دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
گروه : طلا و ارز
پ
  • شناسه خبر: 60064
  • 15 دسامبر 2023 - 15:00
  • 35 بازدید
  • ۰ دیدگاه

فضای سنگین در بازار ارز/ رونق پایان هفته طلا

فضای سنگین در بازار ارز/ رونق پایان هفته طلا
فضای سنگین در بازار ارز/ رونق پایان هفته طلا

اکوایران: در شرایطی که رکود در بازار ارز و طلا سنگین شده است، جهش اونس جهانی طلا، باعث رونق پایان هفته بازار طلا شد.

در این هفته مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد افزایش نرخ تسعیر ارز از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۵ هزار تومان را برای کاهش کسری بودجه دولت ارایه کرد.

تحلیلگران و معامله‌گران درباره معاملات دلار در هفته جاری اتفاق نظر داشتند و آینده کوتاه مدت اسکناس آمریکایی را رکودی میدانستند، چرا که سرعت رشد نقدینگی کم شده و با افزایش منابع ارزی دولت، توانایی کنترل بانک مرکزی در بازار ارز افزایش یافته است،پیش از این قیمت دلار در آذرماه به خاطر تقاضای ژانویه افزایشی میشد ولی رکود بازار ارز نشان میدهد که بازارساز توانسته حتی نوسان محدود ژانویه را کنترل کند و نگذارد دلار دچار نوسان افزایشی شود. در چنین شرایطی بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو هم نگاه معامله گران بازار را رکودی‌تر کرده است.

چالش خودرو در بازار ارز

در حالیکه توافق میان عباس علی‌آبادی وزیر صمت و محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی به منظور تخصیص ارز برای واردات خودرو انتظارات بازار ارز را کاهشی کرده بود چرا که سیگنال بهبود منابع ارزی را پس از سال‌ها به بازار ارز مخابره می‌کرد، داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در این هفته وارد گود اخبار خودرو شد و نشان داد که چالش‌ها بر سر واردات خودرو همچنان ادامه دارد و این مسئله به طور کامل حل نشده است. رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که اختصاص دو تا سه میلیارد دلار برای واردات خودرو به صلاح نیست.

رکود سنگین در بازار ارز

اسکناس آمریکایی در این هفته در محدوده ۵۰ هزار و پانصد تومان کار خود را آغاز کرد تا محدوده ۵۰ هزار و ۶۵۰ تومان بالا رفت و کف ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومانی را ثبت کرد تا اختلاف سقف و کف دلار در این هفته فقط ۲۵۰ تومان باشدکه نشان‌دهنده رکود سنگین حاکم در فضای ارز است.

از نظر تکنیکال هم دلار بر روی یک محدوده مهم مرز قیمتی قرار گرفته‌است. در حال حاضر محدوده قیمتی ۵۰ هزار تا ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان مرز قیمتی مهم دلار است که شکست و تثبیت پایین این خط می تواند دلار را پایین آن محبوس کند ولی در صورتی که دلار از همین نقطه افزایش یابد مهم ترین مقاومت آن محدوده ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.دلار تهران در این هفته حدود ۰.۱ درصد کاهش یافت.

معامله‌گران از بازار ارز فاصله گرفته‌اند

درهم امارات در محدوده ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در این هفته شروع به کار کرد نتوانست محدوده بالاتر از ۱۳ هزار و ۸۴۰ تومان را تجربه کند و در نهایت در محدوده ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان بسته شد.

IMG_20231215_104043_156

بررسی ها از روند حباب درهم نشان دهنده نزولی شدن هیجانات در بازار ارز است. میانگین حباب درهم در بازه شش ماهه بیشتر از بازه سه ماهه است و در بازه سه ماهه بیشتر از حباب ماهانه است. در نهایت میانگین حباب درهم در بازه هفتگی در کانال ۲۰۰ تومانی قرار گرفت. این روند نزولی نشان میدهد معامله گران از بازار ارز فاصله گرفته‌اند.

رشد سکه با اهرم اونس

سکه امامی در این هفته ولی بیشتر از سایرین افزایش یافت شروع قیمت سکه در این هفته در محدوده ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود. حمایت ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومانی را لمس کرد و در پایان طلا با جهش بلند اونس جهانی طلا رشد کرد و در پایان هفته خود را به بالای مقاومت نیمه کانال ۲۹ میلیون تومانی رساند . هرچند سکه امامی بازدهی بیشتری ا نسبت به دلار در بازار ارز و طلا را تجربه کرد ولی این افزایش قیمت حتی به یک درصد نرسید و رشد سکه حدود ۰.۸ درصد بود.

IMG_20231215_104053_100

حباب سکه در این هفته در کانال ۱۸ درصدی قرار گرفت که نسبت به میانگین ماهانه حباب سکه رشد کرده است.

در حال حاضر اونس طلا مهم‌ترین متغیر اثر گذار بر قیمت هاست.

طلای آب شده در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در این هفته کار خود را آغاز کرد سقف ده میلیون و ۸۳۰ هزار تومان را تجربه کرد و در ده میلیون و ۷۴۰ هزار تومان بسته شد بازدهی هفتگی طلای آب‌شده ۰.۲ درصد و بازدهی هفتگی ربع سکه ۰.۹۶ درصد بوده‌است.‌

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]
بیست و دومین حراج شمش طلا سه‌شنبه برگزار می‌شود/ نگاهی به سابقه حراج‌ها 28 آوریل 2024

بیست و دومین حراج شمش طلا سه‌شنبه برگزار می‌شود/ نگاهی به سابقه حراج‌ها

اکوایران: مرکز مبادله ایران اعلام کرد که بیست و دومین حراج شمش طلا سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۲ برگزار می‌شود. آخرین حراج این مرکز، امروز -یکشنبه- برگزار شد.

سیگنال متفاوت دلار از عربستان/ طلای آب‌شده پرچمدار سقوط 28 آوریل 2024

سیگنال متفاوت دلار از عربستان/ طلای آب‌شده پرچمدار سقوط

اکوایران: در روز جاری طلای آب شده و درهم بیشتر از همه منفی شدند و پرچمدار کاهش قیمت در بازار طلا و ارز بودند.

چه عواملی فروش بازار ارز را زیاد کرد؟ 28 آوریل 2024

چه عواملی فروش بازار ارز را زیاد کرد؟

بازار شنبه تماما متحد شد و به رنگ قرمز درآمد/ هرات کانال ۶۲ را از دست داد و سکه کانال ۴۲/ در زمانیکه که نرخ‌های غیررسمی به مرز حساس رسید، نرخ‌های رسمی فعلا چراغ خاموش در حال پیشروی هستند/ چه عواملی فروش فروش بازار را زیاد کرد؟

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم بانک اقتصاد منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.