواع لنت ترمز پراید
با توجه به اینکه در پراید و بسیاری دیگر از خودروها نقش اصلی در توقف خودرو را ترمزهای جلو ایفا می‌کنند، نوع لنت ترمزی که در چرخ‌های جلو به کار می‌رود با لنت‌های چرخ عقب تفاوت دارد. در پراید لنت ترمزهای جلو از نوع دیسکی و لنت‌های عقب از نوع کفشکی هستند که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.
لنت ترمز دیسکی

این نوع از لنت‌ها در سیستم ترمز دیسکی استفاده می‌شوند و نسبت به لنت‌های کفشکی مدرن‌تر هستند. لنت‌های ترمز دیسکی درون قطعه‌ای به نام کالیپر قرار می‌گیرند و تنها با قسمت مشخصی از دیسک ترمز تماس برقرار می‌کنند. این نوع از لنت‌ها به دلیل تهویه مناسب و جریان مداوم هوا بسیار کمتر از لنت‌های کفشکی گرم می‌شوند و به همین دلیل در شرایط مختلف بازدهی خود را حفظ و آسیب کمتری به دیسک ترمز وارد می‌کنند. با این حال قدرت ترمزگیری آنان از لنت‌های کفشکی کمتر است و قیمت بیشتری نسبت به لنت‌های کفشکی دارند. اگر تیپ خودروی شما پراید ۱۳۱ است، لنت ترمز جلو پراید آفورتیس از نوع دیسکی انتخاب مناسبی برای ماشین‌تان است.
لنت ترمز کفشکی

این نوع از لنت‌ها در سیستم ترمز کاسه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنان در کامیون‌ها و محور عقبی ماشین‌های سواری کاربرد دارند. لنت ترمز کفشکی تقریبا با تمام سطح دیسک ترمز تماس برقرار می‌کند و به همین دلیل قدرت ترمزگیری بیشتری نسبت به ترمزهای دیسکی دارد. این نوع از لنت قیمت کمتری نسبت به ترمزهای دیسکی دارد اما به دلیل فضای بسته سیستم ترمزهای کاسه‌ای که لنت‌های کفشکی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، جریان هوا به خوبی برقرار نمی‌شود و ترمزها به راحتی داغ می‌شوند. همچنین به دلیل قدرت زیاد ترمزهای کفشکی، ترمزگیری شدید ممکن است باعث انحراف خودرو از مسیر و بروز حادثه شود. اگر به دنبال لنت کفشکی برای پرایدتان هستید، لنت ترمز عقب پراید مدرن تندیس را در صدر لیست خریدتان قرار دهید.
با انتخاب لنت مناسب برای پراید و رعایت اصول رانندگی، لنت‌های خود را به مدت معقولی حفظ کنید.
ویژگی‌های لنت مناسب برای پراید
در انتخاب لنت ترمز پراید به نکات زیر توجه داشته باشید:
·   لنت ترمز را با توجه به شرایط آب و هوایی و ترافیکی شهر محل سکونتتان انتخاب کنید. رانندگی در شهرهای شلوغ با ترافیک‌های سنگین و همچنین شهرهایی که میزان بارندگی و رطوبت در آن‌ها زیاد است نیاز به لنت ترمز قوی‌ و باکیفیت‌تر دارد.
·   لنت ترمزی را انتخاب کنید که صدا و گرد کمی تولید کند. برخی از لنت‌های موجود در بازار مانند لنت‌های تشکیل‌شده از مواد نیمه‌فلزی صدا و گرد زیادی تولید می‌کنند که علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی و آسیب به محیط زیست می‌تواند مشکلاتی را برای سلامتی راننده و اطرافیان ایجاد کند.
 
·   عملکرد و طول عمر مناسبی داشته باشند. لنت‌های ساخته شده از مواد فلزی (لنت‌های متالیک) عملکرد و طول عمر مناسبی دارند و گرد بسیار کمی هم تولید می‌کنند. نقطه ضعف این نوع از لنت‌ها آسیب زیادی است که به دیسک ترمز وارد می‌کنند.
·   لنت می‌بایست توانایی بالایی در انتقال حرارت داشته باشد و به راحتی داغ نشود. لنت‌های تشکیل‌شده از مواد فلزی و لنت‌های سرامیکی عملکرد خوبی در این زمینه دارند.
با توجه به نکات بالا می‌توان گفت که لنت‌های سرامیکی بهترین نوع لنت ترمز پراید هستند که علاوه بر عملکرد و طول عمر بالا، صدا و گرد تولید نمی‌کنند و به راحتی نیز گرم نمی‌شوند. نقطه ضعف این نوع لنت، قیمت بالا و همچنین کمیاب بودن آن در بازار است.
زمان تعویض لنت ترمز پراید
فرسودگی لنت ترمز پراید و نیاز به تعویض آن با بروز هر یک از نشانه‌های زیر مشخص می‌شود:
·   صداهای بلند و غیرعادی در هنگام ترمز
·   لرزش فرمان حین ترمزگیری
·   کاهش قدرت ترمز و توقف سخت‌تر خودرو
بهتر است با مشاهده هر یک از نشانه‌های بالا اقدام به تعویض لنت ترمز کنید. بی‌اعتنایی به اتمام لنت ترمز می‌تواند سبب خرابی دیسک‌های ترمز شود که هزینه بسیار بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت.
بهترین برند لنت پراید
در فرآیند انتخاب لنت مناسب برای پراید با گزینه‌های متنوع داخلی و خارجی روبه‌رو می‌شویم که هرکدام با توجه به قیمت، معایب و مزایای خاص خودشان را دارند. در ادامه بهترین برند لنت پراید را معرفی می‌کنیم.
لنت پارس

یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لنت در ایران است. لنت‌های پارس با کیفیت بالا مطابق با آخرین متدهای روز تولید می‌شوند. این شرکت لنت‌ ماشین‌های سنگین و همچنین ماشین‌های سبک مانند پراید را تولید می‌کند. استانداردهای بالای شرکت پارس در کیفیت لنت باعث شده که نام این شرکت در سطح خاورمیانه و آسیا مطرح شود. به همین دلیل اگر به دنبال لنت برای پراید ۱۳۲ خود هستید، لنت ترمز جلو پراید پارس آبی (صادراتی) پیشنهاد ما به شما است.
لنت رالدک (Raldec)
این لنت در کلاس لنت‌های اقتصادی قرار می‌گیرد که در دو نوع داخلی و وارداتی در بازار موجود است. این شرکت علاوه بر تولید لنت مناسب برای پراید، لنت ترمز باکیفیت و مقرون به صرفه برای سایر خودروهای داخلی و واراداتی نیز تولید می‌کند.
لنت هانتر (hunter)
این شرکت یکی از بهترین برند لنت پراید در بازار می‌باشد. از مزایای لنت‌های هانتر می‌توان به قدرت ترمزگیری بالا و دوست‌دار محیط زیست بودن آن‌ها اشاره کرد.
لنت تکستار (Textar)
از جمله بهترین برند لنت پراید موجود در بازار است. لنت‌های خارجی تکستار علاوه‌بر بازار ایران جایگاه ویژه‌ای در بازارهای جهانی دارند و بسیاری از خودروسازان بزرگ از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.
سخن آخر
استفاده از یک لنت ترمز باکیفیت برای رانندگی ایمن و همچنین سلامت خودرو ضروری است. برندهای مختلف داخلی و خارجی اقدام به تولید لنت مناسب برای پراید کرده‌اند که با توجه به بودجه و آگاهی از معیارهای لنت ترمز خوب می‌توانید خریدی مناسب داشته و اطمینان و راحتی را برای خود به ارمغان بیاورید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]