پس لرزه‌های اقتصاد چین جهان را متاثر خواهد کرد!
پس لرزه‌های اقتصاد چین جهان را متاثر خواهد کرد!

چین در خلال بحران اقتصادی خود در حال تغییراتی زیرساختی است که پس لرزه‌های آن در سراسر جهان احساس خواهد شد. چین در حال حاضر بر بخش انرژی پاک جهانی تسلط دارد و این اعداد حاکی از ادامه رشد سریع در کوتاه مدت است. این امر برای رقابت جهانی دردسر ایجاد می کند، زیرا دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده انرژی، به ویژه ایالات متحده، شروع به سرمایه گذاری بسیار کم و دیر در ایجاد ظرفیت‌های انرژی سبز خود کرده‌اند.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ اقتصاد چین در حال تغییر است و پس لرزه‌های تغییر ساختاری آن در سراسر جهان احساس خواهد شد. پس از دهه‌ها رشد و ساخت زیرساخت‌های عظیم، ظرفیت افزوده‌های بیشتر در حال کاهش است. در نتیجه، اقتصاد چین در حال کند شدن است، حباب املاک در سراسر کشور در حال ترکیدن است و نرخ بیکاری افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود امسال در چین ۱۱.۷۹ میلیون دانشجو از دانشگاه فارغ التحصیل شوند، در این مرحله آنها به لشکر جویندگان کار خواهند پیوست که بسیاری از آنها از زمان شروع همه گیری کووید-۱۹ در چهار سال پیش بیکار بوده اند.
در نتیجه همه این آشفتگی‌های اقتصادی، الگوهای تولید و مصرف کشور به طور قابل توجهی تغییر خواهد کرد و پیامدهای آن برای کل اقتصاد جهانی و تجارت انرژی در سراسر جهان، و همچنین تعهدات بین المللی آب و هوا و محیط زیست بسیار زیاد است. همانطور که آژانس بین المللی انرژی در چشم انداز انرژی جهانی ۲۰۲۳ گزارش داد، «چین دنیای انرژی را تغییر داده است، اما اکنون چین در حال تغییر است».
بازار داخلی چین نمی‌تواند تولید و ساخت و ساز بیشتری را جذب کند. این کشور در حال حاضر یک شبکه ریلی پرسرعت در سطح جهانی دارد. در جدیدترین چشم انداز انرژی جهانی آژانس بین المللی انرژی آمده است: سرانه فضای مسکونی اکنون با ژاپن برابر است، حتی اگر سرانه تولید ناخالص داخلی بسیار پایین‌تر باشد. این اشباع به کاهش تقاضا در آینده در بسیاری از بخش‌های انرژی‌بر مانند سیمان و فولاد اشاره دارد.
از سوی دیگر، تولیدکنندگان چینی مانند تولیدکنندگان در کشورهای بازار آزاد رفتار نمی‌کنند. فقط به این دلیل که تقاضای کمتری برای یک محصول خاص وجود دارد به این معنی نیست که چین لزوماً تولید آن را متوقف خواهد کرد. نگرانی فزاینده‌ای در محافل بین‌المللی وجود دارد که چین در حال تولید بیش از حد فهرست اقلام  است و به‌زودی بار مازاد ظرفیت ناخالص تعداد زیادی از محصولات همراه با کاهش الگوهای مصرف داخلی را بر دوش خواهد داشت. در یکی از تیترهای اخیر وال استریت ژورنال آمده است: «چین چیزهای زیادی تولید می‌کند و سایر کشورها نگران هستند». نگرانی اصلی این است که چین تلاش خواهد کرد تا تعداد زیادی از پنل‌های خورشیدی، خودروهای الکتریکی و سایر محصولات را با تخفیف‌های زیاد وارد بازار جهانی کند، بازار را غوطه‌ور در سیل کند و قیمت گذاری‌های غارتگرانه را به کار گیرد.
اما همزمان که چین در مواجهه با این تغییرات اقتصادی، ظرفیت تولید خود را دوبرابر می‌کند، این کشور همچنین تلاش می‌کند تا بازده اقتصادی خود را از روندهای نابهنگام تولید دور کند و به سمت بخش‌های سبز و دیجیتالی‌تر تغییر دهد. در حالی که بقیه بازار کار کشور احساس فشار می‌کند، سطوح استخدام در اتوماسیون و انرژی‌های جدید کاملاً در تضاد با اقتصاد در کل است، زیرا آن‌ها همچنان در یک روند سالم به رشد خود ادامه می‌دهند.
با توجه به ارقام یک پلت‌فرم استخدام آنلاین در چین، موقعیت های ارسال شده در اتوماسیون صنعتی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد رشد داشته است، در حالی که آگهی‌های شغلی در صنعت انرژی‌های جدید با رشد چشمگیر ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. همان دوره تعداد پست‌های استخدامی برای مهندسان نیروی بادی و سمت‌های نظارت مهندسی به ترتیب ۷۳۸ درصد و ۳۲۲ درصد افزایش یافته است. در گزارش ژیلیان ژائوپین آمده است: «بر اساس دستورالعمل‌های سیاست، تقاضا برای انرژی پاک – به‌ویژه تعداد پروژه‌های نیروگاه بادی – به سرعت در حال رشد است و نیاز به مشارکت بیشتر مهندسان نیروگاه بادی در تحقیق و توسعه، طراحی، ساخت و نگهداری دارد.»
چین در حال حاضر بر بخش انرژی پاک جهانی تسلط دارد و این اعداد حاکی از ادامه رشد سریع در کوتاه مدت است. این امر برای رقابت جهانی دردسر ایجاد می کند، زیرا دیگر کشورهای بزرگ تولید کننده انرژی، به ویژه ایالات متحده، شروع به سرمایه گذاری بسیار کم و دیر در ایجاد ظرفیت‌های انرژی سبز خود کرده‌اند. چین سال‌هاست که از رقبا پیشی گرفته است؛ سال گذشته آن‌ها سطح هزینه‌های ایالات متحده برای انرژی پاک را چهار برابر کردند و زنجیره‌های تامین انرژی پاک را در سراسر جهان به خوبی تثبیت کرده است. Being نیز در تعدادی از گره‌های زنجیره تامین کلیدی تقریباً انحصار دارد. چین تقریباً ۸۰ درصد از پنل‌های خورشیدی جهان، ۶۰ درصد از وسایل نقلیه الکتریکی و بیش از ۸۰ درصد از باتری‌های  را تولید می‌کند و نزدیک به ۹۰ درصد از مواد معدنی خاکی کمیاب جهان را پردازش می‌کند که مواد ضروری برای زیرساخت‌های انرژی پاک از جمله باتری خودروهای الکتریکی و پنل های خورشیدی فتوولتائیک هستند.
و به وضوح، با توجه به آگهی‌های شغلی کشور، چین تازه شروع کرده است. در حالی که مقیاس تسلط آنها در این بخش دارای اشکالات جدی و ترسناک ژئوپلیتیکی است، همچنین برای روند آب و هوای جهانی بسیار امیدوار کننده است. در حالی که کنترل چین بر زنجیره های تامین انرژی پاک در غرب رایج نیست، و به دلایل خوب، در زمانی که به شدت مورد نیاز است، با اجزای انرژی پاک مقرون به صرفه همراه است. علاوه بر این، نقطه اشباع بازار داخلی حاکی از یک روند نزولی در تقاضای انرژی سیری ناپذیر این کشور است، و به ویژه برای صنایعی که روند کربن زدایی آن‌ها آسان نیست مانند فولادسازی. در نتیجه، مصرف سوخت فسیلی چین به وضع ثابت می‌رسد و شروع به کاهش می‌کند در حالی که ظرفیت انرژی پاک آن همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]